دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱
هزار بازی‌ برای آموزش دیکته‌نویسی

دایره‌المعارف «بازی‌های دیکته‌نویسی» نوشته اسماعیل جمالی مشتمل بر حدود هزار بازی، به ارائه انواع روش‌ها و راهکارها برای آموزش خلاقانه دیکته‌نویسی به دانش‌آموزان می‌پردازد.

اسماعیل جمالی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب «بازی‌های دیکته‌نویسی» گفت: این کتاب مشتمل بر حدود هزار بازی است و هر بازی قابلیت تبدیل به چندین بازی دیگر دارد. این کتاب به عنوان یک کتاب مرجع به ارائه انواع روش‌ها و راهکارها می‌پردازد و به معلم‌ها انواع روش‌ها را می‌آموزد که بتوانند با استفاده از آن روش‌ها، دانش‌آموزان را دیکته‌نویسی آموزند و آن‌ها را برای این مهم بر سر ذوق آورند. درواقع این کتاب دیکته‌نویسی را لذت‌بخش می‌کند و دانش‌آموز را شوق نوشتن در سر می‌آورد.
 
این نویسنده درباره چگونگی نوشتن این کتاب توضیح داد: کار من تدوین بازی‌های آموزشی در موارد مختلفی مانند بازی‌های مربوط به زیرساخت‌های آموزشی، محتواهای درسی و بازی‌های رفتاری است. سال‌ها بود که می‌دیدم انگیزه نوشتاری در افراد ضعیف شده و نوشتن صحیح کلمات از یاد رفته است. بر این اساس بر آن شدم که در این زمینه برای والدین، معلمان و دانش‌آموزان روش‌ها و بازی‌هایی را تدوین کنم و مبادرت به چنین فعالیتی شد و این کتاب به همت دفتر نشر ندای سینا منتشر شد و اکنون به چاپ دوم رسیده است. البته مدتی قبل به همت انجمن زنان ناشر و همکاری سازمان اکو و با حضور آرزو ریانی و تعدادی از فرهنگ دوستان جلسه نقد و بررسی کتاب «بازی‌های دیکته‌نویسی» برگزار شد و در نهایت به منظور استفاده راحت‌تر و وسعت بخشیدن به جامعه مخاطبان پیشنهادهایی مطرح شد که در چاپ‌های بعدی کتاب لحاظ شود.

تقویت سرعت انتقال ذهن و حافظه‌های دیداری و شنیداری 
جمالی با اشاره به اینکه این کتاب فقط مهارت دیکته‌نویسی را تقویت نمی‌کند، افزود: این کتاب به ارائه انواع بازی‌ها در زمینه‌های مختلف یادگیری می‌پردازد و موجب تقویت سرعت انتقال ذهن، تقویت حافظه‌های دیداری و شنیداری، سرعت عمل، افزایش گنجینه واژگان، تقویت سیرمنطقی گفتار و حدود ۴۰ مورد از موارد زیر ساخت آموزشی می‌شود. از سوی دیگر هدف من این بوده که بازی‌های دیکته‌نویسی به شکلی مؤثر در بازی‌ها و در مناسبات خصوصی و مهمانی‌ها راه باز کند. بدین لحاظ بازی‌های مختلفی برای شب‌نشینی‌ها و مناسبت‌های گروهی دارد که ضمن ایجاد فضای شاد، دیکته‌نویسی را هم تقویت می‌کند.
 
این نویسنده در ادامه بیان کرد: همچنین برای ایجاد علاقه در زمینه دیکته نویسی لازم است که از جمیع امکانات و ابزار موجود استفاده کنیم. در واقع در این کتاب سعی بر آن بوده است که ضمن استفاده از امکان شعر و داستان و نمایش و جدول و نظیر این‌ها برای تقویت دیکته نویسی، در دانش‌آموز نسبت به تمام این مقاصد و تکنیک‌ها علاقه ایجاد شود که دانش‌آموز به این فعالیت‌ها روی آورد یا میل و رغبتی در او به این موارد ایجاد شود.
 
جمالی درباره نیاز به فضای خاص یا امکانات و ابزار ویژه برای انجام بازی‌های این کتاب گفت: از جمله مهارت‌های به کار رفته در این کتاب این است که انجام بازی‌های این کتاب نیاز به هیچ ابزار و تشریفات خاصی ندارد. در هر فضایی و با هر امکانی قابل استفاده و انجام است. در حقیقت این کتاب از جمیع فرصت‌های واقعی زندگی چه در محیط منزل و چه در کلاس درس استفاده کرده و همه فرصت‌های واقعی را در قالب بازی تدوین کرده و لحظه‌های زندگی را تبدیل به بازی و موقعیتی آموزشی کرده است.
 
او در پاسخ به این سوال که آیا این کتاب به بررسی دلایل و درمان اختلالات دیکته نویسی نیز پرداخته است، توضیح داد: این کتاب فقط کتابی مرجع برای تقویت دیکته نویسی است و صرفا ارائه راهکار می‌کند تا با کمک روش‌های مندرج در آن دیکته نویسی مسیری هموار و دلنشین به خود گیرد.
 
 

جمالی، دانش‌آموزان، معلم‌ها، خانواده‌ها و همه افرادی که به امر آموزش علاقه‌مند هستند را از مخاطبان این کتاب برشمرد و گفت: تمام دانش‌آموزان در تمامی پایه‌های تحصیلی و در هر سطح توانایی علمی و درسی می‌توانند از این کتاب استفاده کنند زیرا این کتاب به عنوان یک کتاب کمک درسی برای دانش‌آموزان ضعیف مطرح نمی‌شود بلکه کار این کتاب تقویت، ممارست و ایجاد انگیزه است.
 
اسماعیل جمالی سال ۱۳۳۹ در برازجان متولد شد و حدود ۴۰ سال است که در زمینه‌های نویسندگی، تدریس، تنظیم محتواهای آموزشی، مشاوره، انجام بازی‌های هدفمند آموزشی، جلسات آموزشی مربیان، برپایی کارگاه‌ها و سمینارها فعالیت دارد و تا به حال 25 عنوان کتاب برای کودکان منتشر کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «دایره‌المعارف بازی‌های کودکان» اشاره کرد.
 
انتشارات ندای سینا، چاپ دوم دایره‌المعارف «بازی‌های دیکته‌نویسی» را در قالب 560 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 400 هزار ریال منتشر کرده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها