چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
«بصائر الدرجات» از مهم‌ترین کتاب‌های پایه اعتقادی برای شیعیان است

مصحح و محقق «بصائر الدرجات فی علوم آل‌محمد علیهم‌السلام» گفت: این اثر، یکی از بهترین و بزرگترین آثاری است که از قرن سوم در زمینه علوم و دانش آل محمد (ص) و ارتباط این خاندان با وحی به ما رسیده است وجزو مهم‌ترین کتاب‌های پایه اعتقادی برای شیعیان و مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیست‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال اصفهان، 19 دی‌ماه با معرفی 11 اثر برگزیده و 14 اثر شایسته تقدیر به‌کار خود پایان داد. کتاب دوجلدی «بصائر الدرجات فی علوم آل‌محمد علیهم‌السلام» با تصحیح و تحقیق حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم عبداللهی (مشهور به محمودی)، در گروه دین، مذهب و فلسفه این دوره از جایزه کتاب سال اصفهان به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد. این کتاب در سال 96 از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه استان اصفهان منتشر شده است.
 
حجت‌الاسلام محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، در معرفی این اثر بیان کرد: کتاب «بصائر الدرجات فی علوم آل‌محمد علیهم‌السلام» به قلم محمد بن الحسن بن فرّوخ الصفار القمی، از دانشمندان قم که چند امام را درک کرده و با امام حسن عسکری (ع) نیز مکاتباتی داشته، تالیف شده است. این اثر، یکی از بهترین و بزرگترین آثاری است که از قرن سوم در زمینه علوم و دانش آل محمد (ص) و ارتباط این خاندان با وحی به ما رسیده و جزو مهم‌ترین کتاب‌های پایه اعتقادی برای شیعیان و مسلمانان است.
 
وی ادامه داد: کتاب درصدد بیان و اثبات این موضوع است که ائمه (ع) نیز همان نقشی را که در زمینه‌های وحی و اعتقادی و ارتباط با خداوند و علم غیب برای پیامبر (ص) قائل هستیم، داشتند. این کتاب به پرسش‌ها و نیازهای مردم در زمینه‌های یادشده پاسخ می‌دهد.
 
نویسنده کتاب «فضائل احمد» با اشاره به روش تدوین «بصائر الدرجات فی علوم آل‌محمد علیهم‌السلام» نیز گفت: شیوه تالیف کتاب، اخباری‌گری است. اخبار با سندهای معتبر ارائه شده و در پاورقی‌ها کوشش شده با ارائه سندهایی از منابع دیگر، مطالب و اخبار کتاب تقویت شود.
 
حجت‌الاسلام محمودی با اشاره به ضرورت تالیف این کتاب، تصریح کرد: در پایه‌های فرهنگی و اعتقادی، اگر متون اولیه را برای تقویت گرایشات امروزی در اختیار نداشته باشیم، می‌توان گفت بی‌پایه هستیم. متون قرن‌های سوم و چهارم اگر استخراج و یافته نشوند، نقص بزرگی در زمینه تحکیم مباحث فرهنگی خواهیم داشت. اگر در زمینه ارتباط امام با وحی چیزی در دست نداشته باشیم، نمی‌توانیم حقانیت شیعه را ثابت کنیم. این کتاب و در ادامه کتاب‌هایی همچون «الکافی» و آثار شیخ صدوق و امثال اینها در حکم پایه‌های فرهنگی یک جریان و گرایش محسوب می‌شوند. هرچه این پایه‌های مستحکم‌تر باشد، برای بیان مباحث فرهنگی و اعتقادی مفیدتر و دارای اهمیت بیشتری است.
 

وی افزود: کتاب «بصائر الدرجات فی علوم آل‌محمد علیهم‌السلام»،‌ منعکس‌کننده جهت‌گیری فرهنگی مردم قم و در یک معنای وسیع‌تر، شرق جهان اسلام و به‌ویژه ایران است. این اثر نشان می‌دهد که مردم ایران و به‌ویژه قم، خیلی زود توانستند به عمق اسلام پی ببرند، با آن ارتباط برقرار کرده و پیام‌های خوبی از ائمه (ع) دریافت کنند. در تاریخ هیچ شهری در گرایش به اهل‌بیت (ع)، پیشرو‌تر از قم نیست. با اینکه اسلام به واسطه و به تدریج به ایران وارد شد، ولی مردم این دیار از لحاظ اعتقادی و هوشیاری دینی و مذهبی و فرهنگی، خیلی زود فرهنگ اسلام را دریافت کرده و آن‌‌را در جامعه خود پیاده کردند.
 
محقق کتاب «مناقب ابن مغازلی» در پایان گفت: امروز در ایران و کشورهای دیگر، احساس نیاز در زمینه موضوع این کتاب بیشتر شده و مردم تشنه‌تر شده‌اند. منابع خوبی در اختیار پژوهشگران قرار دارد که می‌تواند در رشد و شکوفایی و کیفیت آثار، تاثیرگذار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها