دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳
انتشار 1600 عنوان کتاب در مدت 29 سال

رحیم نریمانی، با اشاره به فعالیت‌های بنیاد شهید در حوزه نشر، گفت: توسعه بهره‌برداری از اسناد و وصیت‌نامه‌های شهدا به‌عنوان یک میراث ارزشمند و انتشار یک‌هزار و 600 عنوان کتاب در 29 سال، ازجمله فعالیت‌های بنیاد است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بنیاد شهید انقلاب اسلامی در 22 اسفند ۱۳۵۸، براساس فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی، در 10 بند، برای رسیدگی به وضعیت خانواده‌های شهدا و همچنین رسیدگی به امور معلولین و آسیب‌دیدگان انقلاب اسلامی تشکیل شد. در 19 اردیبهشت 1383، براساس فرمان رهبری و همچنین مصوبه شورای عالی اداری، طرح تجمیع نهادهای ایثارگران در ساختاری یکپارچه از سوی دولت تصویب شد و بنیاد شهید انقلاب اسلامی به بنیاد شهید و امور ایثارگران تغییر نام پیدا کرد.

رحیم نریمانی؛ مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران به این مناسبت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، با اشاره به اهداف تشکیل این مرکز، بیان کرد: اداره‌کل اسناد و انتشارات، در سال 1368، بعد از ادغام معاونت‌های فرهنگی و پژوهشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، در راستای افزایش بهره‌وری و راندمان کاری تشکیل شد.
 
وی افزود: مرکز اسناد با هدف ایجاد یک زنجیره فعالیتی در حوزه اسناد به‌عنوان یک منبع، مخزن و گنجینه از اسناد تحت عنوان وصیت‌نامه، دلنوشته‌ها و خاطرات شهدا به‌عنوان یک محتوای غنی، اصیل و واقعی و همچنین بخش انتشارات به‌عنوان یک ابزار رسانه‌ای برای انتقال این پیام‌ها و محتواها، تاسیس شد. یکی از سیاست‌های کلان و راهبردی بنیاد شهید و امور ایثارگران، توسعه بهره‌برداری از اسناد و وصیت‌نامه‌های شهدا به‌عنوان یک میراث ارزشمند است.
 
نریمانی در ادامه با اشاره به فعالیت واحد انتشارات این اداره‌کل، گفت: انتشارات اداره‌کل بنیاد شهید در مدت 29 سال فعالیت، یک‌هزار و 600 عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت، تهیه، تدوین و منتشر کرده است. این انتشارات تاکنون افتخارات زیادی را به‌عنوان ناشر حوزه ادبیات ایثار و شهادت کسب کرده است. همچنین سه پایگاه خبریِ «نوید شاهد»، «قربانیان ترور» و «حمایت از مصدومین شیمیایی» راه‌اندازی شده که به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و اردو، در حال تولید محتوا هستند.
 
مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران، در معرفی برخی دیگر از فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی بنیاد نیز اظهار کرد: یکی از برنامه‌های راهبردی و حمایتی بنیاد که از امسال آغاز شده، آموزش نویسندگان نوقلم در حوزه ایثار و شهادت با حضور استادان دانشگاه و پیشکسوتان این حوزه در استان‌های مختلف کشور است. این طرح، امسال در استان تهران انجام شد و درنظر داریم از سال 1398، آن‌را در استان‌های دیگر نیز اجرایی کنیم. همچنین در هفته‌های اخیر، نخستین جشنواره اینفوگرافیک با عنوان «رسم سرخ» را در دو بخش ایستا و متحرک، برگزار کردیم.
 
وی با اشاره به تهیه و انتشار 85 عنوان کتاب چاپ نخست از ابتدای سال 97، گفت: در آستانه هفته شهید، چند عنوان از جدیدترین کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت را منتشر کردیم. جلدهای 1 تا 3 «فرهنگ اَعلام شهدای استان تهران»، دفتر اول از «وصیت‌نامه کامل شهدای استان البرز»، دفتر اول از «وصیت‌نامه کامل شهدای استان چهارمحال و بختیاری»، دفترهای اول و دوم از «وصیت‌نامه کامل شهدای استان خراسان رضوی»، دفتر دوم از «وصیت‌نامه کامل شهدای استان کردستان» و «فرهنگ‌نامه جاودانه‌های تاریخ» مربوط به سرداران شهید استان یزد، این آثار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها