چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
ناشران از اعلام عناوین پرفروش خود می‌ترسند

محمد‌علی جعفریه معتقد است: در ایران وقتی ناشر می‌داند جریان پرفروش شدن سرمایه‌اش را به خطر می‌‌اندازد، مراقب است خبر پرفروش شدن کتاب‌هایش منتشر نشود.

محمد‌علی جعفریه؛ مدیرمسئول انتشارات ثالث در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره شرایط بازار نشر و تبلیغ کتاب بیان کرد: ناشر با تبلیغ نمی‌تواند کتابی را پُر‌‌فروش کند، بلکه کتاب باید از ظرفیت لازم برای پر‌فروش شدن برخوردار باشد.
 
وی افزود: بررسی بازار کتاب‌های ترجمه نشان می‌دهد، کتاب‌های پرفروش دنیا در بازار نشر ایران نیز پرفروش بوده‌اند اما چند سالی است این دست از کتاب‌ها نه‌تنها موجب رونق کسب و کار بازار کتاب نشده، بلکه چاپ و انتشار کتاب‌های پرفروش به عامل آسیب‌زننده بازار نشر ایران تبدیل شده است.
 
جعفریه با بیان این مطلب که  ناشران از اعلام کتاب‌های پرفروش خود می‌ترسند، افزود: با توجه به اینکه در ایران از قانون کپی‌رایت تبعیت نمی‌شود، زمینه‌ای ایجاد شده تا ناشران کتاب‌ساز، منتظر باشند کتابی در بازار عنوان «پر‌‌فروش» بگیرد. شاید 10 عنوان از کتاب‌های ناشری که 200 عنوان کتاب منتشر کرده، دیده و پرفروش شود. همین کتاب‌‌ها از سوی کتاب‌سازان شناسایی، بلافاصله با اعمال تغییراتی اندک و البته در بسیاری مواقع حتی با عنوان اصلی، منتشر و از کانال‌های رسمی و غیر‌رسمی توزیع می‌شود.  
 
مدیرمسئول انتشارات ثالث ادامه داد: تولید کتاب قاچاق و همچنین فعالیت کتابسازان در شرایطی که نظارتی وجود ندارد، موجب می‌شود تا بر خلاف کشور‌های دیگر حتی وقتی به پرفروش شدن کتابی اطمینان داریم، تلاش کنیم به اصطلاح در سایه حرکت کنیم.

جعفریه ادامه داد: به‌عبارت دیگر ناشران در همه جای دنیا برای تبلیغ و پرفروش شدن کتاب تلاش می‌کنند، اما در ایران وقتی ناشر می‌داند جریان پرفروش شدن سرمایه‌اش را به خطر می‌‌اندازد، مراقب است خبر پرفروش شدن کتاب‌هایش منتشر نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها