دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
خرید ۱۵۰ دوره «حکایت بلوچ» از سوی هیات خرید کتاب

۱۵۰ دوره از کتاب هفت‌جلدی «حکایت بلوچ» اثری از محمود زندمقدم از سوی دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری شد.

مهرزاد دانش؛ عضو کمیته هیات خرید کتاب و مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به خریداری کتاب حکایت بلوچ نوشته محمود زندمقدم، توضیح داد: خریداری 150 دوره از این کتاب‌ها به دنبال دیدار سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با محمود زندمقدم نویسنده و پژوهشگر نامی و فرهنگ‌شناس برجسته انجام شده است.
 
وی افزود: نگارش این گنجینه هفت جلدی سال‌ها طول کشیده و حاصل زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی استاد زندمقدم است و ضروری است که به مردم معرفی شود.
 
دانش همچنین به سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان سیستان و بلوچستان در هفته‌های آتی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه وزیر در هفته‌های آینده سفری به استان سیستان و بلوچستان دارد، به پیشنهاد موسسه خانه کتاب قرار شد اداره چاپ و نشر نسبت به خرید کتاب اقدام کند و در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این استان مجلدات کتاب‌ هم به این منطقه ارسال خواهد شد.
 
عضو کمیته هیات خرید کتاب یادآور شد: قرار است این کتاب برای امور تحقیقاتی و آموزشی در اختیار پژوهشگران، محققان و موسسات دانشگاهی و پژوهشی قرار گیرد، زیرا این اثر یکی از بهترین منابع در بحث اقلیم‌شناسی و فرهنگ‌شناسی سیستان است که هر جلد آن به یکی از مسائل و ویژگی‌های این استان می‌‌پردازد.
 
وی با توضیح درباره این کتاب، افزود: جلد اول کتاب درباره احوال اهالی سیستان و بلوچستان است، جلد دوم نیز به ارتباط با اقوام و کشورهای دیگر و جلد سوم به حماسه‌سرایی‌های این منطقه و جلد چهارم هم به مطالبی درباره اصل و منشا بلوچ‌ها اختصاص دارد.
 
دانش با اشاره به دیگر مجلدات این کتاب، گفت: جلد پنجم این کتاب به بزرگ‌زاده‌های این قوم، جلد ششم به افسانه‌های کهن این منطقه و روایت‌های اروز و جلد هفتم نیز به مناسک آیین‌ها و آداب مردم این منطقه می‌پردازد.
 
وی تاکید کرد: مجموعه هفت جلدی کتاب «حکایت بلوچ» مجموعه بسیار غنی و خواندنی در حوزه اقلیم‌شناسی و فرهنگ ایران است. در مجموع این کتاب بهانه خوبی برای ارجاع مجدد کتاب‌دوستان و علاقه‌مندان حوزه فرهنگ است.
 
محمود زند مقدم، متولد ۱۳۱۷، با مدرک «دکترای برنامه‌ریزی منطقه‌ای» از انگلیس، سفرهای خود به بلوچستان را از ۱۳۴۲ اول‌‌بار به درخواست سازمان برنامه ‌و بودجه برای بررسی وضع درآمد و هزینه خانوار بلوچ شروع کرد و سپس رئیس دفتر برنامه‌ و بودجه در زاهدان و رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های خلیج فارس و دریای عمان شد. او باقی سال‌های زندگی را با هزینه شخصی در سفر به بلوچستان گذراند و روایت این سفرها را در مجموعه هفت جلدی «حکایت بلوچ» نوشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها