جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
مشکل تامین کاغذ و تعویق در انتشار تازه‌های نشر مروارید

به گفته علی‌بیک، روند تولید 30 عنوان کتاب چاپ اول انتشارات مروارید به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود مواد اولیه متوقف شده است، برخی از این کتاب‌ها 450 صفحه‌ای هستند.

امیر علی‌بیک، مدیر فروش انتشارات مروارید در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب (ایبنا)، درباره وضعیت نشر در آستانه سی‌و‌دومین نمایشگاه کتاب گفت: تا به امروز 60 یا 70 درصد  کتاب‌های نشر مروارید تمام شده و در بازار موجود نیست و ما برای انتشار این آثار و آثار جدید، به کاغذ نیاز داریم.
 
علی‌بیک با اشاره به مشکل کاغذ گفت ادامه داد: حتی مشکل تامین منابع مالی را حل کردیم اما هنوز در تامین کاغذ با مشکلاتی مواجه هستیم؛ حل این مشکل برای ناشر غیرممکن است.
 
او با اشاره به اینکه در طول یک سال فاصله زمانی بین نمایشگاه سال گذشته و امسال، 305 عنوان کتاب منتشر کرده‌اند، اعلام کرد: باید به ناشری که تا این اندازه فعالیت می‌کند، کاغذ بیشتری اختصاص داده شود. تمامی مراحل انتشار کتاب برای این کتاب‌ها انجام شده است، حروف‌چینی، غلط گیری و دیگر موارد؛ اما کاغذ نیست.
 
مدیر فروش انتشارات مروارید با اشاره به سبک کتاب‌هایی که این انتشارات به آن‌ها می‌پردازد، گفت: باید چاره و تمهیداتی پیدا شود زیرا نشر در زمینه بهبود شرایط فرهنگی جامعه فعالیت می‌کند.
 
علی‌بیک با بیان اینکه روند تولید 30 عنوان کتاب چاپ اول این انتشارات به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود مواد اولیه متوقف شده است، توضیح داد: برخی از این کتاب‌ها 450 صفحه‌ای هستند.
  
خطر قحطی کتاب
مدیر فروش انتشارات مروارید ادامه داد: در شرایط موجود، کتاب‌هایی با مشکل چاپ و تجدید چاپ مواجه شده‌اند که اقتصاد نشر بر پاشنه آن‌ها می‌چرخد. همچنین کتاب‌های با ارزشی که در زمینه ادبیات داریم، نمی‌توانیم به دلیل کمبودها و مشکلات منتشر کنیم. خیلی دردآور است؛ هرشب فکر می‌کنم که  سرانجام کتاب به کجا خواهد رسید!
 
علی‌بیک با بیان اینکه پیش از این دغدغه کاغذ و زینک برای ناشران وجود نداشت و ناشران بر کتاب‌ها و محتوای آن‌ها تمرکز داشتند، بیان کرد: نصف بیشتر هزینه‌های انتشار کتاب به صورت نقدی پرداخت می‌شود. در صورتی که اگر کتاب مورد استقبال قرار گیرد، حداقل دو ماه بعد یک چک 10 ماهه دریافت می‌کنیم که شاید بتوانیم آن را در زمان مقرر نقد کنیم.
 
او با بیان اینکه همین شرایط در پرداخت و دریافت قابل تحمل است، اگر مواد اولیه برای نشر کتاب وجود داشته باشد، گفت: وقتی کاغذ نباشد شرایط به صورتی است که بخواهید برای بیمار رو به مرگ، داروی برای کاهش تب تجویز کنید.
 
 مدیر فروش انتشارات مروارید اعلام کرد: با ادامه این روند پیش‌بینی می‌کنم دچار قحطی کتاب خواهیم شد؛ یعنی روزی می‌رسد انبارها خالی شده‌ و کتابی برای عرضه نداریم.
  
مدیریت بازار کتاب، با بالا و پایین بردن تیراژ  
مدیر فروش انتشارات مروارید گفت: با بیان اینکه مشکلات اقتصادی موجود در جامعه بر گروه مخاطب نشر مروارید اثر می‌گذارد اما آن‌ها تا حد ممکن به روند خرید کتاب خود ادامه می‌دهند. این مشکلات ممکن است باعث شود که مخاطبان ریزش کنند.
 
او با اشاره به تجربه‌ای که در یک سال کمبود کاغذ، زینک و دیگر مواد مورد نیاز برای انتشار کتاب به دست آورده، بیان کرد: من فکر می‌کنم حتی در شرایط کنونی، کتاب و نشر اگر حرفی برای گفتن داشته باشد، می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.
 
علی‌بیک در توضیح چرایی مشکلات انتشاراتی‌ها برای ادامه فعالیت گفت: روند تولید کتاب با بسیاری از موارد دیگر متفاوت است. مواد اولیه باید به صورت نقدی خرید شوند، اما بازگشت یک‌ساله خواهد بود. مدیریت کتاب باید به شکلی باشد که با بالا و پایین کردن تیراژ و عناوین بتواند به کار ادامه دهد.
 
او افزود: با در نظر داشتن بازار کتاب ترجیح می‌دهم تیراژ کتاب‌ها پایین و تعداد عناوین انتشارات بالا باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها