سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
همایش بزرگ استارتاپی به همراه ناشران در نمایشگاه سی‌و دوم

محمدصادق افراسیابی درباره نحوه حضور استارتاپ‌ها در نمایشگاه سی‌و‌دوم گفت: نزدیک به 50 استارتاپ در نمایشگاه سی‌ودوم شرکت خواهند کرد. برای اولین بار میزی برای مذاکره با ناشران سنتی و عقد قرارداد دوجانبه میان این ناشران با استارتاپ‌هایی که شرکت می‌کنند منعقد خواهد شد.

محمدصادق افراسیابی، رییس کارگروه نظارت بر بخش فناوری‌های نوین فرهنگی سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: همانگونه که پیش از این منتشر شد در نمایشگاه کتاب امسال بخشی را به استارتاپ‌ها اختصاص دادیم. در کل 50 استارتاپ درخواست داشتند که در نمایشگاه شرکت کنند، در تلاش هستیم که به هر 50 استارتاپ غرفه داده شود.
 
وی افزود: در حقیقت چالش محدودیت فضا داریم که امیدواریم به سرعت برطرف شود. علاوه ‌براین به شکل روزانه مسابقاتی ویژه استارتاپ‌ها خواهیم داشت و کارگاه و نشست‌هایی برای آشنایی ناشران سنتی با شیوه تداوم حضور آن‌ها در فضای مجازی و با روش‌ کسب و کار آشنا شوند برگزار خواهیم کرد. همواره یکی از نگرانی‌های این ناشران عدم آشنایی آن‌ها با این فضا و ابزارهای جدید فناورانه است و آن‌ها را دچار مشکلات جدی مالی کرده است.
 
وی با اشاره به جوایز در نظر گرفته شده برای استارتاپ‌ها ادامه داد: برای اولین بار در نمایشگاه کتاب امسال غرفه رایگان ویژه استارتاپ‌ها ارائه شده است. جوایزی که برندگان این مسابقه استارتاپی در نظر گرفتیم، به استارتاپ اول بیست میلیون‌ریال، استارتاپ دوم 15‌میلیون ریال و استارتاپ سوم ده میلیون ریال اعطا خواهد شد، همچنین به استارتاپ شایسته تقدیر هم 6 میلیون‌ریال اهدا می‌شود.  
 
افراسیابی با اشاره به ایجاد کسب‌وکارهای جدید در بستر فضای مجازی در نمایشگاه سی‌ودوم گفت: اگر ناشران با این کسب و کار جدید آشنا شوند، می‌توانند کسب و کار خودشان را در فضای مجازی تداوم دهند و ما می‌توانیم در مدت زمان کوتاهی شاهد موفقیت‌های روزافزون آن‌ها باشیم. اما اگر نتوانند خودشان را در فضای مجازی همگام کنند قطعا با مشکلات بیشتر و لطمات جدی‌تری روبه رو خواهند شد.  وظیفه ما این است که ناشران را با شیوه ورود به فضای مجازی و و نحوه کسب کار در این فضا روبه رو کنیم. این اتفاق در  بخش نشست‌ها و کارگاهی نمایشگاه سی‌و دوم اتفاق خواهد افتاد.
 
رییس کارگروه نظارت بر بخش فناوری‌های نوین فرهنگی سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب افزود: همایش بزرگی را می‌خواهیم در نمایشگاه کتاب برگزار کنیم که نمایندگان ناشران سنتی هم در این همایش خواهند بود. پنج استاد کسب و کار فضای مجاز سخنرانی دارند تا از این طریق ناشران کتاب‌های کاغذی را با رونق کسب و کار در فضای مجازی آشنا کنند.
 
افراسیابی خبر از عقد قرارداد‌هایی میان ناشران سنتی با این استارتاپ‌ها داد و گفت: در حوزه صنایع خلاق فرهنگی کارگاه‌های مهارت‌افزایی و توانمندسازی خواهیم داشت و میزی برای مذاکره و قرارداد‌های دوجانبه میان ناشران سنتی با استارتاپ‌ها در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که علاوه بر این قرارداد دو جانبه پیش‌بینی می‌شود یک مدل برای قرارداد‌های چهار جانبه در نظر گرفته شود که هنوز قطعی نیست. مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار دو طرف دیگر این قرارداد‌ها هستند.
  
افراسیابی گفت: در ضمن مشاوره‌هایی هم از سوی وزارت کار در نمایشگاه سی‌ودوم به ناشران سنتی داده خواهد شد تا از فرصت‌های فضای مجازی بهتر استفاده کنند. لازم به ذکر است که این اتفاقات برای اولین بار در نمایشگاه سی‌و دوم خواهد افتاد.
 
وی گفت: برخی از ناشران مانند اپلیکیشن‌های مختلف مجوز نشر کتاب‌های دیجیتالی دارند. ناشران می‌توانند به راحتی به صاحبان اپ‌های مجاز اطمینان کنند و کتاب‌های خود را در اختیار آنان قرار دهند. به اعتقاد من نگرانی اصلی ناشران چندان بحث‌های مربوط به کپی‌رایت نیست بلکه در حوزه تحولات اجتماعی برخواسته از فضای مجازی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها