سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
انتشار 583 عنوان کتاب و رساله از آثار حکمای اسلامی در یک نرم‌افزار

مدیر گروه علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى (نور) از انتشار متن 583 عنوان کتاب و رساله از آثار حکمای اسلامی در قالب نرم‌افزار کتابخانه حکمت اسلامی2 خبر داد.

حمیدرضا شیرملکی مدیر گروه علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى (نور)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به تولید نسخه دوم نرم‌افزار کتابخانه حکمت اسلامی، گفت: این مرکز با جمع‌آوری مجموعه‌ای از کتب حکمی و فلسفی اعم از نظری و عملی ‌از ابتدا تاکنون - که شامل تمام مشرب‌های فلسفی می‌شود - نرم‌افزار کتابخانه حکمت اسلامی 2 را به محققان و پژوهشگران عرصه حکمت و فلسفه ارائه کرده است. 
 
شیرملکی بیان کرد: این نرم‌افزار متن 583 عنوان کتاب و رساله از آثار حکمای اسلامی را در اختیار علاقه‌مندان داده است و این امکان را به پژوهشگر می‌دهد تا کتاب‌های برنامه را بر اساس کتاب‌های مورد علاقه، کتب مرتبط، فلسفه یونان، حکمت عملی، حکمت نظری، حکمت مشاء، حکمت اشراق، حکمت متعالیه، کلام فلسفی، داستان فلسفی، تفسیر فلسفی، فلسفه تطبیقی، تاریخ فلسفه، اصطلاح‌نامه، پدیدآورنده، زبان (عربی، فارسی، انگلیسی و فرانسه) و قرن، دسته‌بندی کند.
 
مدیر گروه علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى (نور) ادامه داد: برقراری ارتباط بین متن، شرح و ترجمه و پیوند آنها به همدیگر، تفکیک و جداسازی رساله‌ها از مجموعه‌ها همراه با نام و مشخصات کتابشناسی آنها، از دیگر امکاناتی است که این نرم‌افزار در استفاده بهینه از محتوای نرم‌افزار در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
 
وی به خصوصیات قابل توجه نرم‌افزار کتابخانه حکمت اسلامی 2، اشاره کرد و افزود: ارائه این اثر در قالب جدید کتابخانه استاندارد است که این قالب، علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، مانند جستجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، انتقال متن به نرم‌افزار word، دسترسی سریع به بخش‌های مفید لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی، ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است.
 

شیرملکی با اشاره به قابلیت‌‌های قالب جدید این نرم‌افزار ادامه داد: برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایشِ دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگرهای استاندارد، بهبود نتایج جستجو بر اساس کتاب، نویسنده و زبان و ... از جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود. 

مدیر گروه علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى (نور) تصریح کرد: این قالب به کاربران نرم‌افزار کتابخانه حکمت اسلامی 2، این امکان را می‌دهد که بر هر قسمت‌ دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند، همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها و نمایه‌ها در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع‌آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها