سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸
شرح تمام بیماری‌های اندوکرینولوژی در یک کتاب

عرفانی‌فر معتقد است؛ نویسنده به تشریح تمام بیماری‌های اندوکرینولوژی با جزییات زیاد می‌پردازد. وی روش‌های اصولی تشخیص و درمان بیماری را در کتاب به طور کامل شرح می‌دهد.

اعظم عرفانی‌فر، فوق متخصص غدد در گفت‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب «اندوکرینولوژی» نوشته ویلیامز و با ترجمه خود که در لیست نهایی سی‌وهفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، گفت: این اثر یکی از مهم‌ترین منبع در رشته‌های فوق تخصصی غدد بزرگسالان است که برخی از فصل‌های آن می‌تواند منبع برای رشته‌های فوق تخصصی غدد اطفال محسوب ‌شود.
 
وی افزود: در کل این اثر برای پزشکان متخصص در غدد اهمیت زیادی دارد. در واقع این کتاب این  تنها برای پزشکان فلوشیپ فوق تخصص که درباره بیماری‌های اندوکرینولوژی مطالعه زیادی دارند منبع مهمی نیست بلکه برای دیگر پزشکان در زمینه غدد و بیماری‌های مربوط به آن حائز اهمیت است.  چراکه این شاخه از علم پزشکی با سرعت زیادی درحال به روز شدن است و همیشه نیاز به یک منبعی که به طور جامع به زبان فارسی موجود باشد، به گونه‌ای که مورد استفاده جمع زیادی از پزشکان قرار گیرد، حس می‌شده است.
 
عرفانی‌فر گفت: نویسنده به تشریح تمام بیماری‌های اندوکرینولوژی با جزییات زیاد می‌پردازد. در حقیقت وی هم پاتوفیزیولوژی را تشریح می‌کند و هم ارگان‌های بیماری را به طور کامل توضیح می‌دهد. همچنین روش‌های اصولی تشخیص و درمان بیماری را در کتاب به طور کامل شرح می‌دهد.
 
وی با اشاره به ترجمه توضیحات نمودارها و جداول و تصاویر گفت: با توجه به اینکه مخاطبان اصلی کتاب رشته‌های فوق تخصصی در علم غدد و پزشکی هستند، به همین دلیل لزومی برای ترجمه توضیحات اشکال و نمودارها دیده نشد چراکه در متن به آن‌ها اشاره شده است. علاوه‌بر آن دانش زبانی این افراد به گونه‌ای هست که مشکلی در فهم این موارد پیدا نکنند.
 
این پزشک متخصص گفت: این اثر اولین ترجمه از کتاب است و تاکنون به فارسی برگردانده نشده است و وجود چنین کتابی در فضای نشر پزشکی به طور کامل حس می‌شد.
 
وی با اشاره به شرایط تالیف در این زمینه تاکید کرد: گفتنی است تاکنون هیچ کتابی در کشورمان به این جامعیت تالیف نشده بود؛ اما به صورت موضوعی از سوی پزشکان تالیفاتی صورت گرفته است. برای مثال کتاب‌هایی در مورد تیروئید نوشته شده یا کتاب‌هایی درباره دیابت نوشته شده است؛ اما به این جامعیت تا‌کنون کتابی تالیف نشده بود.
 
به گفته این پزشک، روش درمانی در این عرصه به شدت قابل تغییر است اما موضوعات پایه تشخیص بیماری یکسان است که در کتاب درج شده است. همچنین بیماری‌های نظیر التهاب‌های تیروئیدی، کم‌کاری یا پرکاری آن، تیپ یک و دو دیابت، دیابت‌های بارداری، اشکال نادر و عوارض آن، اختلالات ناباروری، اختلالات رشد، مانند بروز بلندی یا کوتاهی بیش ‌از حد قد، پوکی استخوان، کلسیم بالا و پایین، بیماری‌های فوق کلیه،  فشار خون، اختلالات سیکل‌های قاعدگی زنان، نازایی‌ها، کم‌کاری تخمک‌ها و دیگر بیماری‌های مربوط به غدد دراین کتاب درج شده است.
 
وی افزود: یکی از دلایل انتخاب کتاب برای ترجمه این بود که درمان‌هایی که برای آن از سوی نویسنده انتخاب شد، به نوعی برای کشور ما هم بومی است و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه ما به لحاظ دارویی و منبع دارویی مشکلی نداریم و بسیاری از داروهایی که در دیگر کشورها برای درمکان این بیماری‌ها مصرف می‌شد را خودمان تولید می‌کنیم و معضلی از این نظر نداریم. بنابراین  تفاوتی در اتخاذ دارو و درمان برای بیماران نداریم به همین دلیل به لحاظ بومی هم کاربردی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها