چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
کودکان و نوجوانان شاهنامه بخوانند

اسدالله شعبانی، نویسنده و شاعر پیشکسوت کودک و نوجوان، به کودکان و نوجوانان توصیه کرد «شاهنامه» بخوانند.

اسدالله شعبانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به کودکان و نوجوانانی که می‌خواهند در روز کتابگردی کتاب بخرند، پیشنهاد داد که کتاب «شاهنامه» را بخوانند و گفت: شاهنامه پرآوازه‌ترین سروده فردوسی و یکی از بزرگ‌ترین نوشته‌های ادبیات کهن پارسی است. شاهنامه اثری فرهنگی است و تاثیر و نقش محوری‌ زیادی در تاریخ فرهنگ فارسی داشته و منبع فکر و فرهنگ و زبان فارسی است.
 
این نویسنده و شاعر پیشکسوت حوزه کودک و نوجوان در ادامه بیان کرد: وقتی مردم ایران اعم از کودک، نوجوان و بزرگسال کتاب «شاهنامه» را بخوانند متوجه می‌شوند زبان فارسی چگونه است. زبانی که ما صحبت می‌کنیم زبان فارسی نیست، دوسوم آن عربی است آن هم عربی اشتباه.
 
نویسنده مجموعه شش جلدی «قصه‌های عامیانه برای کودکان» افزود: کودکان و نوجوانان ما در هیچ جایی چه در محیط خانواده، چه در اجتماع و چه در مدرسه، زبان فارسی یاد نمی‌گیرند. با مطالعه شاهنامه علاوه بر اینکه متوجه می‌شوند زبان فارسی را چگونه بکار ببرند با هنر زندگی کردن نیز آشنا می‌شوند. زیرا نشانه‌ای از غم و یاس و اندوه و افسردگی در هیچ جای شاهنامه دیده نمی‌شود و به مردم آیین خوب زندگی کردن و بکارگیری خرد را می‌آموزد.
 
به گفته شعبانی متاسفانه امروزه در جامعه شاهد مشکلات فراوانی مانند ترافیک، گرد و غبار و ... هستیم که برای مردم دردسرساز شده‌ است و نشان می‌دهد که دچار بی‌خردی شده‌ایم. خوشبختانه امروزه شاهنامه برای همه گروه‌های سنی قابل مطالعه است. حتی به زبان کودکان هم بازنویسی شده و قابل دسترسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها