جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
علامه جعفری در موضوعات مختلف بنیان‌گذار، اثرگذار و نظریه‌پرداز بود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، همزمان با سالروز درگذشت علامه جعفری در بیان برخی از ویژگی‌‌های شخصیتی و علمیِ‌ آن مفسر نهج‌البلاغه بیان کرد: جامعه علمی ما، ادب نفس و ادب بحث را استاد بیاموزند. ایشان در موضوعات مختلف بنیان‌گذار، اثرگذار و نظریه‌پرداز بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروز (25 آبان‌‌ماه)، برابر با بیستمین سالگرد درگذشت علامه محمدتقی جعفری؛ مترجم و مفسر نهج‌البلاغه، فیلسوف و مولوی‌شناس است که ده‌ها عنوان کتاب ارزشمند در زمینه‌های مختلف علمی از او به یادگار مانده است. به این مناسبت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، ضمن بیان خاطراتی از آن عالم فقید، به بیان برخی از شاخص‌ترین ویژگی‌های شخصیتی او پرداخت.
 
این نویسنده و قرآن‌پژوه گفت: مرحوم استاد و به تعبیر دقیق و به‌جا، علامه شیخ محمدتقی جعفری از عالمان، متکلمان،‌ فقیهان و متفکران بزرگ روزگار ماست. با آثار آن بزرگوار خیلی زود آشنا شدم، ولی با شخصیت ایشان از نزدیک بعد از انقلاب آشنا شدم. در چند جلسه در مجله حوزه گفت‌وگویی با استاد انجام دادم و شخصیتی از آن بزرگوار در ذهن من جلوه کرد که حقا و انصافا بی‌نظیر بود. هنگام ثبت و ضبط خاطرات و وقایع زندگی ایشان، هرجا اندکی بوی تکریم از خود بود، اجازه ضبط نمی‌دادند.
 
وی افزود: علامه از سر بزرگواری اجازه ضبط و چاپ برخی از مطالب را نداد، ولی به‌نظرم ثبت و انتشار این نکات درس‌آموز، خوب و مفید است. در خِلال مصاحبه، هنگامی که صحبت از شاگردان استاد به میان آمد، ایشان گفتند که «آقا سید محمدباقر صدر نزد من منطق خوانده است، ولی این را منعکس نکنید.» به ایشان عرض کردم که این یک سنت خوب حوزوی است، اجازه بدهید ضبط و ثبت کنیم که علامه در پاسخ به اصرار من، با به‌کار بردن تکیه کلام «شیخُنا» فرمود که «چه می‌گویی؟! امروز در سطح جهان فکر و اندیشه شیعه را با سید محمدباقر صدر می‌شناسند، حال من بگویم ایشان شاگرد محمدتقی جعفری بوده!» این طرز فکر و سخن، خیلی پا روی نفس گذاشتن و ازخودگذشتگی می‌خواهد. جامعه علمی ما بداند ادب نفس و ادب بحث، یعنی چه؟

علامه محمدتقی جعفری / استاد شهریار

مهدوی راد با اشاره به جلوه‌ای دیگر از شاخصه‌های اخلاقی علامه محمدتقی جعفری، بیان کرد: وقتی پس از چند جلسه مصاحبه، کار به اتمام رسید از استاد خواستم ما را نصیحت کنند. ایشان فرمود که «به زرق و برق و متعلقات دنیا توجه نکنید و دل نبندید و خودتان را از جاذبه‌های شیطانی دنیا رها کنید. والله اگر در این دنیا یاد خدا نباشد، پشیزی ارزش ندارد». ایشان فرمود که «روزی مرحوم دکتر بهشتی از من پرسیدند که در جمع عظیم دانشگاهیان در هنگام سخنرانی چه حالی به شما دست می‌دهد. در پاسخ گفتم که در همان لحظه احساس می‌کنم در این استقبال عظیم، اگر یاد خدا نباشد، پشیزی ارزش ندارد.» از لحاظ معنوی و پاگذاشتن روی نفس دنیوی، ایشان مرد بسیار بزرگی بود.
 
این نویسنده و استاد دانشگاه ادامه داد: مرحوم علامه جعفری، آثار عمیق فلسفی و اجتماعی و فقهی دارند. به لحاظ قلم آثار استاد برخلاف آثار شهید مطهری که بسیار روان بود، آن اندازه روان نبوده و پیچیدگی‌هایی دارد، اما در موضوعاتی که آن بزرگوار قلم زده، اگر آثاری را در همان موضوع از دیگران بخوانیم، متوجه می‌شویم که قلم علامه جعفری از چه مایه دقت و ژرفایی برخوردار است. شرح و نقد علامه بر مثنوی که در 15 مجلد چاپ شده، دریایی از معارف و مطالب ارزشمند در خود دارد. اگر اجل مهلت می‌داد و شرح نهج‌البلاغه ایشان پایان می‌پذیرفت، منبع بسیار مهمی در میراث علمی ما به‌شمار می‌آمد. مقدمه‌ای هم که استاد در این شرح نوشته، بسیار ارزشمند است.
 
علامه محمدتقی جعفری/ پرفسور حسابی

وی همچنین گفت: به لحاظ فقهی، علامه قلم بسیار خوبی داشته که این نشان می‌دهد ایشان فقیه بسیار وارسته‌ای نیز بوده و دانش‌آموخته بزرگ حوزه نجف است. اخیرا برخی آثار و نوشته‌های آن بزرگوار در مجموعه‌ای تحت عنوان «فرهنگ شهادت» منتشر شده است. استاد در موضوعات مختلف بنیان‌گذار، اثرگذار و نظریه‌پرداز بود.
 
مهدوی‌راد در پایان اظهار کرد: نسل کتابخوان و جوان ما اگر بخواهند با یک مطالعه روان، با شخصیت و آرای استاد بیشتر آشنا شوند، خواندن کتاب «تکاپوگر اندیشه‌ها» اثر عبدالله نصری بسیار مفید خواهد بود. آنچه که پس از چند جلسه مصاحبه با استاد برای من جلوه آموزنده و اثرگذار پیدا کرد، شخصیت و منش و رفتار انسانی آن مرد بزرگ بود که پس از 40 سال هنوز در ذهن من باقی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها