سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
تیراژ کتاب‌های جدیدمان در نمایشگاه زیر 500 نسخه است

پروین صدقیان می‌گوید افزایش قیمت کاغذ باعث شده تا تازه‌های نشر گل‌آذین با تیراژ‌های پایین منتشر شوند که فروش آن‌ها نمی‌تواند هزینه‌های کلی ناشر را تامین کند.

پروین صدقیان، مدیر انتشارات گل‌آذین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه این انتشارات در سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب، حدود 40 عنوان کتاب تازه نشر دارد، گفت: انتشارات ما هم مانند دیگر نشرها با مشکل قیمت بالای کتاب مواجه شد. قیمت کاغذ بالا رفته است و قیمت کتاب بر همین اساس افزایش می‌یابد. بنابراین ما هم مجبور شدیم تا قیمت کتاب را بالا ببریم؛ یعنی هزینه‌ها را روی قیمت کتاب سرشکن کردیم؛ زیرا چاره‌ای جز این نداریم.
 
به گفته مدیر انتشارات گل‌آذین که در سه حوزه علوم اجتماعی، مطالعات زنان، رمان و ادبیات داستانی و شعر فعالیت می‌کند، افزایش قیمت تنها انتخابی بوده که برای ماندن و ادامه فعالیت در این حوزه، مجبور به اتخاذ آن بوده‌اند.
 
صدقیان با تاکید بر تاثیر افزایش قیمت کاغذ و در نتیجه افزایش قیمت کتاب، درباره توان خرید مردم در این دوره از نمایشگاه توضیح داد: با توجه به وضعیت مالی مردم و اینکه مردم در تهیه سبد خانواده در شرایط سختی قرار دارند، عملا کتاب از سبد خانواده بیرون انداخته شده است، چراکه تامین مایحتاج این روزها برای مردم خیلی مهم‌تر از خرید کتاب است. اما با این حال فکر می‌کنم اگر حمایت‌های فرهنگی و مالی از طرف دست‌اندرکاران و مسئولان انجام شود، فروش قابل قبولی در این دوره خواهیم داشت. 
 
او با بیان اینکه به‌ هر حال نوسانات اقتصادی تاثیر خود را در نمایشگاه و بر خرید مردم خواهد گذاشت، توضیح داد: حمایت‌های مالی می‌تواند تاثیرگذار باشد. من خبری درباره افزایش 50 درصدی بن خرید کتاب برای دانشجویان و اساتید خواندم. اگر این عدد درست باشد و عملی شود، می‌تواند در بالارفتن خرید کتاب در این دوره از نمایشگاه کتاب مفید واقع شود.
 
فرهنگ باید مورد حمایت قرار گیرد
مدیر انتشارات گل‌آذین با تاکید بر اینکه حمایت‌های فرهنگی باید برای خریدار و ناشر در نظر گرفته شود، ادامه داد: اگر کاغذ با قیمت متعارفی در اختیار ناشران قرار گیرد، باید در بازار هم قیمت کاغذ بالا نرود. این روند می‌تواند نمونه حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دست‌اندکاران نشر باشد. از طرفی حمایت از خریداران نیز مطرح است که با افزایش مبالغ بن‌ها محقق می‌شود.
 
صدقیان با تاکید بر اینکه به طور کلی، فرهنگ باید مورد حمایت قرار گیرد، توضیح داد: در همه جای دنیا با تقویت ریشه‌های فرهنگی است که می‌توانیم دانش و علم مردم را بالا بریم. زمانی که حمایت‌های فرهنگی انجام نشود، مطمئنا مردم هم نمی‌توانند با توجه به بالا رفتن قیمت‌ها و سختی تامین مایحتاج خانواده، از پس مسائل فرهنگی برآیند؛ بنابراین فعالیت‌های فرهنگی را کنار می‌گذارند. در همه جای دنیا همین است.

او با بیان اینکه حمایت از ناشر چند جنبه دارد عنوان کرد: کاغذ باید با قیمت متعارف در اختیار ناشر قرار گیرد. دوم اینکه وقتی کتاب چاپ می‌شود باید از هر عنوان، تعدادی برای کتابخانه‌های عمومی خریداری شود. امروز برای بهبود شرایط ناشران باید این مقدار بالا رود زیرا تعداد کتاب‌هایی که در هر دوره از ناشران خریداری می‌شود، عددی نیست که بتواند روی اقتصاد نشر تاثیر داشته باشد.
 
مدیر انتشارات گل‌آذین ادامه داد: رئیس کتابخانه‌های عمومی هم چنین مساله‌ای را بیان کرده بود که با توجه به میزان جمعیت ایران تعداد کتابخانه‌های عمومی خیلی کمتر از تعداد مورد نیاز است. واقعا این تعداد خیلی کم است. اگر تعداد کتابخانه‌ها بالا برود و از ناشران کتاب بخرند، می‌توانیم مطمئن باشیم که این مساله در اقتصاد نشر تاثیرگذار خواهد بود.
 
به گفته صدقیان باید برای کتاب‌ها تبلیغات انجام شود تا آن‌ها در همه نقاط کشور دیده شوند. او ادامه می‌دهد: حمایتی که از کتاب‌فروشی‌ها انجام می‌شود، می‌تواند سطح فرهنگ را بالا ببرد و تنها با بالا بردن سطح فرهنگ است که می‌توانیم ادعا کنیم کشوری توسعه یافته و پیشرفته هستیم. در غیراین صورت اگر حمایت‌ها به درستی انجام نشود روز به روز سطح فرهنگ مردم پایین خواهد آمد و با معضلات اجتماعی بیشتری مواجه خواهیم بود.
 
او افزود: همچنین نویسندگان و مترجمان و ناشران نیز باید حمایت شوند. اگر این حمایت‌های مالی و فرهنگی انجام شود و امسال نمایشگاه کتاب خوبی داشته باشیم.
 
همه کارها به روزهای آخر موکول می‌شود
این ناشر با تاکید بر تداوم حمایت‌ها در طول سال، توضیح داد: همواره برای نمایشگاه باید برنامه‌ریزی‌هایی در طول سال اتفاق بیافتد؛ اما چنین نمی‌شود و همه کارها به چهار روز آخر موکول می‌شود. مخصوصا  امسال که بعد از این تعطیلات طولانی نوروز، نمایشگاه کتاب به سرعت در حال برپایی است.
 
صدقیان درباره کتاب‌هایی که از این نشر برای کتابخانه‌ها خریداری شده است، اظهار کرد: در سال گذشته کتاب‌هایی از انتشارات ما برای نهاد کتابخانه‌های عمومی و وزارت ارشاد خریداری شد اما ما هنوز پولی دریافت نکرده‌ایم. 
 
او در موضوع در دسترس قرار گرفتن کاغذ برای ناشران گفت: مدت دو ماه است که کاغذ را با نرخ دولتی در اختیار ناشرین قرار می‌دهد اما بالاخره قیمت آن بالا رفته است و این اقدام هنوز نتوانسته نتیجه مثبت خود را نشان دهد. به همین خاطر بیشتر کتاب‌های ما در نمایشگاه پیش‌رو، کتاب‌هایی هستند که قبلا منتشر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما کتاب‌های چاپ جدید را با تعداد 200 یا 500 عدد به چاپ رسانیده‌ایم. با این حساب اگر بتوانیم همین تعداد کتاب را به فروش برسانیم، عملا هزنیه‌های خود کتاب‌ها را تامین می‌کند و هزینه‌های کامل ناشر جبران نمی‌شود. به این ترتیب تیراژها روز‌به‌روز کاهش می‌یابد.

مدیرنشر گل‌آذین با بیان اینکه اگر حمایتی انجام می‌شود، باید به موقع باشد تا بتواند به ناشر کمک کند، توضیح داد: اگرچنین نشود سطح فرهنگ و فعالیت‌های نشر تا جایی پایین می‌آید که مانند سیل اخیر کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. وقتی زیرساخت‌ها خراب است هرکس سعی می‌کند تنها خود را از سیل تخریب‌گر نجات بدهد.
 
او ادامه داد: حمایت‌ها باید درست و برنامه‌ریزی شده باشد؛ نه اینکه از یک مرحله بگذریم و تنها امید به آینده داشته باشیم.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها