چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
رونمایی از مجموعه 9 جلدی «فرهنگنامه فاطمی (ع)» در نمایشگاه

احمد شایان‌فر با اشاره به رونمایی مجموعه 9 جلدی «فرهنگنامه فاطمی (ع)»، اظهار کرد: این مجموعه با بهره‌گیری از یک‌هزار و 500 منبع فریقین، تمام ابعاد زندگی حضرت فاطمه (س) را در دو بخش منظومه زندگی و رفتار فاطمی و مجموعه گفتار و سخنان دربرمی‌گیرد.

احمد شایان‌فر؛ مدیر مرکز نشر هاجر وابسته به مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: از سال 1383 که مجوز مرکز نشر هاجر اخذ شده، این انتشارات به‌صورت مستمر در نمایشگاه‌های کتاب شرکت داشته است. امسال در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز با هدف عرضه کتاب‌های این انتشارت و معرفی حوزه‌های علمیه خواهران و برخی از دستاوردهای این نهاد حضور داریم.
 
وی افزود: در این دوره از نمایشگا‌ه‌، مرکز نشر هاجر با 136 عنوان کتاب چاپ شده در 1397 که 55 عنوان از آن‌ها چاپ اول هستند، شرکت کرده است. همچنین در کنار این آثار، 23 عنوان از کتاب‌های چاپ شده در سال 98 نیز برای نخستین‌بار عرضه می‌شود. زن و خانواده، روانشناسی، ادبیات، مهدویت، فلسفه و کلام، معارف قرآنی، سیره اهل‌بیت (ع) و احکام از موضوعات این کتاب‌ها به‌شمار می‌رود.
 
شایان‌فر با اشاره به برنامه‌های جنبی این مرکز نشر در نمایشگاه کتاب گفت: مرکز  نشر هاجر، ناشر تخصصی حوزه زن و خانواده در راستای اعتلای فرهنگ اسلامی، حفظ حرمت  و حریت قلم و حراست از جایگاه والای علم و اندیشه، درنظر دارد تمامی بانوان نویسنده در جای جای ایران را شناسایی و استعدادهای بانوان را در عرصه قلم ارائه دهد. ما آمادگی داریم آثار بانوان را در تمام موضوعات و همچنین آثار نویسندگان مرد را در موضوع زن و خانواده در صورت دارا بودن شرایط لازم به چاپ برسانیم.
 
مدیر مرکز نشر هاجر تصریح کرد: از آثار ارزشمندی که در این نمایشگاه برای نخستین‌بار از سوی این انتشارات منتشر می‌شود، می‌توان به مجموعه 9 جلدی «فرهنگنامه فاطمی (ع)» نوشته سید حسین اسلامی و جمعی از فاطمی‌پژوهان اشاره کرد که این مجموعه با بهره‌گیری از یک‌هزار و 500 منبع فریقین، تمام ابعاد زندگی حضرت فاطمه (س) در دو بخش منظومه زندگی و رفتار فاطمی شامل سیره عبادی و قرآنی، علمی ، فرهنگی و هنری، سیره اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... و مجموعه گفتار و سخنان شامل تحلیل محتوا و شرح خطبه‌ها، دعاها و وصایا، زیارات و تعقیبات و اشعار را بررسی کرده است. در نهایت، شخصیت این بانوی بزرگ  اسلام از منظر علما و اندیشمندان اهل سنت، خواص، مستشرقین و غربیان واکاوی شده است.
 
وی افزود: «چگونه سخنرانی کنیم» اثر حسین ملانوری از دیگر آثاری است که در این دوره از نمایشگاه از سوی مرکز نشر هاجر عرضه می‌شود. این کتاب موارد مهم در ارائه یک سخنرانی موثر را به مخاطب آموزش می‌دهد . کتاب حاضر در سال 97 به چاپ سوم رسید. «مهارت‌های زندگی» تالیف مشترک دکتر خنیفر و خانم دکتر پورحسین نیز دیگر اثر مرکز نشر هاجر در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران است. این کتاب، مهارت‌هایی برای زندگی بهتر را به‌طور جامع گردآوری کرده که ویرایش جدید آن در نمایشگاه عرضه می‌شود. پیش از این، ویرایش نخست این کتاب 13 نوبت تجدیدچاپ شده و شمارگانی بیش از 50 هزار نسخه داشته است.
 
شایان‌فر همچنین گفت: «عرفان نظری» اثر حسن معلمی نیز شامل تعریف، روش، ضرورت، تاریخ عرفان و عرفان نامدار است که از مهم‌ترین حوزه‌های فکری اسلام به شمار می‌رود. این کتاب در واقع یک دوره عرفان اسلامی با گرایش عرفان نظری است. مجموعه  کتاب‌های اخلاق شامل سه جلد «اخلاق فردی»، «اخلاق اجتماعی» و «اخلاق بندگی» نیز تجمیع و تبیین دانش اخلاق براساس منابع انسانی است.
 
مدیر نشر هاجر با اشاره به عرضه 9 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس و مدافعان حرم نیز بیان کرد:  این کتاب‌ها روایت خاطرات همسر شهیدان و یا روایت زندگی مادران و یا همسران شهیدان است. «چشم روشنی»، «راض بابا»، «خانم  کارکوب»، «یادت باشد»، «بهشت من کنار توست»، «معرکه عشق و خون» و «ساره» کتاب‌هایی است که از دیگر ناشران همکار با این موضوع در نمایشگاه عرضه می‌کنیم.
 
وی درباره مسابقه کتابخوانی که از سوی این مرکز نشر در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود نیز افزود: با عنایت به استقبال گسترده مردم در سال‌های گذشته از برگزاری مسابقات فرهنگی - دینی جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در ایام برگزاری نمایشگاه، امسال هم به برگزاری مسابقه کتابخوانی با جوایز ارزنده اقدام کردیم. در این مسابقه روزانه به سه نفر از شرکت‌کنندگان هر یک به مبلغ یک میلیون ریال جوایزی اهدا می‌شود. علاقهمندان برای شرکت در این مسابقه می‌توانند از روش‌های زیر اقدام کنند:
الف – رادیویی: با همکاری رادیو معارف از روز شنبه 7 تا جمعه 13 اردیبهشت از ساعت 16:30 تا 16:50 در برنامه صدای کتاب.
ب – حضوری: مراجعه به غرفه مرکز نشر هاجر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و تهیه کتاب و سوالات مسابقه.
ج – اینترنتی: مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی مرکز نشر هاجر به نشانی www.Hajarpub.ir و دریافت فایل کتاب و سوالات مسابقه.
 
شایان‌فر در پایان با اشاره به کتاب‌های پرفروش سال 97 این مرکز نشر گفت: کتاب «بکا‌الحسین (ع)» شامل احادیث اهل‌بیت (ع) در مورد فضایل عزاداری بر مصیب‌های امام حسین (ع)، در سال 97 چهار هزار نسخه فروش داشت. همچنین کتاب «چگونه سخنرانی کنیم» نیز در سال گذشته سه نوبت تجدیدچاپ شد. کتاب «رهنمودهایی به طلاب و دانشجویان» تالیف آیت‌الله امینی و مجموعه کتاب‌های اخلاق از دیگر پرفروش‌های نشر هاجر در سال 97 بودند.
 
مرکز نشر هاجر در سالن ناشران عمومی، راهروی 11، غرفه 7 میزبان دوستداران کتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها