پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
همه می‌دانیم کتاب شعر فروش ندارد

مدیر موسسه انتشارات نگاه گفت: ما برای نمایشگاه 7-8 عنوان کتاب شعر جدید داریم که قرارداد این آثار برای گذشته است و به دلیل تعهدات اخلاقی این کتاب‌ها را چاپ می‌کنم؛ اگر نه همه می‌دانیم که کتاب شعر فروش ندارد.

علیرضا رییس‌دانایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: این روزها بیشتر کتاب‌های شعر از سوی ناشران پولی منتشر می‌شود. البته از قدیم هم به همین شکل بود و همیشه ناشران پولی پرکارتر از ناشران جدی بوده‌اند. متاسفانه در این شرایط و با این قیمت کاغذ مانده‌ایم که چه کنیم؛ چراکه در این وضعیت کتاب چاپ می‌کنیم اما کسی نمی‌خرد. این روزها فروش کتاب‌های شعر خیلی کم شده است و حتی کتاب افراد سرشناس نیز فروش نمی‌رود.
 
وی ادامه داد: وقتی این همه مطالب سطحی و بی‌لایحه در سطح اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، دیگر کسی به دنبال مطلب خوب نمی‌رود که نیاز به اندیشیدن دارد. مردم این روزها کتابی که تفکربرانگیز باشد، نمی‌خرند و شعر هم از آن دست کتاب‌هایی است که خواندنش نیاز به علم و تفکر دارد.
 
مدیر موسسه انتشارات نگاه در توضیح وضعیت انتشار کتاب‌های شعر در انتشاراتش گفت: همین امروز که با هم صحبت می‌کنیم، به دلیل نمایشگاه کتاب، کاغذ بندی 30هزارتومان از روز گذشته گران‌تر شده است و این کار را سخت می‌کند. ما برای نمایشگاه 7-8 عنوان کتاب شعر جدید داریم که قرارداد این آثار برای گذشته است و به دلیل تعهدات اخلاقی این کتاب‌ها را چاپ می‌کنم؛ اگر نه همه می‌دانیم که کتاب شعر فروش ندارد و چاپ آن اصلا به صرفه نیست. این ‌کتاب‌ها را نیز در شمارگان کمی منتشر می‌کنیم تا فقط به تعهدمان عمل کرده باشیم.

وی افزود: یک زمانی دیوان اشعار شاعران را در 10 هزار نسخه چاپ می‌کردیم و فروش خوبی داشت اما فروش ‌آنها نیز افت کرده است و امروز آن کتاب‌ها را نیز هزارتایی یا نهایتا دوهزارتایی چاپ می‌کنیم و فروش آنها نیز یکی دو سال طول می‌کشد. برای مثال در گذشته کاغذ را بندی 60هزارتومان می‌خریدیم و قیمت هر جلد مجموعه شعر سیمین بهبهانی 120 هزار تومان بود؛ حال سوال من این است که با کاغذ بندی 360 هزار تومان قیمت کتاب را چند بزنیم؟ شما توجه داشته باشید قیمت کاغذ 6 برابر شده است، با این حال اگر ما قیمت کتاب را دو برابر کنیم و 250 هزار تومان بذاریم، به نظر شما کسی می‌خرد؟

رییس دانایی با اشاره به فعالیت ناشران پولی اظهار کرد: من از اوضاع کتاب‌های پولی خبر دارم و می‌دانم که چطور کتاب چاپ می‌کنند. با این حال به نظر من کار اشتباه را کسانی می‌کنند که به این افراد پول می‌دهند تا کتاب‌شان را چاپ کند. توصیه من به این دوستان این است که اگر کتاب‌شان خوب است صبر کنند؛ چراکه خود ناشران به سمت‌شان می‌آیند تا کتاب‌شان را چاپ کنند و نیازی نیست که برای چاپ آثارشان به ناشر پول بدهند. از طرفی باید توجه داشت که ناشری که پول می‌گیرد تا کتاب چاپ کند، تعهدی برای پخش اثر ندارد.
 
وی ادامه داد: من می‌دانم که برخی از این افراد به تعهد چاپ نیز عمل نمی‌کنند و در صفحه اول می‌زنند که شمارگان 1000 نسخه است، اما 50 نسخه هم چاپ نمی‌کنند. شما به نمایشگاه کتاب نگاه کنید. بیش از 1000 نفر در نمایشگاه شرکت می‌کنند و ادعا دارند که ناشر هستند اما واقعیت این است که ما به این میزان ناشر نداریم و شاید 20-30 ناشر در کشور فعال باشند. با همه این تفاسیر ناشر پولی احترامی ندارد؛ چراکه وقتی کسی از شاعر پول می‌گیرد تا کتابش را چاپ کند، دیگر حق انتخاب ندارد و هرچه به او بدهند باید چاپ کند و راه دیگری ندارد.

این ناشر پیشکسوت در پایان گفت: عده‌ای معتقدند که مردم کتاب شعر نمی‌خرند، اما من می‌گویم که مشکل ما این است که شاعران‌مان نیز کتاب نمی‌خوانند و کتاب نمی‌خرند. یادم هست در دهه 60 وقتی مجله «آدینه» کتابی را معرفی می‌کرد، چند روز بعد 10هزار نسخه از آن فروش می‌رفت؛ اما امروز از چنین اتفاقاتی خبری نیست و همه چیز عوض شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن گل محمدی ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    جناب رئیس دانا.با سلام. شما که متعهد به قرار دادهای امضا شده خودتان هستید.چرا کتابهایی که با اینجانب قراردادبستید.(4 عنوان) از جمله "مهاجران خسته دل" را نه تنها چاپ نکردید بلکه نسخه غلط گیری شده من را هم پس ندادید.حتی چند بار گفتید چند روز دیگر بیایید نمونه چاپ شده بگیرید.استاد مرادی شاهد این کار هستند.پس بیهوده شعار ندهید.به شما چه مربوط است که ناشرین دیگر چه کار می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها