یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
رشتی‌محمدی: ویراستاری باید تعرفه معین داشته باشد

منصوره رشتی‌محمد به پاسخگو نبودن انجمن صنفی ویراستاران در زمینه تعیین تعرفه اشاره کرد و گفت: ناشر برای کتابی که 200 نسخه منتشر می‌شود، هزینه ویراستار نمی‌دهد.

منصوره رشتی‌محمد؛ ویراستار و عضو انجمن صنفی ویراستاران استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره معیار‌های تعیین تعرفه ویراستاری بیان کرد: معیار‌های تعیین تعرفه ویراستاری هنوز از سوی انجمن صنفی مشخص نشده است. تنها معیاری که از سوی انجمن بر آن تاکید می‌شود، این است که تعرفه به نوع متن بستگی دارد.

این ویراستار اضافه کرد: تعرفە ویرایش به جزئیات بسیاری وابسته است که تا آن جزئیات روشن نشود، دادن تعرفه کاری بیهوده و غیرحرفه‌ای است. سیاست انجمن، تعیین تعرفه با تعیین نوع اثر و توانمندی ویراستار است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که معیاری تعیین نشده محاسبه هزینه ویراستاری از سوی چه کسی تعریف می‌شود، افزود: وقتی تعرفه مشخص نیست، خود ویراستار باید تعرفه را تعیین کند به‌عبارت دیگر ویراستار باید ارزش‌گذاری کند. ویراستار در این شرایط نباید زیر بار قیمت‌های پایین برود.   

ویراستاری باید مانند مشاغل از تعرفه داشته باشد 
 رشتی‌محمد درباره آسیب‌های نبود معیار‌های تعیین تعرفه ویراستاری گفت: به‌عنوان ویراستار به وضعیت فعلی انتقاد دارم و معتقدم ویراستاری باید مانند مشاغل از تعرفه داشته باشد.  
 
این عضو انجمن ویراستاران با اشاره به تجربه شخصی خود از واکنش ناشر به قیمت ویراستاری یک کتاب بیان کرد: صفحه‌ای هفت هزار تومان، برای ویرایش یک کتاب پیشنهاد دادم اما ناشر به اصطلاح مغزش سوت کشید و واکنش نشان داد.
 
وی درباره معیار‌های تعیین قیمت ویراستاری از سوی ویراستار بیان کرد: متن تخصصی، شهرت نویسنده و مترجم، شهرت و یا گمنامی ناشر، در تعیین قیمت ویراستاری ازسوی ویراستار موثر است. البته معمولا ناشران گمنام هزنیه ویراستاری را نمی‌پذیرند.  

تاثیر منفی افت شمارگان بر ویرستاری
رشتی‌محمد درباره تاثیر وضعیت جاری اقتصاد نشر و مشکلاتی مانند افت شمارگان کتاب بر رویکرد ناشران به  ویراستاری بیان کرد: بسیاری از ناشران به ویراستاری توجه ندارند. یکی از عوامل این رویکرد کاهش شمارگان کتاب است. ناشر برای کتابی که 200 نسخه منتشر می‌شود هزینه ویراستار نمی‌دهد.
 
این عضو اتجمن ویراستاران ادامه داد: بسیاری از ناشران که ویراستار ندارند، زیربار هزینه برای ویراستاری نمی‌روند و شاید در نهایت به نمونه‌خوانی اکتفا کنند. بسیاری از کتاب‌ها در این شرایط ویرایش نمی‌شوند که البته رویکرد خوشایندی برای این مملکت نیست.

درآمد ویراستاری برای ویراستاران جوان کفایت نمی‌کند
وی درباره کفاف درآمد ویراستاری برای امرار معاش ویراستاران افزود: به نظر می‌رسد درآمد ویراستاری برای ویراستاران کهنه‌کار و افرادی که سال‌های دراین حوزه فعالیت می‌‌کنند کافی است اما این درآمد برای ناشران جوان کفایت نمی‌کند.
 
رشتی‌‌محمد با تاکید بر امرار معاش به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی ویراستاران جوان گفت: ویراستاران جوان دغدغه اداره زندگی دارند و به قول یکی از آن‌‌ها نمی‌توان به جای اجاره منزل، کتاب به صاحب خانه داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها