شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
محمدرضا پهلوی تعطیلات زمستانی را در سنت موريس چگونه می‌گذارند؟

«سنت موريس، پايتخت زمستاني شاه» به قلم مشترک مجتبی سلطانی احمدی و محمدحسن پورقنبر در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر می‎شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجتبی سلطانی احمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه و یکی از مؤلفان این کتاب، در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: كتاب «سنت موريس، پايتخت زمستانی شاه» سفرهای زمستانی درازمدت و مكرر پهلوی دوم به سوئيس طی دو دهه چهل و پنجاه شمسی را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی به آرمان انتشار این کتاب نیز اشاره کرد و افزود: هدف اصلی کتاب واكاوی پيامدها و تبعات اقتصادی و سياسی اين سفرها از ابعاد و زوايای گوناگون است، و با نظر به اين­كه تاكنون پژوهشی مستقل در اين زمينه انجام نشده است، موضوع اين كتاب تقريبا تازه به ­شمار می‌­‌آيد.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی گفت: با توجه به همين خصيصه يعنی بديع بودنِ موضوع و عدم سابقه پژوهش در اين زمينه، و البته كمبود بسیار داده‌­ها و اطلاعات در باب سفرهای زمستاني محمدرضا پهلوی به سوئيس، روند تأليف كتاب كمی فرسايشی شده و قريب به دو سال به طول انجاميد.

وی در ادامه افزود: اما بعد از كندوكاو در منابع داخلی اعم از كتاب‌­های خاطرات، اسناد و مطبوعات، و همچنين منابع خارجی يعنی برخی كتب لاتين، مجلات و سايت­‌های الكترونيكی و استخراج داده‌های مرتبط با موضوع پژوهش، در نهايت، زمينه برای تأليف كتاب فراهم شد.

به گفته سلطانی، «سنت موريس، پايتخت زمستانی شاه» شامل سه فصل است. در فصل نخست به وضعيت جغرافيايی و طبيعی مقصد سفرهای زمستانه محمدرضاشاه يعنی منطقه كوهستانی سنت ­موريس در سوئيس واقع در قلب قاره اروپا پرداخت شده، چنان­كه توصيفاتی در مورد شهر سنت موريس، هتل سوورِتا، ويلای سوورِتا، كه محل اسكان خاندان پهلوی بود، ارائه شد.

وی افزود: در فصل دوم ضمن اشاره به سابقه سفر عناصر خاندان پهلوی و در رأس آنان نيز شخص محمدرضاشاه به سنت­ موريس كه به اوايل دهه سي و هنگام زندگي مشترك او با همسر دومش يعني ثريا اسفندياری برمی­‌گردد، ابعاد و زواياي حضور شاه و خانواده‌­اش در سنت­‌موريتس يعنی تشريفات حكومتی و بوروكراسی ادای، هزينه‌­های سرسام‌‌آوری كه بر بودجه كشور تحميل می‌شد، مخالفت‌هايی كه عليه شاه در آنجا انجام شده و در نهايت منتهی به  اتخاذ تدابير شديد امنيتی می‌­شد، و همچنين رفتارهای جنسی نامتعارف شاه و اطرافيانش در سوئيس در مركز توجه بوده است.

این پژوهشگر تاریخ به بخش بعدی کتاب اشاره کرد و گفت: در فصل سوم، در ذيل اقدامات سياسی محمدرضا پهلوی در سنت ­موريس، به مسائلی همچون اداره امور داخلی كشور از راه دور، اثرات مخرب سفر دراز مدت شاه در امور كشورداری، و مذاكرات شاه با مقامات برخی كشورها و نهادهای بين‌المللی در سنت ­موريس مورد توجه واقع شده است.

سلطانی با اشاره به بخش بعدی کتاب گفت: در فصل چهارم نيز به فعاليت­‌های اقتصادی پهلوی دوم در سنت ­موريس اشاره شده، مباحثی همچون موافقت‎نامه‌های اقتصادی غيرنفتی، قرارداد نفتی سنت ­موريس، پيمان نفتی با انگليس و نقش شاپور ريپورتر در آن، و همچنين امتيازدهی به كمپانی‌­های نفتی بين­‌المللی در قالب انعقاد قرارداد با آنان در سنت­ موريس در معرض بررسی قرار گرفته است.

وی پایان‌بخش کتاب را نیز به عکس‌های کمتر دیده شده از محمدرضا پهلوی اختصاص داده و در این باره بیان کرد: در پايان كتاب بيش از بيست عكس كمياب و نادر مربوط به اين نوع سفرهای آخرين حاكم رژيم پهلوی همراه با خانواده‌اش به سنت ­موريس وجود دارد، كه در نوع خود جالب و دیدنی است.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها