شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
فرهنگ‌سازی عامل مهمی در کنترل تخفیف‌‌ کتاب است

رئیس کارگروه کتاب‌فروشان اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران گفت: معتقدم با اعمال زور و از طریق قانونی نمی‌توان آثار و تبعات ناشی از فروش کتاب با تخفیف را مهار کرد، بلکه ایجاد فرهنگ‌سازی و اقناع دست‌اندرکاران این حوزه به کنترل تخفیف کتاب کمک خواهد کرد.

محمد یراقچی؛ رئیس کارگروه کتاب‌فروشان اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: از اسفند ماه پارسال جلسات متعددی را به صورت عمومی و خصوصی با سه دسته از فعالان حوزه نشر شامل ناشران، کتابفروشان و موزعان داشتیم و در این جلسات تلاش کردیم با ابعاد و ضررهای عرضه کتاب با تخفیف‌های بالا را برای همکاران تشریح کنیم.
 
وی ادامه داد: البته تلاش‌های ما بی‌تاثیر نبوده است و به نظرم از شدت عرضه کتاب با تخفیف‌های بی‌حساب و کتاب کاسته شده و این روند تداوم دارد.
 
یراقچی با بیان اینکه در  این زمینه باید به یک نظر جمعی در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برسیم، گفت: به زودی کارگروه ناشران و موزعان نیز در اتحادیه راه‌اندازی خواهد شد و می‌توانیم جلسات خود را با اعضای این کارگروه‌ها در این زمینه دنبال کنیم تا در نهایت به وضع مقررات برسیم.
 
وی تاکید کرد: این مقررات باید به تناسب شرایط کنونی کشور و وضعیت نشر باشد و موضوعاتی مثل فروش کتاب در فضای مجازی، ناشران و مراکز پخش در نظر گرفته شود تا نظرات همه دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه در مقررات لحاظ شود.
 
یراقچی همچنین درباره لزوم فرهنگ‌سازی در میان اهالی نشر برای جلوگیری از عرضه کتاب با تخفیف‌های بالا نیز گفت: به نظر می‌رسد با وضع مقررات و برخوردهای قانونی به تنهایی نمی‌توان اقدام مناسبی در  این زمینه انجام داد و باید فضایی ایجاد شود که با کمک همه فعالان حوزه نشر، تخفیف کتاب جریان درستی پیدا کند تا کمترین آسیب به دست‌اندرکاران این حوزه وارد شود.
 
وی یادآور شد: ما معتقد هستیم در فضای کنونی صنعت نشر که به دنبال مشکلات اقتصادی کار در آن سخت و نفس‌گیر شده است، باید به موضوع خیلی جدی‌تر بپردازیم و زودتر به نتیجه برسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها