پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کتابی درباره همه ناقضان حقوق مالکیت فکری: از یوتیوب تا گوگل

کتاب «گوگل و حقوق: رویکردهای تجربی نسبت به جنبه‌های حقوقی مدل های کسب و کار اقتصاد» از نقض حقوق مالکیت فکری توسط کمپانی‌های عظیم اینترنتی می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «گوگل و حقوق: رویکردهای تجربی نسبت به جنبه‌های حقوقی مدل‌های کسب و کار اقتصاد» آئورلیو لوپز - تاروئلا؛ با ترجمه محمود آموزگار و  بهرام محتشمی که به تازگی از سوی انتشارات کتاب آمه منتشر شده، در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

محمود آموزگار (ناشر و یکی از مترجمان این کتاب) درباره چرایی لزوم پرداختن به بحث حقوق مالکیت فکری در حوزه تکنولوژی گفت: مجموعه قوانین و مقرراتی که در رابطه با حقوق مالکیت فکری وجود دارد، هرچند که در یک حوزه‌هایی از تکنولوژی دیجیتال و حقوق کامپیوتری را هم دربرمی‌گیرد، ولی با توجه به رشد روزافزون فضای دیجیتال و فضای مجازی موقعیتی را فراهم کرد که به نوعی باعث تعددی غول‌های اینترتی به صاحبان حقوق مالکیت فکری و کسانی که کپی‌رایت دارند ولی نمی‌توانند مقابله‌ای با این غول‌ها داشته باشند.

او ادامه داد: از این منظر تیمی از حقوق‌دانان اروپایی تحت سرپرستی که یک حقوق‌دان اسپانیایی است در هر بخش یکی از کارکردهای گوگل و خلاء‌های قانونی در بحث مالکیت فکری و اصطکاکی که این قضیه با بحث حقوق مالکیت معنوی پیدا می‌کند را تشریح می‌کند. در همین چارچوب دعوای اشخاص حقیقی و حقوقی بر سر این مسئله در کشورهای مختلف رخ داده و آرای صادرشده این دادگاه‌ها را نیز به صورت مستند مطرح می‌کند و نویسنده از هر روند قضایی تجزیه و تحلیل نیز ارائه می‌دهد. همین کمتر از دو هفته پیش و ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ نیز دستورالعمل کپی‌رایت اروپا تصویب شد که غول‌های اینترنتی مثل فیسبوک و گوگل و اپل را در اتحادیه اروپا محدودتر می‌کند.

این ناشر و مترجم تاکید کرد: شاید به نظر برسد کتاب یک اثر تخصصی و شاید دانشگاهی باشد برای کسانی که در حوزه حقوق مالکیت فکری کار می‌کنند، اما در عین حال چون با زبانی روان نوشته شده می‌تواند از سوی علاقه‌مندان و آن‌هایی که به نوعی با این بحث درگیر هستند مورد استفاده قرار بگیرد. البته چون زبان مادری نویسندگان کتاب انگلیسی نبوده و عمدتا اسپانیایی و فرانسوی و ایتالیایی بوده است؛ نثر کتاب بعضا یکسان نیست.

او هچنیین در توضیح کاربرد چنین محتوای حقوقی در سیستم قضایی و حقوق مالکیت فکری ما متذکر شد: در مقدمه کتاب توضیح داده شده چرا این مبحث برای ما هم اهمیت پیدا می‌کند. اساسا یکی از دعوی‌های مهم مطرح شد در کتاب دعوی علیه شرکت یوتیوب است که بدون اجازه فیلم‌های ساخته شده توط دیگر کمپانی‌ها را در فضای خودش منتشر می کند. یوتیوب هم دفاع می‌کند که من تنها زمینه انتشار فیلم را فراهم کرده‌ام و این خود کاربران هستند که بعضا بدون رعایت حقوق مالکیت فکری صاحب اثر آن را در اکانت شخصی خود انتشار می‌دهند. یعنی که بحث مسئولیت فردی و شخص ثالثی به میان می‌آید که بسیار به وضعیت ما در ایران شباهت دارد.

آموزگار افزود: کانال‌های تلگرامی و سایت‌های بسیار زیادی در کشور ما تاسیس شده که فایل‌های دیجیتال کتاب‌ها را بارگذاری می‌کنند و وقتی بحث حقوق مالکیت فکری را با آن‌ها مطرح می‌کنیم می‌گویند هدف ما ترویج کتاب‌خوانی است و قصد و منفعت مالی نداریم. پس امثال این کتاب می‌تواند به ما کمک کند که به لزوم تصویب قوانین حقوق مالکیت فکری در بسترهای جدید تکنولوژی هم فکر کنیم و دارای قوانین مشخص و واضحی شویم.

او سپس با اشاره به ادعای نویسندگان کتاب مبنی بر فشار گوگل بر مرزهای حقوق؛ اظهار کرد: از آن‌جایی که خواستگاه این تکنولوژی‌های اینترنتی عمدتا آمریکاست و آنجا هم لیبرالیسم و به‌ویژه نئولیبرالیسم اقتصادی حاکم است خیلی فضای مساعدتری برای جولان دارند و قوانین هم بیشتر به دنبال این است که به اسم دسترسی آزاد به اطلاعات مانعی بر سر این غول‌های اینترنتی نباشد ولی در اصل آورده‌های مالی به نبال بیاورد. در کتاب مرتب مطرح می‌شود که گوگل ادعای سازمان‌دهی اطلاعات جهان را دارد و عملا نهادی است که مثل یک دولت سیاست خارجی دارد. موتور جستجوی گوگل گویی موجودی هوشمند است در میانه چهارراه جهان و کافی است که شما به اینترنت متصل شوی و داده‌ای را منتقل کنی و او هم این داده‌ها را یک جایی بایگانی می‌کند و بعدا در زمان مناسب آن‌ها را می‌فروشد و به انحاء دیگر از آن‌ها کسب درآمد می‌کند.

به گفته آموزگار، کتاب معتقد است مفاهیمی مثل آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات و ... همه بهانه‌ای است برای حفظ ابعاد اقتصادی این غول‌های اینترتی.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها