شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵
تلاشم این بود که سیر تکامل شهید حججی را نشان دهم

نویسنده کتاب «سربلند» گفت: خطری که برای کتاب‌های شهدا وجود دارد این است که شهدا را تک‌بُعدی می‌بینند و همه مخاطبان نمی‌توانند با اینگونه آثار ارتباط برقرار کنند. تلاش کردم که سیر تکامل شهید حججی را نشان دهم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات شهید کاظمی، در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در کنار عرضه آثاری با موضوع دفاع مقدس و مدافعان حرم، هر روزه با برگزاری جشن امضای برخی آثار شاخص، زمینه گفت‌وگو و دیدار نویسنده این کتاب‌ها را با مخاطبان فراهم کرده است. جمعه ششم اردیبهشت‌ماه همزمان با سومین روز نمایشگاه، جشن امضای کتاب «سربلند»، زندگینامه شهید محسن حججی و رونمایی از کتاب‌ «سرمشق» با موضوع زندگی جهادی شهید حججی و مجموعه داستان «عروسی لاکچری» با حضور محمدعلی جعفری؛ نویسنده جوان این کتاب‌ها در غرفه این انتشارات برگزار شد.
 
محمدعلی جعفری در حاشیه این برنامه در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ایبنا، درباره «سربلند» بیان کرد: چند ناشر دیگر هم درباره شهید حججی کارهایی انجام داده‌اند و نمی‌توانم بگویم دلیل موفقیت کتاب من، محتوا و متن آن است یا نام و آوازه شهید حججی! ولی با خیال راحت می‌توانم بگویم که عذاب وجدان ندارم و سوءاستفاده نکردم از این فضایی که برای شهید حججی ایجاد شد.
 
وی ادامه داد: تا جایی که توانستم برای مصاحبه وقت گذاشتم و اطلاعات جمع‌آوری کردم. با هرکسی که از خانواده و دوستان و همرزمان شهید که توانستیم به آنها دسترسی پیدا کنیم، مصاحبه انجام دادم که به حدود 70 یا 80 نفر می‌رسیدند. در نهایت روایت 51 نفر از این افراد در «سربلند» آمد. از این حیث کتاب از بقیه کارهای انجام شده درباره شهید حججی قوی‌تر بود، چون نگاه کامل و جامع و مستندی به زندگی این شهید داشت و تک‌بُعدی به کتاب نگاه نکردم.
 
این نویسنده جوان یزدی اظهار کرد: یک خطری که برای کتاب‌های شهدا وجود دارد این است که شهدا را تک‌بُعدی نگاه می‌کنند و به همه زوایای زندگی آنها نمی‌پردازند. متاسفانه این کتاب‌ها به‌گونه‌ای نوشته می‌شوند که همه طیف مخاطبان نمی‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند. همه تلاشم این بود که سیر تکامل شهید حججی را نشان دهم و می‌خواستم بگویم شهید از روز اول کامل نبوده و یک سری جوانی‌های خود را داشته و مثل یک انسان عادی، پله پله رشد کرد و به آن درجه رسید. شاید برخی هم خوششان نیاید که چرا نقاط ضعف اینگونه افراد گفته شود، چون معتقدند افرادی مثل شهید حججی حجت خدا هستند، ولی او که از ابتدا حجت خدا نبوده است.
 
جعفری افزود: مخاطبِ جوان امروزی نیاز دارد و دوست دارد که ببیند یک شهید مدافع حرم، چه دلبستگی‌ها و علاقه‌مندی‌هایی داشته است. حتی اینکه چه غذاهایی دوست داشته، در چه فضایی بوده و دلمشغولی‌هایش چه بوده است. گاهی هم خبط و خطایی داشته است. اینکه خطاهایش را بگوییم و ببینیم چطور خطاهایش را اصلاح کرده، مهم است. اینکه بگوییم هیچ خطایی نداشته، برای جوانان دهه 70 و 80 پذیرفتنی نیست. مثلا او هم تلگرام و اینستاگرام داشته و در فضای مجازی هم حضور داشت، ولی طیب و طاهر و پاک. محسن حججی هم مثل دیگر جوانان، غذاهای فست‌فود دوست داشت و به تفریحاتی علاقه‌مند بود، اما در کنار همه اینها، چیزهای دیگری هم داشته است. باید همه اینها گفته شود تا درس شود که ما هم می‌توانیم شهید حججی شویم. تمام تلاش من این بود، حال موفق شدم یا نه، باید مخاطب بگوید.
 
کوچه پس کوچه‌های یزد در «عروسی لاکچری»

وی در ادامه با اشاره کوتاهی به مجموعه داستان «عروسی لاکچری» که با حضور پدر شهید حججی و خلیلی؛ مدیرعامل موسسه فرهنگی شهید کاظمی رونمایی شد نیز گفت: «عروسی لاکچری»، مجموعه داستان‌هایی با موضوعات مختلف، ولی با تِم مذهبی است. با توجه به اینکه خودم یزدی هستم، دوست داشتم که ماجرای این داستان‌ها در کوچه پس‌ کوچه‌های یزد اتفاق بیافتد و فضای این شهر و اِلِمان‌هایش را به مخاطبان نشان دهم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها