سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
تصویری از زندگی هفت کودک در هفت گوشه‌ِ جهان

سحر ترهنده از ترجمه و انتشار کتاب «ما این‌طوری زندگی می‌کنیم» با نویسندگی و تصویرگری مَت لَموث خبر داد و گفت: این کتاب سفری است به هفت گوشه جهان، سفری مجانی و زیبا که در نهایت هفت دوست هم پیدا می‌کنید.

سحر ترهنده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره جدیدترین اثرش توضیح داد: کتاب «ما این‌طوری زندگی می‌کنیم» زندگی عادی و روزانه‌ هفت کودک واقعی از نقاط مختلف جهان را دنبال می‌کند. زمانی که شما در حال خواندن این جمله‌ها هستید، آن‌ها ممکن است مشغول خوردن صبحانه یا در حال بازی بیرون از خانه باشند. خانواده‌هایی که چندین نسل در یک کشور زندگی کرده اند، آن‌ها از سنت‌ها و عادات یگانه‌ محل زندگی‌شان پیروی می‌کنند. اما این انتخاب به آن معنا نیست که میلیون‌ها فردی که همین کشورها را وطن خود می‌دانند، تجربیات و سلیقه‌های یکسان دارند.
 
این مترجم و تصویرگر در ادامه بیان کرد: همه در پرو به فوتبال بازی کردن علاقه ندارند و همه‌ ژاپنی‌ها برای صبحانه ماهی نمی‌خورند، دقیقاً مثل این‌که شما و دوستان‌تان در خانه، کارها و وظایفی متفاوت دارید یا ممکن است لباس‌هایی متفاوت بپوشید. در حالی که هیچ‌کدام از این کودکان نمی‌توانند نماینده‌ کشور یا فرهنگ خود باشند، این نگاه کلی و واقعی به زندگی روزمره‌شان، می‌تواند به ما کمک کند از سبک زندگی و سنت‌هایی که ممکن است با شیوه‌ زندگی ما بسیار متفاوت باشند، آگاهی پیدا کنیم.
 
وی درباره کتاب «ما این‌طوری زندگی می‌کنیم» توضیح داد: در این کتاب زندگی روزانه هفت کودک از کشورهای مختلف جهان را دنبال می‌کنیم. با خانواده آن‌ها آشنا می‌شویم، می‌فهمیم صبحانه، ناهار و شام چه می‌خورند، به کدام مدرسه می‌روند، با دوستان‌شان چه بازی‌هایی می‌کنند، چطور در کارهای خانه کمک می‌کنند، اوقات فراغت‌شان را چطور می‌گذرانند و جایی که شب در آنجا می‌خوابند، چه شکلی است. کتاب زندگی روزمره هفت کودک از پرو، ژاپن، ایران، هند، ایتالیا، اوگاندا و روسیه را برایمان تعریف می‌کند. این کتاب در واقع سفری است به هفت گوشه جهان، سفری مجانی و زیبا که در نهایت هفت دوست هم پیدا می‌کنید.
 
وی افزود: مَتِ نویسنده/ شیکاگو/ امریکا، ریبالدو/ لوس نَرَنخوس/ پرو، رومئو/ کودریانو/ ایتالیا، دافینه/ کانیه‏وارا/اوگاندا، اُلِگ/ یوهِله/ روسیه، کیان/ گرگان/ ایران، آنانیا/ هاریدوار/ هند و کِی/ توکیو/ ژاپن هفت کودکی هستند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.
 
 

داور جایزه اندرسن در ادامه بیان کرد: مت لموث برای نوشتن این کتاب با خانواده‌هایی از این هفت کشور ارتباط برقرار کرده و درباره سبک زندگی‌شان از آن‌ها جویا شده و سپس این کتاب را نوشته است. عکس این خانواده‌ها در آخر کتاب آمده است. شاید جالب‌ترین بخش کتاب دنبال کردن یک روز از زندگی کیان باشد، کسی که مثل ما در ایران زندگی می‌کند و عصرها کارتون می‌بیند و از برادر کوچک‌ترش مراقبت می‌کند.
 
به گفته ترهنده، این کتاب برای آشنایی کودکان با کشورهای مختلف جهان و سبک زندگی منحصر به فرد هر کدام از این خانواده‌ها، مناسب است. کودکان می‌توانند تفاوت‌ها و شباهت‌های زندگی این کودکان را با هم مقایسه کنند و در نهایت حس همدلی آن‌ها نسبت به دیگران تقویت می‌شود، چرا که همه ما انسان‌ها، در زندگی کردن روی این کره خاکی با همدیگر مشترک هستیم.

 

بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی (کتاب‌های طوطی)، کتاب «ما این‌طوری زندگی می‌کنیم» را با قیمت 290 هزار ریال برای جلد نرم و 330 هزار ریال برای جلد سخت منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها