یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
از این پس کتاب‌هایتان را در تلویزیون خود بخوانید

«کتابخوان تحت وب» عنوان اپلیکیشن جدیدی است که بدون نصب آن در صفحه گوشی‌های همراه، مانیتور رایانه‌ها و تلویزیون‌های هوشمند می‌توانید کتاب‌های الکترونیکی خود را بخوانید. مهدی دهقانی درباره روند به کارگیری این نرم‌افزار گفت: برای به‌کارگیری این نرم‌افزار کافیست فقط یک مرورگر ساده داشته باشید.

طاقچه جزو آن دسته از اپلیکیشن‌هایی است که در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی در عرصه کتاب‌های صوتی و الکترونیکی به ثمر رسانده است. به تازگی نرم‌افزاری جدید با عنوان «کتابخوان تحت وب» از سوی تیم فنی این مجموعه عرضه شده است.  مهدی دهقانی؛ توسعه‌دهنده ارشد تیم فنی این مجموعه، در گفت‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نرم‌افزار «کتاب‌خوان تحت وب» گفت: ایده راه‌اندازی نرم‌افزار «کتابخوان تحت وب» از جایی شروع شد که برخی کاربران خواهان آن بودند که علاوه‌بر گوشی همراه بتوانند همان کتاب‌ الکترونیکی را در مانیتور رایانه و در فضای ویندوز مطالعه کنند. بنابراین هدف این بود که  کتاب‌های الکترونیک در سیستم‌ عامل‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی افزود: راه حلی که برای این منظور انتخاب کردیم راه‌اندازی نرم‌افزاری با عنوان «کتاب‌خوان تحت وب» بود. علاوه بر تنوع استفاده سیستم‌ عامل‌های دیگر نگرانی‌هایی هم مبنی بر عدم رعایت کپی‌رایت از سوی برخی ناشران وجود داشت که ما در این نرم‌افزار فرآیندی را طراحی کردیم که کتاب‌ها برای کاربران غیرقابل استخراج باشند و فقط برای خواندن در دسترس آن‌ها قرار گیرد.
 
دهقانی گفت: «کتاب‌خوان تحت وب» تنها نیاز به یک مرورگر ساده نظیر کروم یا موزیلا دارد یعنی اگر هر کاربری تنها یک مرورگر داشته باشد، می‌تواند از «کتاب‌خوان تحت وب» استفاده کند و کاربران دیگر هیچ نیازی به اپلیکیشن یا نرم‌افزاری را ندارند و می‌توانند به راحتی فقط با یک مرورگر به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که استفاده «کتابخوان تحت وب» برای تلویزیون چه روندی دارد، گفت: چون تنها نیازمندی این روش یک مرورگر ساده است. هر دستگاهی که بتواند از مرورگری پشتیبانی کند می‌تواند از «کتاب‌خوان تحت وب» استفاده کند. بنابراین با تلویزیون‌های هوشمند هم می‌توان از این نرم‌افزار استفاده کرد و کاربران می‌توانند کتاب‌های الکترونیکی را در صفحه تلویزیون خود بخواند. همچنین در تلویزیون‌های هوشمند کاربران با کنترل‌هایی که در اختیار دارند می‌توانند در متن و کتابی که می‌خوانند اعمال تغییرات کنند.
 
این فعال در عرصه فناوری در صنعت نشر گفت: کتاب‌هایی که می‌توان در «کتاب‌خوان تحت وب» در اختیار کاربران قرار دهیم کتاب‌های ای‌پاب یا همان کتاب‌های الکترونیکی هستند و کتاب‌های پی دی اف در این نرم‌افزار پشتیبانی نمی‌شود.
 
دهقانی با اشاره به نمونه «کتاب‌خوان تحت وب» در سطح دنیا گفت: نمونه‌های چنین فرآیندی را می‌توان در سطح دنیا یافت. اما این نرم‌افزار فرق اساسی که با نمونه‌های خارجی دارد، غیرقابل استخراج بودن کتاب‌ها است. چون در بسیاری از کشورها چون نقض قانون کپی‌رایت چندان صورت نمی‌گیرد و قوانین سختگیرانه‌ای را در این‌باره وضع کرده‌اند؛ دغدغه‌ای نداشتند تا طراحیشان به‌گونه‌ای باشد که کتاب‌ها قابل استخراج نباشد. اما «کتابخوان تحت وب» طراحی منحصر به فردی در این زمینه دارد.
 
وی با اشاره به همکاری ناشران در به کارگیری این نرم افزار گفت: کتاب‌هایی در نرم‌افزار بارگذاری خواهد شد که به صورت الکترونیکی و طبق قرارداد از ناشران دریافت کردیم.
 
دهقانی درباره به‌روزرسانی برنامه گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت این نرم‌افزار آن است که نیاز نیست کاربر خود به ورژن جدید برنامه دسترسی داشته باشد و هر بار که بخواهد از نرم‌‌افزار استفاده کند به آخرین ورژن آن دسترسی خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: از اولین به‌روزرسانی‌های این برنامه امکان دسترسی به آخرین تغییراتی است که کاربر در کتاب به وجود آورده است. تا قبل از این کاربران پس از هر بار استفاده از نرم‌افزار و شروع مجدد به صفحه اول کتاب بازمی‌گشتند اما در ورژن جدید صفحه‌ای از کتاب برای کاربر باز می‌شود که در استفاده قبلی آن را مطالعه کرده‌اند. در آینده‌ای نزدیک امکاناتی نظیر نشانه‌گذاری و نوشتن متن را هم اضافه خواهیم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها