چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
افزایش 50 تا 100 درصدی قیمت کتاب در نمایشگاه

مدیرمسئول انتشارات ارمغان طوبی، درباره وضعیت حضور ناشران در سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیش‌بینی رفتار مخاطب نمایشگاه سال آتی را برای ناشرا با توجه به افزایش قیمت کتاب، دشوار ارزیابی کرد.

علی حاجی‌تقی، مدیرمسئول انتشارات «ارمغان طوبی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت کتاب و ملزومات تولید، برای بسیاری از ناشران این سوال مطرح است که رفتار مخاطب چگونه خواهد بود؟
 
وی با تاکید بر افزایش قیمت کتاب افزود: قیمت کتاب، افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده و در مواردی از 50 تا 100 درصد این افزایش قیمت را شاهد بوده‌ایم. از سوی دیگر با توجه به تخصیص بن خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب، رفتار  مخاطبان برای ناشران چندان قابل‌ پیش‌بینی نیست.
 
حاجی‌تقی، حضور مردم در سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب تهران را حتمی دانست و ادامه داد: مسلما مردم از نمایشگاه استقبال می‌کنند اما آیا اینکه قدرت خرید کتاب وجود دارد یا خیر باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی می‌افتد.
 
مدیر‌مسئول انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به حضور این نشر در نمایشگاه کتاب تهران گفت: مانند سال‌های گذشته در بخش ناشران عمومی مستقر خواهیم بود اما عنوان کتاب‌های چاپ نخست ارمغان طوبی در مقایسه با سال گذشته افت پیدا کرده است؛ در‌حالی‌که هر سال حداقل بین 20 تا 25 عنوان کتاب چاپ نخست را عرضه می‌کردیم، سال جاری با دشواری، موفق به تولید 12 عنوان کتاب چاپ نخست شدیم.
 
حاجی‌تقی درباره دیدگاه برخی از ناشران درباره عرضه کتاب‌های انبار مانده در سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ادامه داد: کتاب‌های چاپ نخست ناشران عمومی در نمایشگاه سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش پیدا خواهد کرد. ناشران دانشگاهی و آموزشی که به اعتقاد من به دلیل نوع مخاطبان آن‌ها که همواره مجبور به تامین منابع هستند، از بدنه صنعت نشر منفک می‌دانم، چا‌پ‌ها نخست آن‌ها قابل‌توجه خواهد بود.
 
وی با تاکید بر اهمیت تغییر ساختار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: نمایشگاه کتاب تهران باید از قالب یک فروشگاه بزرگ صرف، خارج شود. هرچند تغییر ساختار، برای ناشران دوره دشواری را ایجاد خواهد کرد، اما تاکید دارم، تخصیص‌ بُن باید به سمت حمایت از کتاب‌فروشی‌ها سوق داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها