سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
تمام کتاب‌های نشر علم کشاورزی خمیر شد

رضا احمدی؛ مدیرمسئول نشر علم کشاورزی با اشاره به مشکلات اقتصادی و نبود توان مالی گفت: هیچ نهادی از ما حمایت نکرد و فشارهای اقتصادی باعث شد کتاب‌هایم را با قیمت کیلویی 800 تومان بفروشم.

رضا احمدی؛ مدیرمسئول نشر علم کشاورزی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، از خمیر کردن کتاب‌های این نشر خبر داد و  گفت: مشکلات مالی ما که از چند سال قبل آغاز شده بود، در سال جاری به حداکثر خود رسید و دیگر توانایی نداشتیم تا از پس هزینه‌های جاری از‌جمله پرداخت کرایه دفتر و انبار‌داری کتاب‌ها برآییم. بنابر‌این تصمیم گرفتم کتاب‌ها را خمیر کنیم.
 
وی با انتقاد از شرایط اقتصادی بازار نشر و با تاکید بر دشواری‌های اداره ملک تجاری با چک‌های بلند‌مدت موزعان گفت: از سال 1390 قرار شد یارانه کاغذ حذف شود و این اتفاق برای من خوشایند بود، اما وعده جایگزین شدن خرید حمایتی کتاب نتوانست مشکلات ناشرانی مانند من را مرتفع سازد.
 
احمدی ضمن بیان اینکه عمده کتاب‌های خریداری شده طی سال‌های اخیر در گروه‌های عمومی گزینشی و سفارش شده بوده‌اند، بیان کرد: بار‌ها از مسئولان خواستم کتاب‌های ما را در بررسی‌های خود مورد توجه قرار دهند و حتی حضوری پیگیر این مساله شده‌ایم اما متاسفانه این اصل که مردم حق دارند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی از کتاب‌های تخصصی و کاربردی نیز استفاده کنند مغفول مانده است.

این ناشر با اشاره به سابقه فعالیت خود عرصه نشر افزود: بیش از 10 سال از آغاز فعالیت نشر علم کشاورزی ایران می‌گذرد و موفق به انتشار کتاب‌های ارزشمندی مانند مجموعه 22 جلدی «فرهنگ رستنی‌های ایران»، «اطلس رنگی پروانه‌‌های ایران» و کتاب‌‌های دیگر در حوزه‌های محیط زیست، جنگل، شیلات منتشر کند که به جرات می‌توان گفت، برخی از آن‌‌ها نمونه مشابهی در ایران ندارد.
 
وی همچنین با انتقاد از سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه کشاورزی، محیط زیست و شیلات و دامپروری ادامه داد: متاسفانه هیچ‌کدام از این دستگاه‌ها حاضر نشدند از ما حمایت کنند تا جایی که وزارت جهاد کشاورزی حتی حاضر نشد با تخفیف 80 درصدی از ما کتاب بخرد.
 
مدیرمسئول انتشارات علم کشاورزی ایران به شرایط سخت اقتصادی و هزینه‌های بالای تولید کتاب در بازار نشر بیان کرد: در حال حاضر کاغذِ بندی ۱۸۰ هزار تومان به اضافه هزینه‌های بالای فیلم، زینک، صحافی، سلفون، صفحه‌آرایی، ویراستاری و حمل و نقل را متحمل شویم کار را بسیار سخت کرده است.
 
این فعال حوزه نشر با بیان این مطلب که طی سال‌های گذشته 170 عنوان کتاب از سوی نشر علم کشاورزی ایران منتشر شده، ادامه داد: در چنین شرایطی فروختن کتاب‌ها با قیمت هر کیلو ۸۰۰ تومان و خمیر کردن آن‌ها را ترجیح دادم زیرا دیگر امکان پرداخت هزینه‌ها را نداشتم.
 
احمدی افزود: این تصمیم برای من تصمیم بسیار سخت و ناراحت‌کننده‌ای بود تا جایی که قصد داشتم کتاب‌ها را در خیابان انقلاب و کف پیاده‌رو و خیابان تخلیه کنم تا شاید مردم از آن‌ها استفاده کنند و بدون پرداخت پول کتاب‌های مورد علاقه خود را بردارند اما این کار ممکن بود از سوی رسانه‌های خارجی مورد سوء‌استفاده قرار گیرد.
 
وی بیان کرد: اینکه امروز کشور ما با مشکلاتی در حوزه محیط زیست، شیلات، کشاورزی و دامداری مواجه است نشان می‌دهد که کتاب‌های ارزشمند در این حوزه چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند. حال آنکه این کتاب‌ها حاصل سال‌ها تحصیل و علم اندوزی استادان مختلف هستند و متاسفانه امروز شرایط به جایی رسیده که ناچار شدم کتاب‌های خود را خمیر کنم.

 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناظر ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    گر سنگ از این حدیث بنالد عجب مدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها