سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
پرداختن بی‌حساب به خاطره در آثار دفاع‌مقدسی عناصر ادبی را کمرنگ کرده است

مرتضی حاتمی، نویسنده رمان نوجوان «فرار...فرار...» از چاپ دوم این کتاب خبر داد و گفت: این اثر رویکردی تازه و متفاوت به جنگ ۸ ساله و ادبیات پایداری دارد.

مرتضی حاتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: «فرار... فرار...» رمانی با رویکردی تازه به ادبیات دفاع مقدس و پایداری است که با طرح جلدی از بشیر نظری از سوی انتشارات آستان جانان در تیرماه امسال منتشر و رونمایی شد و مورد استقبال قرار گرفت.
 
حاتمی توضیح داد: این رمان داستان آوارگی دختری نوجوان است که با پدر و مادر، برادرها و خواهرش که کمی از خودش بزرگ‌تر است در جریان بمباران هوایی شهر ایلام مجبور به ترک خانه می‌شوند و در طبیعت اطراف چادر می‌زنند و زیر چادر زندگی را به مدت یک‌سال سپری می‌کنند.
 
به گفته وی، رمان «فرار... فرار...» در قالب ۱۲ فصل که هر فصل نماد یک ماه است روایت می‌شود و داستان مردمی است که به خاطر در امان ماندن از حمله‌های دشمنان و خراب شدن خانه و ... زیر درختان بلوط و بنه زندگی را ادامه می‌دهند.
 
نویسنده رمان نوجوان «راز کوچه باغ هفت توت» ادامه داد: این اثر رویکردی تازه و متفاوت به جنگ ۸ ساله و ادبیات پایداری دارد و تلاش شده ناکامی‌ها، تلخی‌ها و سختی‌های ناشی از جنگ را در قالب رمان به مخاطب انتقال دهد و تلاش داشته‌ام که واقعه تلخ و اجتماعی جنگ و تبعات آن بر نوجوانان مخاطب را با زبانی روان و بهره‌گیری از ساختاری روایتی در تکنیک جریان سیال ذهن و رعایت زیبایی شناختی نشان دهم.
 
به گفته این نویسنده، «فرار... فرار...» رمانی است که در آن مقاومت و پایداری مردم در جنگی نابرابر به جامعه هدف نشان می‌دهد و بر نقش آفرینی کودکان و نوجوانان در رویارویی با جنگ و حوادث آن می‌‌پردازد. کودکان و نوجوانانی که جنگ را با تمام وجود لمس کرده و با آن زندگی کرده‌اند و از آن خاطرات تلخ و شیرین بسیار دارند.
 
وی افزود: در این رمان، اشیا، پرنده‌ها، شخصیت‌های حکایتی فولکلور در غرب کشور، طبیعت، زمان و... نقش آفرین هستند در رفتاری منطقی حوادث رمان را پیش می‌برند.

این نویسنده درباره محتوای رمان نیز توضیح داد: این رمان با بهره‌گیری از عناصر خیال و خاطره و با تکنیک جریان سیال ذهن و رعایت برخی عناصر مسلم رمان نوشته شده است و تلاش شده که از خاطره‌نگاری پرهیز شود، زیرا یکی از آسیب‌های رمان نوجوان امروز با محتوای ادبیات دفاع مقدس، پرداختن بی‌حساب و کنترل نشده به خاطره است که نقش و عناصر ادبی در آن کم رنگ شده است.

به گفته حاتمی، نوشتن رمان نوجوان با موضوع جنگ به مطالعه عمیق در ابعاد مختلف و آشنایی کامل با عناصر و تکنیک‌های رمان نوجوان امروز نیاز دارد.
 
مرتضی حاتمی، متولد ۱۳۵۵ در صحنه استان کرمانشاه است و بیش از ۵۰ اثر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و بزرگسال منتشر کرده است.
 
انتشارات آستان جانان، چاپ دوم رمان «فرار...فرار...» را در قالب ۱۸۸ صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۵هزارتومان منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها