دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
«در حواشی کتاب» به‌ قلم محمود آموزگار منتشر شد

کتاب «در حواشی کتاب» شامل 14 مقاله و یادداشت محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران درباره صنعت نشر که پیش‌تر در مجله بخارا منتشر شده بود، در قالب کتاب به بازار آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمود آموزگار با اشاره به چگونگی نگارش مقالات «در حواشی کتاب» توضیح داد: من از سال‌ها قبل فاصله‌ای بین صنعت نشر کشورمان و سایر کشورها می‌دیدم و از سال 1389 که به هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران وارد شدم، اگرچه خیلی اهل مصاحبه و رسانه‌ نبودم اما اقتضائات کاری که در هیات مدیره اتحادیه انجام می‌شد، ایجاب می‌کرد که بحث‌ها و مسائلی را در قالب مصاحبه مطرح کنم و اینگونه ارتباط مستمر و پایداری با رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها برقرار شد.
 
وی افزود: در این میان درباره مواردی که احساس می‌کردم باید درباره آن‌ها بیشتر توضیح داده شود، در روزنامه‌ها و نشریات می‌نوشتم یا در مصاحبه‌‌ها اشاره می‌کردم اما روزنامه و خبرگزاری مصرف روزانه دارد و برخی صحبت‌ها و مسائل در آن‌ها گم می‌شود.

 
آموزگار با بیان اینکه همان زمان از حسین دهباشی در مجله بخارا پیشنهاد ستون ثابتی درباره مسائل کتاب داشتم و کارم را شروع کردم، ادامه داد: از فروردین 1396 این همکاری شروع شد و همچنان ادامه دارد. تا به‌امروز 14 مقاله از من درباره کتاب در بخارا منتشر شده است و در آن به مباحثی مثل قیمت ثابت کتاب، پایتخت کتاب، کپی‌رایت و ... اشاره کرده‌ام.
 
وی تاکید کرد: اگرچه این مطالب یک سابقه ژورنالیستی دارد، اما در عین حال مقایسه‌ و آسیب‌شناسی حوزه نشر را در بر می‌گیرد. مجموعه این موضوعات، نظریه‌های مختلفی را در صنعت نشر مطرح می‌کند که تا پیش از این فاقد آن بودیم؛ ما نظریه‌ای نداشتیم که نقشه راه باید چگونه باشد،‌ نمی‌دانیم که مقصد راه ما کجاست و برای رسیدن به این مقصد به چه وسایلی نیاز داریم؟
 
آموزگار با بیان اینکه «در حواشی کتاب» شامل شرح سیر و سلوک در حوزه نشر و مسائل و مشکلاتی است که در صنعت نشر ما وجود دارد، عنوان کرد: با توجه به مسئولیت صنفی، یادداشت‌های مختلفی نوشتم و سعی کردم مطالب و تجربیات دیداری و شنیداری خود را کنار هم قرار دهم.
 
از جمله موضوعاتی که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است، می‌توان به اتحادیه و نهاد صنفی، کتاب‌خوانی و ترویج آن، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه‌های کتاب فرانکفورت، پکن و لندن، پایتخت کتاب در ایران و جهان، اقتصاد نشر، قیمت ثابت کتاب و کتاب‌فروشان، حضور نشر ایران در بازار جهانی، یارانه‌های نشر و حقوق مالکیت فکری به ویژه چالش‌های آن در عصر دیجیتال و گرامی‌داشت از دست‌رفتگان صنعت نشر اشاره کرد.
 
در پایان این کتاب مجموعه تصاویر مرتبط با هر یک از این مقالات و حضور آموزگار در عرصه‌های بین‌الملل قرار داده شده است.
 
کتاب «در حواشی کتاب» در 174 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و قیمت 14 هزار تومان توسط انتشارات آمه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها