یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
کتاب‌فروشی‌ مدرن باعث آشتی مردم با کتاب می‌شود

محمد‌‌علی فلاح‌زاده، فضای مجازی را رقیب جدی کتاب دانست و تاکید کرد که این فضا در ظهور کتاب‌فروشی‌های مدرن از عوامل تاثیر‌گذار بوده است.

محمد‌‌علی فلاح‌زاده؛ مدیر پاتوق کتاب ابر‌کوه یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره تفاوت چیدمان در دو کتاب‌فروشی مدرن و سنتی بیان کرد: تفاوت چیدمان در دو کتاب‌فروشی مدرن و سنتی به معنای توجه به تغییر ذائقه مخاطب است. یکی دیگر از عوامل موثر در تحول چیدمان کتاب در دو کتاب‌فروشی سنتی و مدرن، تنوع در تولید کتاب به‌ویژه از نظر ظاهری است.
 
وی با تاکید بر لزوم توجه به تغییر در چیدمان کتاب در کتاب‌فروشی‌ها افزود: کتاب‌فروشان در کتاب‌‌فروشی‌های مدرن علاوه بر ظاهر -مانند استفاه از رنگ‌ در جذب مشتری- میزان دسترسی مخاطب به کتاب را نیز در نظر دارند. بهر‌ه‌گیری از امکانات و فناوری‌های روز در قالب عرضه کتاب‌های الکترونیکی یکی دیگر از تفاوت‌های قابل توجه کتاب‌فروشی‌های سنتی و مدرن است.        
 
فلاح‌زاده درباره تجربیات اداره کتاب‌فروشی مدرن گفت: دلیل اصلی تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها، کاهش توجه مردم به کتاب کاغذی است هرچند که به نظر می‌رسد می‌توان با استفاده از تبلیغات متنوع مردم را با کتاب آشتی داد. یکی از روش‌های آشتی مردم با کتاب، بهره‌گیری از فناوری در کنار خلاقیت است. کتاب‌های صوتی نمونه پیوند خلاقیت و فناوری‌ است و کتاب‌فروشی‌های مدرن، باعث آشتی مردم با کتاب می‌شوند.
 
مدیر پاتوق کتاب ابر‌کوه یزد درباره تاثیر موضوع کتاب در چیدمان بیان کرد: بی‌تردید موضوع کتاب در نوع چیدمان کتاب‌فروشی‌های مدرن موثر است. البته نباید فراموش کرد که چیدمان‌ها در کتاب‌فروشی‌هایی تخصصی و عمومی با توجه به نوع مخاطب نیز متفاوت است.  
 
فلاح‌زاده با بیان این مطلب که شیوه معرفی کتاب در کتاب‌فروشی مدرن در جلب نظر مخاطب موثر است، بیان کرد: نصب پوستر و یا معرفی در جریان گفت‌و‌گو با مراجعه‌کننده از روش‌های معمول معرفی تازه‌های نشر در پاتوق کتاب ابر‌کوه یزد است. تهیه تیزر، فیلم‌ کوتاه و حتی فایل‌های صوتی از محتوای کتاب در کتاب‌فروشی‌های مدرن تولید و در فضای کتاب‌‌فروشی پخش می‌شود.
 
مدیر پاتوق کتاب ابر‌کوه یزد درباره مهم‌ترین انگیزه تاسیس کتاب‌فروشی‌ مدرن در شرایطی که کتاب‌فروشی‌های سنتی به دلیل کاهش مخاطب در حال تعطیلی هستند، افزود: کاهش تاثیر کتاب‌فروشی‌های سنتی و لزوم ایجاد جذابیت در کتاب‌فروشی‌ها موجب شده تا علاقه‌مندان به کتاب تاسیس کتاب‌‌فروشی‌ مدرن توجه کنند. فضای مجازی به‌عنوان یکی از رقبای جدی کتاب نیز در ظهور این نوع از کتاب‌فروشی‌ها موثر بوده است.
 
وی درباره تاثیر سازو کار مدیریت کتاب‌فروشی‌‌های مدرن برای تبدیل شدن این مراکز به پاتوق کتاب گفت: تبلیغ با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی مانند ایجاد کانال‌ و همچنین توجه به پیش‌بینی محلی برای نقد و بررسی کتاب در تبدیل شدن کتاب‌‌فروشی مدرن به پاتوق، می‌تواند موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها