شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
نظام توصیفی مدارس در کشف استعدادها و پرورش خلاقیت‌ها ناکام بوده است

فاطمه علی‌پور(آزاده آبتین)، نویسنده و مدیر مسئول انتشارات آبتین رسانه هنر معتقد است علی‌رغم اینکه نظام توصیفی در کاهش استرس دانش‌آموزان موفق بوده اما در ارتقاء بار علمی کودکان از یک سو و همچنین پرورش خلاقیت‌ها، کشف استعدادها و آموزش مهارت‌های اجتماعی ناکام بوده است.

فاطمه علی‌پور همزمان با آغاز سال تحصیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: متاسفانه نظام آموزشی ما در کشف استعدادها و پرورش خلاقیت‌ها ناکام بوده است.

مدیر مسئول انتشارات آبتین رسانه هنر ضمن تاکید بر نقش نظام توصیفی در کاهش استرس‌های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: علی‌رغم اینکه نظام توصیفی در کاهش استرس دانش‌آموزان موفق بوده اما در ارتقاء بار علمی کودکان از یک سو و همچنین پرورش خلاقیت‌ها، کشف استعدادها و آموزش مهارت‌های اجتماعی ناکام بوده است.

این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، با بیان اینکه مدرسه همچنان برای بسیاری از کودکان فضایی بسته و ناخوشایند است، افزود: نظام آموزشی ما به ویژه در مقطع ابتدایی نیازمند پوست‌اندازی است، چرا که در بسیاری از کشورهای پیشرفته امروزه مفاهیم علمی از طریق بازی و سرگرمی یا با استفاده از تکنولوژی‌های نوین به کودکان آموزش داده می‌شود و دانش‌آموزان از حضور و تحصیل در مدرسه به عنوان محیطی شاد و جذاب لذت می‌برند وبه تناسب این حضور پویا بستر رشد خلاقیت و کشف استعداد آن‌ها نیز از جانب نظام آموزشی فراهم می‌شود.

این ناشر در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله استعدادیابی افزود: در شرایطی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته استعداد دانش‌آموزان از همان دوران  کودکی شناسایی می‌شود و برای بالندگی آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود متاسفانه استعداد بسیاری از دانش‌آموزان ایرانی حتی پس از پایان دوره متوسطه یا در دانشگاه نیز کشف و هدایت نمی‌شود که این مساله بی‌تردید به سرخوردگی و سردرگمی افراد در زندگی منجر می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کودکان را از کودکی محروم نسازیم، از تحمیل خانواده و ایجاد فشار جهت فراگیری حجم انبوهی از مفاهیم از سوی کودک انتقاد کرد و گفت: متاسفانه امروزه شاهد اجبار خانواده‌ها به حضور کودکان در ده‌ها کلاس فوق برنامه هستیم که این فشار مضاعف ضمن اینکه  کودکان را از کودکی و بازی‌های کودکانه محروم کرده است، خلاقیت و پرورش عواطف انسانی آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را به ربات‌ها یا ماشین‌های یادگیری مفاهیم علمی تبدیل کرده است.

علی‌پور با تاکید بر پرورش خلاق کودکان و نوجوانان و شکل دهی به عواطف انسانی وعاطفی آنها افزود: سهم کودکان از کودکی باید همزمان با رشد فیزیکی آن‌ها پرداخت شود و خانواده با فراهم کردن این بستر باید انسان‌هایی مفید، خلاق و سرشار از سلامت و شادمانی روحی و اخلاقی تحویل جامعه دهند.

این تولیدکننده انیمیشن در این رابطه تماشای انیمیشن را به کودکان توصیه کرد و افزود: خانواده نباید مانع تماشای کارتن از جانب کودکان شوند چرا که کارتن در پرورش خلاقیت و رویا پردازی کودکان بسیار مفید است.

مدیر مسئول انتشارات آبتین رسانه هنر در ادامه در خصوص  لزوم کشف و پرورش استعدادهای ادبی کشور خواستار اهتمام بیشتر مسئولان و خانواده‌ها شد و گفت: کشور ما با بهره‌مندی از بزرگانی چون فردوسی، حافظ، سعدی، مولانا، خیام، عطار و دیگر شاعران و ادیبان به عنوان سرزمین شعر و ادب در سطح دنیا شناخته شده است اما برای تداوم این مساله نیازمند تغییر نگرش خانواده‌ها و برنامه‌ریزی مسئولان هستیم.

وی در همین راستا با انتقاد از هدف‌گذاری خانواده در محدوده رشته‌های مهندسی و پزشکی بیان کرد: بسیاری از استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان در سایه اجبار خانواده‌ها یا پرکردن ذهن آن‌ها در محدوده همین رشته‌های تحصیلی از بین می‌رود و این در حالی است که می‌توان با یک برنامه‌ریزی صحیح نام‌های ماندگاری در حوزه شعر و ادب پرورش داد.

علی‌پور در ادامه به اهتمام انتشارات آبتین رسانه هنر در راستای شناسایی و کشف استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: سال گذشته در تعدادی از مدارس شهر کرج طی فراخوانی با موضوع آزاد از دانش‌آموزان جهت نگارش داستان دعوت شد که خوشبختانه با استقبال خوب دانش‌آموزان تعدادی از آثار برتر در قالب کتاب در دست انتشار است.

وی با بیان اینکه رویاها و ایده‌های کودکان گنجینه‌های ارزشمندی هستند که باید به بهترین نحو ممکن از آن‌ها بهره گرفته شود، افزود: در انتشارات آبتین رسانه هنر علاوه بر نگارش متون داستانی وادبی جهت تصویرگری نیز از وجود کودکان بهره گرفته می‌شود که این مساله ضمن استقبال کودکان و خانواده با استقبال مخاطبان کودک نیز مواجه شده است.

این نویسنده با بیان اینکه بسیاری از نویسندگان کودک از فضای کودکانه یا نیازهای کودک امروز به دور هستند، افزود: داستان‌های که با نگارش و تصویرگری کودکان خلق می‌شود بی‌تردید ضمن تشویق نویسنده و تصویرگر به فعالیت حرفه‌ای به علت نداشتن فاصله با ذهن وروح مخاطب کودک و نوجوان بسیار دلنشین است و علی‌رغم برخی ضعف‌های تکنیکی این نوع آثار نباید از نقاط قوت آن غافل شد.

علی‌پور در پایان از برنامه‌ریزی جهت برگزاری دوره‌های خلاق نویسندگی، فیلم‌سازی، تصویرگری، انیمیشن، شاهنامه‌خوانی و آشنایی با افسانه‌ها و اسطوره‌های ایران و جهان  در انتشارات آبتین رسانه هنر خبر داد و یادآور شد: برگزاری این دوره‌ها جهت آموزش تکنیکی و ارتقاء سطح تولید آثار بسیار موثر است و در همین راستا انتشارات آبتین رسانه هنر در تلاش است تا با گسترش این فعالیت‌ها در آینده نزدیک مدرسه‌ای تخصصی در زمینه نویسندگی و پرورش خلاقیت‌های کودکان و نوجوانان دایر سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها