دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
آغاز سال تحصیلی تحرکی در بازار نشر ایجاد نمی‌کند

فریده خلعتبری دخالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در شرایط فعلی نشر ضروری دانست و گفت: کاهش قیمت کاغذ با دخالت دولت، تحول حداقلی است تا امکان فعالیت جزیی برای ناشران فراهم شود.

فریده خلعتبری؛ مدیر انتشارات شباویز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره احتمال تحول در بازار نشر کتاب با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید بیان کرد: تصور نمی‌کنم که آغاز سال تحصیلی در وضعیت فعلی نشر کشور تحرکی را ایجاد کند. چرا‌که کاغذ، رنگ و مرکب چاپ، قطعات و لوازم ماشین‌الات چاپ نیز وارداتی است.
 
وی با بیان این مطلب که قیمت‌گذاری درست کتاب در بازار فعلی مقدور نیست، افزود: ناشر با توجه به نوسانات قیمت مواد اولیه که به قیمت دلار و یورو بستگی دارد، در تعیین قیمت کتاب ناتوان است. البته نباید فراموش کرد اگر بر فرض محال قیمت ثابت بماند، با توجه به بودجه اقتصادی مردم، توان خرید کتاب نیز بسیار پایین آمده است.
 
به گفته خلعتبری، اگر ناشر در این وضعیت کتاب منتشر کند، تقاضایی برای خرید وجود ندارد؛ بنابراین آینده‌ قابل تصوری نیز وجود ندارد زیرا همیشه در شرایط بد اقتصادی، نخستین کالایی که از سبد خانوار حذف می‌شود، کتاب است.
 
مدیر انتشارات شباویز گفت: کتاب درسی به دلیل اجبار، خریداران خود را دارد اما در چنین وضعیتی کمتر به کتاب عمومی توجه می‌شود. بنابراین طبیعی است که ناشران این حوزه نیز انتشار کتاب را متوقف کنند. ناشر از خود می‌پرسد که چرا باید کتاب منتشر کند؟    
 
خلعتبری درباره راهکار کاهش آسیب به ناشران بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دخالت کند و مانند عصر حجر، کاغذ در اختیار ناشران قرار دهد. البته کاغذ باید منصفانه و بدون اولویت‌بندی‌هایی که پیش از این تجربه کردیم، بین ناشران تقسیم و توزیع شود.  
 
وی افزود: اگر دولت در وضعیت فعلی نشر وارد میدان شود و دخالت کند باید تجارب گذشته را در نظر بگیرد. کاهش قیمت کاغذ با دخالت دولت، تحول حداقلی است تا امکان فعالیت جزئی برای ناشران فراهم شود.
 
خلعتبری با بیان این مطلب که بسیاری از فعالان حوزه نشر از‌جمله لیتوگرافان فعالیت را متوقف کرده‌اند، ادامه داد: چاپ کتاب را متوقف کرده‌ام چراکه نه گذشته‌ای و نه آینده وجود دارد. هرگاه مشکل اقتصادی به وجود می‌آید، فرهنگ و هنر نخستین بخش آسیب‌پذیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها