پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
جلوگیری از تحریف وقایع دفاع مقدس، هدف برگزاری این همایش است

غلامرضا علاماتی گفت: تبیین علمی رخدادهای دفاع مقدس از زبان ایثارگران و انتقال آن‌ها به نسل‌های آینده، برای جلوگیری از نابودی و تحریف وقایع دفاع مقدس، هدف برگزاری همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» است.

سردار غلامرضا علاماتی؛ دبیر علمی دومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ضرورت جمع‌آوری و تدوین تاریخ شفاهی، بیان کرد: تاریخ شفاهی دفاع مقدس به معنای جمع‌آوری اطلاعات، خاطرات و تجربیات شخصی افراد سهیم در رخدادهای تاریخی دوران هشت سال دفاع مقدس است که به‌صورت زبانی و شنیداری از شاهدان عینی که همان رزمندگان هستند و به‌عنوان یک سند دست‌اول تاریخی محسوب می‌شوند، دریافت و ضبط و ثبت می‌شوند تا حادثه بزرگ دفاع مقدس، ماندگار و به آیندگان منتقل شود.

وی درباره اهداف برگزاری این همایش، ادامه داد: همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» با هدف تبیین علمی رخدادها و حوادث بزرگ هشت سال دفاع مقدس از زبان ایثارگران و انتقال آن‌ها به نسل‌های آینده، برای جلوگیری از نابودی و تحریف وقایع هشت سال دفاع مقدس در چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، برنامه‌ریزی شد.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، با اشاره به محورهای اصلی همایش گفت: این همایش در پنج محور «مبانی نظری و پیشینه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس»، «تاریخ شفاهی دفاع مقدس؛ ضرورت‌ها و فرصت‌ها»، «سیاستگذاری و نقش سازمان‌های لشکری و دستگاه‌های کشوری در تاریخ شفاهی دفاع مقدس»، «آسیب‌شناسی و موانع پیش‌روی تاریخ شفاهی» و سایر موضوعات مرتبط، برنامه‌ریزی شده است.

سردار علاماتی افزود: فراخوان همایش، شهریورماه سال جاری اعلام و دو بار نیز تمدید شد و در نهایت یکشنبه 12 اسفندماه، آئین اختتامیه این همایش برگزار می‌شود. بالغ بر 141 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که پس از داوری در کمیته علمی، 15 مقاله برتر انتخاب شد که در روز همایش ارائه می‌شوند. به دلیل سطح علمی بالا، این همایش در پایگاه علوم استنادی جهان اسلام نمایه شد و مقالات پذیرفته شده نیز در نشریات علمی پژوهشی چاپ می‌شوند.

دبیر علمی دومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس»، تصریح کرد: این همایش با مشارکت پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و 20 سازمان دیگر برنامه‌ریزی شد و پژوهشگران و مقامات لشکری و کشوری در آن حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به برنامه‌های جنبی این همایش نیز گفت: رونمایی از 100 عنوان کتاب مرتبط با تاریخ شفاهی دفاع مقدس که در سراسر کشور و از سوی افراد و سازمان‌های مختلف ازجمله سپاه، آجا، جهاد و وزارت نفت تولید شده، یکی از برنامه‌هایی است که در این روز انجام می‌شود. هچنین در حاشیه همایش، سازمان‌ها و مراکزی که در زمینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس کارهایی انجام داده‌اند، تولیدات خود را در قالب یک نمایشگاه ارائه می‌کنند. کتابچه‌ای از چکیده تمامی مقالات رسیده به دبیرخانه همایش نیز آماده شده که در روز اختتامیه به حاضران تقدیم می‌شود.


سردار علاماتی در پایان اظهار کرد: دومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس»، یکشنبه 12 اسفندماه از ساعت 8 تا 17 در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار می‌شود و سخنران اصلی مراسم نیز امیر دریابان علی شمعخانی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی خواهد بود. براساس محورهای همایش، سه پنل علمی پیش‌بینی شده که حاضران براساس علاقه‌مندی و نیاز خود می‌توانند در هریک از این پنل‌ها شرکت کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها