سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
گفت‌وگو با راوی «نقاش پاوه» در سالروز شهادت سردار ناصر کاظمی

مصطفی خُرامان، نویسنده کتاب «نقاش پاوه»، در سالروز شهادت ناصر کاظمی، گفت: معتقدم انسان‌ها یا بامعرفت هستند یا بی‌معرفت؛ شهید کاظمی بامعرفت بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ششم شهریورماه، سی‌ششمین سالگرد عروج آسمانی شهید ناصر کاظمی است. ناصر، علاقه زيادی به ورزش خصوصا فوتبال داشت و جزو فوتباليست‌های خوب تهران بوده و در تيم ايرانا به مربيگری مرحوم پرويز دهداری عضويت داشت. او از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندار پاوه بود که با گلوله تک‌تیراندازان در محور پیرانشهر- سردشت به شهادت رسید.
 
مصطفی خُرامان، نویسنده کتاب «نقاش پاوه»، همزمان با سالروز شهادت ناصر کاظمی، فرمانده سپاه پاوه، درباره علت پرداختن به این موضوع در قالب رمان، گفت: حدود 10 تا 12 سال پیش در روزنامه «آفتابگردان» بودم که بیش از 700 صفحه مصاحبه پیاده شده و اطلاعات مختلف درباره شهید کاظمی در اختیار من قرار دادند تا براساس آن‌ها کتابی کوچک و مختصر بنویسم. پس از پایان تالیف این کتاب، فراز و فرودهای زندگی ایشان برایم جذاب شد و تصمیم گرفتم، رمانی براساس زندگی این شهید بنویسم.
 
وی ادامه داد: برای شروع نوشتن، به سراغ برخی دوستان در سپاه رفتم و با آن‌ها مشورت کرده و راهنمایی گرفتم. با هماهنگی‌های انجام شده، یک هفته به کردستان و محل شهادت ناصر کاظمی رفتم و برای تکمیل اطلاعات با همسر و برخی دوستان و نزدیکان شهید نیز گفت‌وگوهایی انجام دادم. سرانجام این رمان با عنوان «همیشه رفیق» از سوی انتشارات سپاه پاسداران به چاپ رسید و در جشنواره نیم‌قرن دفاع مقدس هم جایزه گرفت.
 
این نویسنده بیان کرد: در ادامه از سوی انتشارات فاتحان پیشنهاد شد از زاویه‌ای دیگر، رمانی درباره زندگی شهید ناصر کاظمی بنویسم که حاصل آن کتاب «نقاش پاوه» بود. در کتاب «همیشه رفیق» به دوره جوانی و نوجوانی این شهید نیز پرداخته شده، ولی کتاب «نقاش پاوه» تنها به دوره حضور ناصر کاظمی در پاوه می‌پردازد.
 
خُرامان درباره ساختار این رمان نیز افزود: موضوع، محورها و رخدادهای کتاب کاملا براساس واقعیات است که البته از داستان‌پردازی و عناصر داستانی برای درک بهتر و جذاب‌تر شدن ماجراها، استفاده شد. برای نوشتن این کتاب، همه آثاری را که درباره ایشان نوشته شده بود را خواندم.
 
وی در بیان انگیزه اصلی خود از نوشتن درباره شهید ناصر کاظمی، گفت: معتقدم انسان‌ها یا بامعرفت هستند یا بی‌معرفت؛ شهید کاظمی بامعرفت بود. باید رمان «نقاش پاوه» را بخوانید تا این موضوع را به عینه باور و درک کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها