چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
طرح‌های فصلی خانه کتاب منطقی و عالمانه است

محمد‌مهدی احمدی،‌ طرح‌های حمایتی فصلی و توزیع یارانه به مصرف‌کنندگان از طریق کتاب‌فروشی‌ها را با مبانی فرهنگی منطبق دانست و گفت: اگر حمایت‌ها به دلیل برخی مشکلات مقطعی اقتصادی، شدت و ضعف پیدا می‌کند، به معنای تغییر استراتژی کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

محمد‌مهدی احمدی؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره برگزاری طرح تابستانه کتاب بیان کرد: طبیعتا برای ارتقاء فکر، ایجاد آگاهی و تربیت عموم جامعه باید از هر ابزار منطقی استفاده کرد و طرح‌های تخفیف فصلی خانه کتاب یکی از ابزار منطقی برای تحقق این هدف است.

مدیرکل حوزه وزارتی ادامه داد: اگر به دنبال کاهش معضلات اجتماعی هستیم چاره‌ای نداریم جز‌اینکه کتاب را در سبد خانوار قرار دهیم. جامعه آگاه در مقابل معضلات مصون می‌ماند.
 
وی گفت: برگزاری طرح‌های توزیع یارانه به مصرف‌کنندگان از طریق کتاب‌فروشی‌ها بتعث توزیع عادلانه بودجه یارانه‌ها در بخش کتاب می‌شود و فعالان این حلقه از نشر، براساس این کمک، با قیمت مناسب کتاب‌‌های مختلف را عرضه می‌کنند. امکان خرید کتاب برای جامعه نیز در این جریان افزایش پیدا می‌کند، بنابراین اصل برگزاری طرح‌های فصلی خانه کتاب، منطقی و عالمانه است.
 
احمدی، با بیان این مطلب که اهداف طرح‌‌های فصلی با مبانی فرهنگی منطبق است، ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های طرح فصلی، جهت‌گیری طرح است؛ به‌عنوان مثال، حمایت از کتاب‌های آموزشی،‌ کمک آموزشی و آثار نفیس که چندان به فرهنگ عمومی کشور مربوط نمی‌شود، در این طرح لحاظ نشده است؛ بلکه هدف طرح فصلی توجه به کتاب‌های عمومی، تاریخی، ادبیات داستانی، علوم‌اجتماعی و مذهبی و ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه است.    
 
به گفته مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی، از دیگر امتیاز‌‌های طرح ‌های فصلی، مصرف بودجه‌ باقی‌مانده از اعتبار کتاب‌فروشی‌ها، در راستای تامین زیر‌ساخت‌های فرهنگی است که ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌های مختلف، متولی رسیدگی و هدایت باقی‌مانده اعتبار کتاب‌فروشی‌ها شده‌اند.
 
احمدی با اشاره به افزایش اعتبار کتاب‌فروشی‌های مناطق کم‌برخوردار در طرح تابستانه نیز بیان کرد: تصمیم مجریان طرح به افزایش اعتبار کتاب‌فروشی‌های 10 استان کم‌برخوردار، به معنای توجه به رفع موانع اجرا و هم‌سویی با رویکرد عدالت فرهنگی که از سیاست‌های وزیر محترم به‌ شمار‌ می‌آید، است. به‌عبارت دیگر، مجریان بنا را بر این گذاشته‌اند تا شرایطی برای ایجاد ارتباط منطقی مردم با کتاب در این مناطق مهیا شود.  
 
وی در پاسخ به این سوال که کاهش اعتبار تابستانه کتاب نسبت به طرح‌های فصلی قبلی را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید دارد که طرح‌های فصلی اجرا شود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این موضوع قائل است که باید شرایطی برای ایجاد ارتباط منطقی مردم با کتاب فراهم و طرح‌های مربوط به حوزه کتاب‌ و کتابخوانی حمایت شود.   

احمدی  افزود: بنابراین استراتژی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از اجرای طرح‌های مختلف حوزه کتاب و کتاب‌خوانی از‌جمله طرح‌های فصلی است. حالا اگر حمایت‌ها به دلیل برخی مشکلات مقطعی اقتصادی، شدت و ضعف پیدا می‌کند، به معنای تغییر استراتژی کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطر نشان کرد: طبیعتا به محض بهبود شرایط اقتصادی، بودجه ارتقاء پیدا می‌کند و چه بسا افزایش بودجه با جبران مافات این دوره همراه باشد.

وی همچنین با تایید رویه انتشار مستندات برگزاری طرح‌های فصلی از سوی خانه کتاب، گفت: شفاف‌‌سازی امور و دسترسی آزاد به اطلاعات یکی از امتیازات دوران وزارت دکتر صالحی است که در طرح‌های فصلی کتاب نیز از سوی مسئولان خانه کتاب دنبال می‌شود. به عبارت دیگر خانه کتاب از پیشروان امر شفاف‌سازی در زمینه بودجه‌های فرهنگی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها