دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
ادبیات دینی در چهار دهه انقلاب رشد قابل‌توجهی داشته است

جواد نعیمی با تاکید بر لزوم توجه به مقوله مخاطب‌شناسی در تولید آثار دینی کودکانه،‌ بیان کرد: مطمئنا نیازهای کودک 40 سال پیش با نیازهای کودک امروز متفاوت است و آثار برای ارائه به زبان امروزی، باید بازنویسی شوند. ولی متاسفانه هنوز هستند کسانی که کتابی در حوزه کودک تولید و چاپ می‌کنند، ولی اصلا موضوع آن کودکانه نیست، در حالی‌که آثار اقتباسی نیاز به بازنویسی، بازسازی و تصویرسازی دارند.

جواد نعیمی؛ نویسنده و پژوهشگر حوزه دین در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: ادبیات دینی در این چهار دهه از انقلاب، رشد بسیار خوبی داشته است. به‌ویژه در حوزه کودک تعداد کسانی که قبل از انقلاب کارهای مذهبی و دینی کودکانه می‌کردند، خیلی محدود و به تعداد انگشتان دست بود. زمانی که پیش از انقلاب کارهای مصور کودکانه‌ای را شروع کردم که مرحوم صادق صندوقی نقاشی‌های آن‌ها را می‌کشید، یادم می‌آید تنها چند نفری بودیم که این کارها را انجام می‌دادیم. تازه آن زمان فقط جلد رنگی بود، ولی داخل متن با یک یا دو رنگ کار می‌شد.
 
وی ادامه داد: کم‌کم ناشران و مولفان جوان‌تر روی کار آمدند و حوزه ادبیات دینی گسترش پیدا کرد. هم نویسنده‌ها زیاد شدند و هم ناشران، به‌طوری‌که ناشرانی با بِرَندهایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هم‌ترازی کردند. در حوزه بزرگسال هم افرادی مثل سید مهدی شجاعی و‌ مظفر سالاری بروز پیدا کردند که زمینه رشد این افراد را هم موسسات مذهبی فرهنگی مانند انتشارات نسل جوان قم و مکتب اسلام پایه‌ریزی کردند. بسیاری از افرادی که آن زمان در آن نشریات مقاله می‌نوشتند، بعدها نویسندگان مستقلی در حوزه دین شدند.
 
نویسنده و پژوهشگر حوزه دین، بیان کرد: دو مجله «پیام شادی» و «نسل نو» در حوزه کودک و نوجوان از پیش از انقلاب در قم منتشر می‌شدند که در زمانی که تعداد نویسندگان و ناشران مذهبی کم بود، درخششی داشتند و اینها بعدها به نشریات قوی‌تر همچون «سلام بچه‌ها»، «سوره مهر نوجوانان» و «باران» که عمدتا در حوزه دین کار می‌کردند، تبدیل شدند. زمانی که مسئول مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم، بسیاری از نویسندگانی که تربیت کردیم، بعدها خودشان مربیان کانون و جزو نویسندگان مطرح شدند.
 
نعیمی همچنین گفت: امروز در حوزه دین، هم ناشران بسیار زیاد و هم نویسندگان فراوانی داریم. نوع و کیفیت کار هم تغییر کرده است. در اوایل انقلاب کارهایی با طرح‌های بسیار ساده و ابتدایی منتشر می‌شد، حتی بسیاری از موسسات زیر بار کار کودکانه نمی‌رفتند. بعدها بنیاد پژوهش‌های آستان قدس و همچنین به‌نشر، یک بخش کودک دایر کردند. موسساتی هم که کمی بزرگسالانه‌تر فکر می‌کردند، دیدند که ادبیات کودک هم می‌تواند جایگاه خوبی داشته باشد، لذا به این عرصه ورود پیدا کردند و اتفاقا کارهای خوبی نیز تولید شد.
 
وی افزود: امروز به تَبَع وضعیت کلی کتاب و کتابخوانی در کشور، حوزه کودک هم تاثیر پذیرفته، ولی هنوز هم به نسبت دیگر حوزه‌ها، کتاب‌های کودک در نمایشگاه‌های کتاب و بازار نشر با اِقبال بهتری روبه‌رو می‌شود.
 
این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین، با تاکید بر مخاطب‌شناسی در تولید کتاب‌های دینی حوزه کودک، اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم در حوزه نشر، مخاطب‌شناسی است. مطمئنا نیازهای کودک 40 سال پیش با نیازهای کودک امروز متفاوت است و آثار برای ارائه به زبان امروزی، باید بازنویسی شوند. ولی متاسفانه هنوز هستند کسانی که کتابی در حوزه کودک تولید و چاپ می‌کنند، ولی اصلا موضوع آن کودکانه نیست. اخیرا کتابی در این حوزه دیدم که گرچه با موضوع امام رضا (ع) برای گروه کودک نوشته شده بود، ولی بزرگسالانه بود و این مساله به عدم شناخت نویسنده و ناشر نسبت به مخاطب کودک و نیازهای او برمی‌گردد؛ در این‌حالت کودک با اثر ارتباط برقرار نمی‌کند. مثل اینکه متن شاهنامه یا دیگر متون کهن ایرانی را با همان زبان و بدون بازنویسی به مخاطبان کودک عرضه کنیم، در حالی‌که آثار اقتباسی نیاز به بازنویسی، بازسازی و تصویرسازی دارند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها