شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
تغییر قیمت پشت جلد باعث تداوم رکود می‌شود

مدیر داخلی انتشارات ققنوس با اشاره به قیمت بالای مواد اولیه و موانع تولید بیشتر کتاب برای نمایشگاه، از ثابت نگه داشتن قیمت‌ کتاب‌های این نشر سخن گفت و تغییر قسمت کتاب‌های چاپ قدیم را باعث تداوم رکود دانست.

مهدی حسین‌زادگان، مدیر داخلی نشر ققنوس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره تاثیر مشکلات نشر و تاثیرش بر شرکت این انتشارات در نمایشگاه کتاب، توضیح داد: اگر می‌خواستیم با تمام ظرفیت خود در نمایشگاه کتاب شرکت کنیم باید با تعداد عناوین بیشتری شرکت می‌کردیم.
 
او با بیان اینکه نزدیک به 30 عنوان کتاب پرفروش که هر کدام تعداد قابل توجهی در نمایشگاه فروخته می‌شد، در این دوره از نمایشگاه ارائه نمی‌شود، ادامه داد: با اینکه تمام شرایط برای چاپ کتاب‌ها آماده است، فقط کمبود کاغذ داریم تا بتوانیم آنها را چاپ کنیم و فکر نمی‌کنم که به این دوره از نمایشگاه برسند.
 
حسین‌زادگان در خصوص میزان فروش کتاب در این دوره از نمایشگاه با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، بیان کرد: فکر نمی‌کنم فروش در این دروه از نمایشگاه کمتر باشد، بلکه فکر می‌کنم بیشتر هم باشد. بسیاری از کتاب‌ها چاپ قدیم هستند، کتابی داریم که 3800 تومان قیمت دارد و اگر بخواهیم تجدید چاپ کنیم 15 هزار تومان قیمت خواهد خورد، اما از آنجا که این کتاب هنوز موجود است، افزایش قیمت در کتاب نداشتیم.
 
او ادامه داد: فکر نمی‌کنم فروش ما کمتر شود مگر اینکه کتاب‌هایی که چاپشان تمام شده را نتوانیم مجددا چاپ کنیم و به نمایشگاه برسانیم که از اینجا به مشکل برخواهیم خورد. تعداد جلد کتاب‌های بیشتری به فروش خواهد رسید در حالی که وقتی کتابی فروش می‌رود، هزینه تمام شده برای تجدید چاپ آن برای ما بیشتر خواهدبود.
 
تغییر قیمت پشت جلد کتاب غیرقانونی نیست
انتشارات ققنوس از نشرهایی است که در برابر افزایش قیمت پشت جلد کتاب‌ها مقاومت کرده است، حسین‌زادگان دراین‌باره گفت:عقیده ما این است که قیمت کتاب را تغییر ندهیم. شاید این روند اشتباهی باشد که پیش گرفتیم اما نمی‌توانم بگویم کسی که قیمت پشت جلد را افزایش داده است کار غیرقانونی انجام داده، زیرا هرکس اختیار مال خودش را دارد.
 
او ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد این مساله را در زمینه حقوق اصناف در میان گذاشته است. ما سعی کردیم با چاپ کتاب‌های جدید این خلا را پرکنیم. معتقدیم کتابی که سه سال با قیمت برای مثال پنج‌هزار تومان در انبار مانده است، باید با همان قیمت فروخته می‌شد، حال اگر من قیمت این کتاب را افزایش دهم باز هم رکود ادامه خواهد داشت و کتاب در انبار باقی می‌ماند. اما شاید اگر من قیمت این کتاب را افزایش ندهم، به صرف قیمت ارزانتر، مردم آن را بخرند.
 
کمبود زینک و سلفون موجب کاهش تیراژ شده است، مدیر داخلی نشر ققنوس دراین‌باره گفت: حتی اگر بخواهیم ریزتر شویم وقتی کتاب را برای صحافی برده بودم، می‌گفتند که ما دیگر چسب صحافی نداریم و مثلا هر چسبی  که در صنایع استفاده می‌شود، نایاب شده است.
 
او افزود: همه این مسائل روی قیمت کتاب تاثیرگذار است. برای مدتی زینک کمیاب شد و بعد قیمتش افزایش یافت. این شرایط باعث شد تا بر مجموعه فهرست امسال برای نمایشگاه کتاب سلفون نکشیم. ما مجبوریم هزینه‌ها را مدیریت کنیم.
 
اتفاق‌هایی افتاد که ما را دلسرد کرد
این انتشارات در دوره پیشین نمایشگاه کتاب از اورهان پاموک برای حضور در غرفه دعوت کرده بود، اما شرایط به شکلی پیش رفت که پاموک نتوانست در غرفه حضور داشته باشد. حسین‌زادگان درباره مهمان‌های این دوره نمایشگاه کتاب توضیح داد: اگر اتفاق پارسال سرانجام خوبی داشت به این روند ادامه می‌دادیم. دعوت از پاموک بیش از کار ناشر، کاری در سطح ملی بود.
 
او افزود: اگر پارسال اتفاق‌هایی می‌افتاد که مدنظر ما بود، شاهد یک نوبل گرفته دیگر در نمایشگاه بودیم. مذاکراتی هم برای دعوت ایشی‌گورو و آلن دوباتن انجام شد تا برای حضور این افراد در نمایشگاه امسال و سال بعد رایزنی کنیم اما اتفاق‌هایی که افتاد ما را دلسرد کرد.
 
حسین‌زادگان از حضور مای‌جیا نویسنده چینی به دعوت نمایشگاه در این دوره از خبر داد و گفت: کتابش در انتشارات ققنوس با رعایت حق کپی‌رایت منتشر شده است. شاید برای اینکه نویسنده اهل شرق آسیا است کمتر به او پرداخته شود. ادبیات چین درایران جانیافتاده، امیدوارم با این کار روند به خوبی شناسانده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها