چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
پیشنهادهای محرمی محمدعلی ایازی، نویسنده و قرآن‌پژوه

آیت‌الله سیدمحمدعلی ایازی، مطالعه کتاب‌هایی با رویکرد تحلیل تاریخی واقعه کربلا و کتاب‌هایی با رویکرد حوزه هدف‌شناسی این واقعه و استفاده از آموزه‌های آن را به علاقه‌مندان پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، 1379 سال از محرم سال 61 هجری و زمان واقعه عاشورا می‌گذرد. با وجود گذشت نزدیک به 14 قرن از ماندگارترین واقعه تاریخ، هنوز هم بشریت، تشنه درس‌های مكتب عاشورا است. در این‌باره کتاب‌های بسیاری نوشته شده که در آن‌ها عمیق‌ترین پیوندها میان عقل و عشق و عاطفه به تصویر کشیده شده است.
 
همزمان با دهه نخست ماه محرم ایبنا در گفت‌وگو با چهره‌های دینی و قرآنی، برخی از مهم‌ترین کتاب‌ها با موضوع عاشورا، عاشوراپژوهشی و اهداف امام حسین (ع) از قیام، در جهت بیان گوشه‌هایی از معارف و حقایق این برهه حساس از تاریخ را به علاقه‌مندان معرفی خواهد کرد.
 
آیت‌الله سیدمحمدعلی ایازی، یکی از چهره‌هایی است که سال‌ها در زمینه قرآن و معارف دینی به تحقیق و تالیف پرداخته و به‌عنوان خادم قرآنی دست یافته است. «المفسرون حیاتهم و منهجهم»، «قرآن و تفسیر عصرى»، «اسلام و تنظیم خانواده»، «سیر تطور تفاسیر شیعه»، «آشنایى با تفاسیر»، «کاوشى در تاریخ جمع قرآن»، «جامعیت قرآن»، «قرآن و فرهنگ زمانه»، «چهره پیوسته قرآن»، «مصحف امام على(ع)»، «قلمرو اجراى شریعت در حکومت دینى» و «مبانى حقوق بشر در اسلام» ازجمله تالیفات اوست.
 

 
وی در معرفی چند اثر با موضوع عاشورا و اهداف قیام امام حسین (ع)، بیان کرد: علاقه‌مندان در این زمینه به دو دسته از کتاب‌ها می‌توانند مراجعه و از مطالب آن‌‌ها بهره‌مند شوند. یک دسته کتاب‌هایی است که دارای تحلیل تاریخی بوده و چگونگی رخداد و وقوع حادثه کربلا را شرح داده‌اند. در این زمینه از گذشته تا امروز کتاب‌های بسیاری به چاپ رسیده که ازجمله آن‌ها می‌توان به «شهید جاوید» اثر مرحوم آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی و کتاب‌های «بررسی تاریخ نهضت حسینی» و «بررسی تاریخ عاشورا» از مجموعه آثار عاشورایی محمدابراهیم آیتی اشاره کرد.
 
این نویسنده و قرآن‌پژوه در اینباره توضیح داد: کتاب «بررسی تاریخ عاشورا» مجموعه 17 سخنرانی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدابراهیم آیتی در سال‌های 1342 و 1343 در رادیو ایران است که پس از رحلت ایشان با مقدمه، تصحیح و تحقیق علی‌اکبر غفاری چاپ و منتشر شد. چند و چون قیام امام حسین (ع) و پرداختن به تكالیف آن حضرت در اوضاع حاكم زمان، از مهم‌ترین محورهای کتاب به‌شمار می‌رود.


آیت‌الله ایازی، در ادامه گفت: یک دسته نیز کتاب‌هایی است که در حوزه هدف‌شناسی این واقعه و استفاده از آموزه‌های آن به نگارش درآمده‌اند. این دسته از کتاب‌ها به نوعی نقد یا برداشت و بینش جامعه از این حماسه را به تصویر می‌کشند. در این زمینه می‌توان از کتاب‌های «حماسه حسینی» استاد مطهری، «عاشوراشناسی؛ پژوهشی درباره هدف امام حسین (ع)» اثر محمد اسفندیاری و «درسی که حسین (ع) به انسان‌ها آموخت» نوشته شهید عبدالکریم هاشمی‌نژاد نام برد.
 
نویسنده کتاب «قرآن و فرهنگ زمانه»، افزود: در این حوزه چندین کار خوب کتاب‌شناسی انجام شده که کتاب دکتر محمد اسفندیاری از آن‌جمله است. وی در این کتاب ویژگی‌ها و خصوصیات، همچنین قدرت استناد کتاب‌های مختلفی که با موضوع عاشورا تالیف شده را بیان کرده است.
 

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان اظهار کرد: به طور کلی اگر بخواهم در زمینه تحلیل واقعه عاشورا و معرفی اهداف امام حسین (ع) در میان آثار متعدد و خوبی که به چاپ رسیده، دو اثر شاخص را انتخاب و معرفی کنم، یک مورد همان کتاب «عاشوراشناسی؛ پژوهشی درباره هدف امام حسین (ع)» محمد اسفندیاری و دیگری کتاب «عاشوراپژوهی: با رویکردی به تحریف‌شناسی تاریخ امام حسین (ع)» اثر محمد صحتی سردرودی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط