جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
نتوانسته‌ایم اثر تاثیرگذار مذهبی برای کودکان بنویسیم

سیدمحمدصادق موسوی‌گرمارودی، با بیان اینکه نتوانسته‌ایم اثر تاثیرگذار مذهبی برای کودکان بنویسیم، گفت: مطالعه ادبیات آئینی و درک آن به معنای واقعی در تولید آثار تاثیرگذار مذهبی نقش مهمی دارد.

سیدمحمدصادق موسوی‌گرمارودی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره لزوم پرداختن به موضوعات مذهبی در آثار کودک و نوجوان گفت: توحید به صورت فطری از آغاز تولد و دوران کودکی در انسان وجود دارد فقط باید به منصه ظهور برسد و به کودک یادآوری شود. اینکه وقتی کودکی متولد می‌شود علمای بزرگ در گوش او اذان و اقامه می‌خوانند، به دلیل تاثیر معنوی و روحانی آن است. پرداختن به موضوعات مذهبی و دینی در کتاب‌ها نیز بر کودکان تاثیرگذار است.
 
این نویسنده در ادامه بیان کرد: نگاه من نسبت به بیان موضوعات مذهبی و دینی برای کودکان و نوجوان، نگاهی اسلامی بر مبنای روایت‌های اهل بیت و بزرگان اسلام است. من سال‌ها پیش در دهه 60 کتاب‌هایی با موضوعات مذهبی برای بچه‌ها نوشتم که از سوی انتشاراتی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا موسسه عاشورا منتشر شدند که از جمله آن‌ها می‌توانم به «اصحاب عاشورا» با موضوع امام حسین (ع)، «خفتگان بیدار» با موضوع اصحاب کهف، «معصوم نخست» با موضوع حضرت محمد (ص)، «باغبان باغستان‌های توحید» با موضوع امیرالمومنین (ع)، «سلمان» با موضوع زندگینامه سلمان فارسی، «اصحاب فیل» و «اینک سرزمین حجر» اشاره کنم.
 
وی افزود: همچنین کتاب «یتیمان کوفه بر شانه آفتاب» نیز شامل ۱۱ قصه از تاریخ اسلام است که انتشارات قدیانی آن را برای پنجمین بار به چاپ رسانده و مورد تایید و معرفی شده در کتابنامه رشد وزارت آموزش و پرورش است.
 
به گفته موسوی گرمارودی، در این مجموعه یازده داستان کوتاه براساس وقایع تاریخ اسلام، زندگانی چهارده معصوم و اصحاب و رخدادهایی از زندگی شیعیان بازگو شده‌است که ازجمله آن‌ها می‌توان به یتیمان کوفه بر شانه آفتاب، رهگذر، او از خاک برآمد، روزی بود، روزگاری بود، فرزانه مجنون، تشنه کام، بگو: در صفین زخمدار شدم، عمر دوباره، بد فرجام، از خود راضی و پلی به بهشت اشاره کرد.
 
 

این نویسنده که تا به حال بیش از 50 عنوان کتاب برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نوشته است، درباره آثار دیگرش نیز توضیح داد: کتاب دیگری هم به نام «امواج سهمگین» برای نوجوانان دارم که در آن به داستان حضرت نوح (ع) و غرق شدن پس نوح اشاره کرده‌ام که از سوی مرکز هنري و فرهنگي عاشورا: دفتر نشر الهادي چاپ شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در زمینه موضوعات مذهبی، تا به حال کتاب‌های زیادی برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است، گفت: اما به نظر من اثر شاخص و جامعی منتشر نشده است و اغلب آثاری که در این زمینه منتشر شده، حتی آثار خودم آنقدر اثرگذار نیستند. ما هنوز به آن هنر متعالی در ادبیات آئینی در زمینه نثر نرسیده‌ایم که بتوانیم تاثیرگذاری زیادی داشته باشیم و آثار تاثیرگذاری نداریم.
 
موسوی گرمارودی در ادامه به شاخصه‌های لازم برای خلق آثار مذهبی تاثیرگذار اشاره کرد و گفت: خواندن ادبیات آئینی و درک ادبیات آئینی به معنای واقعی که لازمه آن داشتن معرفت‌های اسلامی درباره تاریخ اسلام، فقه اسلام، عرفان‌های اسلامی، تفاوت عرفان‌های مختلف و ... است، در تولید آثار تاثیرگذار مذهبی نقش مهمی دارد. مساله بعدی جوشش و استعداد بیان است که باید به صورت خدادادی در فرد وجود داشته باشد تا بتواند درحیطه ادبیات آیینی صاحب نام شود و به نظر من در حال حاضر چنین کسی را نداریم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها