سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
کتاب نیازمند تغییرات جدی در فرم و محتوا برای جامعه امروز است

فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با بیان اینکه کتاب، رسانه‌ای است که نیازمند تغییرات جدی در فرم و محتوا برای جامعه امروز است، گفت: سعی کرده‌ایم نظام تولیدی‌ در کانون را یک مجموعه یکپارچه ببینیم و فیلم، انیمیشن و تئاتر را در کنار کتاب قرار دهیم.

فاضل نظری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره جدیدترین اقدامات کانون در زمینه برقراری ارتباط با نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان گفت: ما نشست‌های متنوع جمعی و فردی در طول سال اخیر با اهالی قلم برای تولید آثاری برای کودکان و نوجوانان داشته‌ایم و به نتایجی هم رسیده‌ایم. یکی از نگاه‌های کانون‌ در این زمینه توجه به تولید هدفمند است، باتوجه به اینکه یکی از کارهای کانون بررسی آثار رسیده و انتشار آن‌هاست اما ما یک بنگاه نیستیم که افراد به ما مراجعه کنند و آثارشان را برای انتشار ارائه دهند و ما بررسی کنیم، یکی دیگر از نقش‌های کانون پرورش فکری، رصد کردن نیازهای خودش و نیازهای جامعه است تا براساس آن‌ها از اهل قلم و هنرمندان تقاضا کند در این حوزه‌ها به خلق اثر بپردازند.
 
مدیرعامل کانون پرورش فکری با بیان این‌که سعی کرده‌ایم نظام تولیدی‌مان را یک مجموعه یکپارچه ببینیم و فیلم، انیمیشن و تئاتر را در کنار کتاب قرار دهیم، یادآور شد: کتاب رسانه‌ای است که باید تغییرات جدی در فرم و محتوا برای جامعه امروز داشته باشد. ما هنوز درحال تولید کتاب‌های 50 سال پیش هستیم، البته طبیعی است که این کار هم خیلی خوب است اما باتوجه به تغییراتی که در حوزه تکنولوژی و فناوری‌های نوین و سلایق و خواسته‌ها صورت گرفته باید برای کودک امروز و آینده‌سازان فردا برنامه‌ریزی کنیم و در تولیدات‌مان به این سمت برویم.
 
وی درباره تولید کتاب‌های جدید برای کودکان و نوجوان در کانون پرورش فکری توضیح داد: طبق روال گذشته در بخش تولید کتاب پیش می‌رویم اما درحال اضافه کردن محصولات جدیدی به این فرآیند هستیم. مثلا در حال تولید کتاب‌هایی براساس تئاترها، شخصیت‌های انیمیشن و ... هستیم که این آثار تا آخر سال منتشر می‌شود. همچنین 20 عنوان کتاب جدید هم برای کودکان و نوجوانان تولید کرده‌ایم که تا پایان ماه جاری رونمایی می‌شود.

توجه خاص به کتابخوانی در برنامه‌های هفته ملی کودک 
نظری با بیان اینکه امسال درب‌های کانون پرورش فکری بیشتر از گذشته به روی مخاطبان باز می‌شود و برنامه‌هایی برای کودکان از سوی نهادهای مربوطه دیگر اجرا خواهد شد به فعالیت‌های کانون اشاره کرد و گفت: از جمله برنامه‌های کانون در زمینه ترویج کتابخوانی، پویش گرم کتاب بود که در تابستان درمیان جامعه در سطح کشور برگزار شد. همچنین در هفته ملی کودک نیز کتابخوانی در همه ویژه برنامه‌های کانون لحاظ شده است، مخصوصا برنامه‌هایی که با هماهنگی صدا و سیما در هفته ملی کودک برگزار می‌شود.
 
مدیرعامل کانون پرورش فکری، افزود: در هفته ملی کودک، روزی به عنوان «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» نامگذاری شده است که برای این روز هم با هماهنگی صورت گرفته بین شورای کتاب کودک و انتشارات کانون پرورش فکری، فضای کارگاهی و نشست‌هایی در زمینه معرفی و رونمایی کتاب‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی برای خانواده‌ها و بچه‌ها و تاثیرات کتابخوانی بر زندگی بچه‌ها خواهیم داشت.
 
به گفته نظری، در این هفته بین سازمان‌هایی مانند شهرداری و آتش نشانی که می‌خواهند آثاری برای بچه‌ها تولید کنند ولی تخصصی در حوزه محتوایی ندارند و مجموعه‌هایی مانند کانون پرورش فکری و شورای کتاب کودک که می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا آثاری با محتوای غنی‌تر و کاملتر تولید کنند، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.
 

طرح «کانون مدرسه» ادامه دارد 
وی درادامه به برنامه «کانون مدرسه» اشاره کرد و گفت: این برنامه امسال هم همچنان ادامه خواهد داشت و برای حضور کانون در مداس در حال انجام هماهنگی‌های لازم هستیم.

افزایش قیمت محصولات کانون در فصل زمستان 
نظری درباره افزایش قیمت کتاب‌ها و محصولات کانون پرورش فکری نیز توضیح داد: علی‌رغم مشکلات عدیده اقتصادی، قیمت خدماتمان در کانون را افزایش نداده‌ایم و قیمت‌ها بسیار پایین است. مثلا در کانون زبان هیچ تغییر قیمیتی نداشته‌ایم و در تعرفه اسباب‌بازی‌های ملی نیز 70 درصد برای هولوگرام و ثبت و شناسایی تخفیف قائل شده‌ایم. اما باتوجه به افزایش قیمت کاغذ و هزینه چاپ و از سویی نیاز فزاینده کانون در این حوزه و انتشار میلیونی کتاب، علی‌رغم ثابت نگه داشتن قیمت کتاب‌ها برای فصل پاییز، نمی‌توانیم با این شرایط ادامه دهیم و احتمالا افزایش قیمت خواهیم داشت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها