جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
انتشار یک رمان پس از سال‌ها/مضمون «در این تیمارخانه» انفجار خانواده در دنیای جدید است

جواد مجابی درباره فضای رمانش که هفته آینده منتشر می‌شود، گفت: در متن روایت رمان که نویسنده به انفجار خانواده سنتی در دنیای مدرن می پردازد، تکه‌هایی از متن‌های معتبر تاریخی، عرفانی و ادبی ایران جابه‌جا نقل شده است.

جواد مجابی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از رمان تازه خود خبر داد و گفت: رمانی از من به نام «در این تیمارخانه» از هفته آینده راهی کتابفروشی‌ها می‌شود.

نویسنده «گفتن در عین نگفتن» درباره مضمون این رمان عنوان کرد: این کتاب انفجار خانواده در دنیای جدید را مطرح می‌کند. این اثر دوازدهمین کار من است که چند سال پیش نوشتن آن به پایان رسید و به تازگی مجوز انتشار آن صادر شده است.

 این نویسنده درباره تکنیک روایی این اثر توضیح داد: در این رمان از شیوه کلاژ یا تکه‌چسبانی بهره برده‌ام. به این معنا که در متن روایت رمان، که نویسنده به انفجار خانواده سنتی در دنیای مدرن می پردازد، تکه‌هایی از متن‌های معتبر تاریخی، عرفانی و ادبی ایران جابه‌جا نقل شده است. درواقع هر جا که متناسب بوده که مطلبی از دیدگاه تاریخی مطرح شود عین آن واقعه تاریخی در متن آمده است.

وی افزود: در این رمان در عین حالی که یک زوال خطی از جریان وقایع را شاهد هستیم، اشاره‌هایی به تاریخ گذشته می‌بینیم. این روایت گویای این مساله است که گذشته همواره در زندگی بشر به نوعی تکرار می‌شود.  این روشِ تکه‌چسبانی در رمان بعدی من هم که کار نگارش ان به پایان رسیده، آمده است. رمان «نیست در جهان» به همین شیوه کلاژ نوشته شده است.

نویسنده «باغ گمشده» درباره فضای «نیست‌ در جهان» عنوان کرد:  این رمان روایتی از زندگی آدمی است در شرایطی غیرمعمول؛ یعنی درشرایط و فضایی بسیار آزاد. قهرمان «نیست در جهان» در جهانی غیرمعمول و خارق‌العاده توصیف می‌شود. البته تصور اولیه قهرمان از این جهان این است که در دنیایی بی‌قیدوبند زندگی می‌کند اما در ادامه به درکی تازه از این فضا می‌رسد.

نویسنده «در این هوا» در انتها از آثاری که به تازگی تجدیدچاپ شده‌اند خبر داد و گفت: مجموعه « قصه روشن» که مشتمل بر 10داستان کوتاه است به تازگی از سوی انتشارات نگاه تجدیدچاپ شده است. همچنین رمانی به نام «لطفا در را ببندید» بعد از دو دهه اجازه انتشار گرفته و این بار به نام «دروازه» از سوی نشر ثالث بازنشر شده است.

وی در انتها گفت: ناشر رمان «در این تیمارخانه» که در هفته آتی وارد بازار کتاب می‌شود، انتشارات ققنوس است.
 
 
 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها