جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
دغدغه مخاطب نمایشگاه با فهرست هیات خرید کتاب بر‌طرف می‌شود

رئیس هیات خرید معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دسترسی مخاطب به فهرست کتاب‌های انتخاب شده از سوی هیات خرید را موثر خواند و گفت: انتخاب کنندگان‌ این کتاب‌ها، جمعی از کارشناسان خبره نشر و کتاب هستند.

مهر‌زاد دانش، رئیس هیات خرید معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره اهمیت آشنایی مخاطب با محتوای قابل‌‌قبول در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: این روزها که نمایشگاه کتاب برقرار است، یکی از دغدغه‌های مهم مراجعه‌کنندگان اطلاع از کم و کیف کتاب‌های مناسب خرید است و این‌که در این بازار مکاره و شلوغ و پرازدحام، چه عنوانی می‌تواند ذائقه و سلیقه و نیازهای مطالعاتی‌شان را تأمین کند.
 
وی افزود: بسیاری از افراد و نهادهای کارشناس کتاب، هر یک به فراخور بضاعت‌شان، در حال ارائه فهرست‌ها و یا معرفی عنوان‌هایی هستند که البته قابل‌توجه و استفاده هستند و مایه تحسین.
 
دانش با تاکید بر تاثیر فهرست هیات خرید معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتخاب کتاب برای مخاطبان نمایشگاه ادامه داد: در این میان، یک فهرست دیگر هم هست که شاید بتواند برای بازدیدکننده‌های نمایشگاه کتاب مفید باشد؛ و آن فهرست مصوبات هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
وی گفت: حُسن این فهرست آن است که انتخاب کنندگان‌شان، جمعی از کارشناسان خبره نشر و کتاب هستند که در گروه‌های مجزای کودک، نوجوان، هنر، ادبیات، علوم‌انسانی، دین، و دانش عمومی، اغلب کتاب‌های چاپ اول سال 1397 و 1396 را براساس معیارهایی فرهنگی مرکب از شاخص‌های کیفی، قالبی و محتوایی مانند رعایت بایسته‌های نوشتاری به لحاظ روش تحقیق در آثار پژوهشی، میزان خلاقیت و نوآوری و پختگی متن در آثار هنری، پاکیزگی و کیفیت چاپ و صفحه‌بندی و ویراستاری و درج تصاویر، و نیازسنجی‌های وزارتخانه بر مبنای اعلام کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی کشور برگزیده‌اند.
 
رئیس هیات خرید معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تلاش هیأت ما دست کم در چند سال اخیر این بوده که در این فرآیند، به وادی مناقشه‌های جناحی و سیاسی و هر نوع زمینه غیرفرهنگی دیگر، سمت‌و‌سو گرفته نشود و صرفا سنجه‌های مربوط به فرهنگ مدنظر قرار گیرد. البته محدوده انتخاب ما، صرفا در دایره کتاب‌هایی است که ناشران‌شان به تمایل خود برای دبیرخانه هیأت فرستاده‌اند و با این حال، درصد حداکثری از ناشران فعال کشور را دربرمی‌گیرد؛ به جز کتاب‌های کنکوری و یک بار مصرف (مثل رنگ‌آمیزی‌ها) و یا تخصصی دانشگاهی.

دانش تاکید کرد: از نظر خود من، تا 90-80 درصد این فهرست شامل کتاب‌های خوب و قابل توصیه به خرید در رشته‌های مختلف است. آن 10-20 درصد دیگر هم یا حفره‌هایی هستند که به‌ هر‌حال در فرایند حجیم ارسال کتاب‌ها از سراسر کشور ممکن است شکل گیرند و یا معطوف به حوزه‌هایی است که ممکن است فراتر از اختیار من و اعضای هیات انتخاب و خرید شکل گرفته باشد. اما تا همین حد هم فهرست نسبتا جامع و مطلوبی از کتاب‌های خواندنی و البته وزین محسوب می‌شود که پیشنهاد می‌کنم قبل از مراجعه به نمایشگاه مروری بر آن داشته باشید.

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هم‌اکنون فهرست مصوبات 6 جلسه اخیرمان (603 تا 608) روی سایت معاونت امور فرهنگی وزارتخانه درج شده است که تا هفته دیگر، فهرست جلسه 609 هم به آن‌ها افزوده خواهد شد. این صفحه با نشانی https://mof.farhang.gov.ir/fa/home/book قابل دسترس است.
 
دانش بیان کرد: امسال متأسفانه همزمان با روزهای نمایشگاه خرید کتاب نداریم، ولی بحث خرید کتاب را در همان محدوده ماهی دو جلسه ادامه خواهیم داد و برنامه‌ریزی‌هایی نیز در دست داریم تا کیفیت خریدمان بهتر شود؛ از جمله این‌که از جلسات جدیدمان، کارشناسان هیأت، خودشان به تعیین تعداد خرید کتاب‌ها اقدام نکنند و صرفا کتاب‌ها را به لحاظ کیفی درجه‌بندی کنند تا براساس درجه داده ‌شده، تعداد خرید هم رقم بخورد و به این ترتیب وحدت رویه در خرید کتاب‌های رشته‌های مختلف حفظ شود.
 
وی افزود: شاید بنا به ملاحظات بودجه‌ای، انقباض‌هایی را پیش ‌رو داشته باشیم، ولی این ماجرا در هدف اصلی‌مان که تجهیز کتابخانه‌های کشور، مخصوصا کتابخانه‌های مناطق محروم، با کتاب‌های مناسب و مفید است وقفه‌ای پیش نخواهد آورد. قاعدتا از انتقادها و پیشنهادها و یادآوری‌های اهل نظر بی‌نیاز نیستیم. برای بهبود کارمان، کمک‌مان کنید. از همفکری‌تان قطعا بهره‌مند خواهیم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها