چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
بازنگری در آئین‌نامه صدور پروانه نشر ضرورت دارد

امیر علی‌بیک با اشاره به عواملی که در ادوار قبل منجر به افزایش کمی و ناصحیح ناشران شده، گفت: اتحادیه برای تدوین قوانین و مقررات صدور پروانه نشر از توانایی لازم برخوردار است.

امیر علی‌بیک؛ مدیر انتشارات فیروزه و دبیر کمیته آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره لزوم بازبینی آئین‌نامه صدور پروانه نشر بیان کرد: پیش از بررسی لزوم بازبینی آئین‌نامه صدور پروانه نشر باید به دو موضوع اشاره کنم. دهه 60 و 70 به دلیل رانت کاغذ، مسائل خاصی ایجاد شده بود. به‌عنوان مثال بسیاری وارد حوزه نشر کتاب شدند و توانستند براساس مزایایی که وجود داشت، درآمد‌های سهل‌الوصولی کسب کنند.
 
وی ادامه داد: معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان و امکان تاسیس دفتر در محل‌های مسکونی، موجب شد تا افرادی از این فرصت‌ها استفاده کنند و وارد جرگه صنعت نشر شوند. با توجه به گردش مالی پایین صنعت ضعیف نشر کتاب در مقایسه با دیگر صنایع، به نظر می‌‌رسد که نمی‌توان هیچ یک از اقدامات و رویکرد‌ها را مورد انتقاد قرار داد. فعالان این حوزه نیازمند حمایت هستند البته این حمایت باید به دست مصرف‌کننده و اهالی واقعی نشر برسد.
 
علی‌بیک با تاکید بر لزوم هدایت حمایت‌ها به سوی فعالان واقعی نشر کتاب افزود: یکی از دلایل اصلی صدور بیش از 13هزار پروانه نشر، بی‌توجهی به هدایت حمایت‌هاست. البته آمار صاحبان پروانه نشر بین 14 تا 20 هزار در نوسان است. شاید 500 ناشر از این تعداد یک کتاب در سال منتشر ‌کنند و به نظر می‌رسد بین 100 تا 150 ناشر به‌صورت حرفه‌ای فعال هستند.
 
دبیر کمیته آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: بازنگری آئین‌نامه صدور پروانه نشر صددرصد ضرورت دارد. درباره اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه نقشی در این جریان دارد معتقدم دولت‌ها تنها باید نقش نظارتی و حمایتی داشته باشند.  
 
علی‌بیک افزود: دولت‌ها باید بدون ورود کردن به مسائل جزئی اصناف، امور را با همه جوانب به اصناف واگذار کنند، چراکه این اصناف هستند که می‌توانند مشکلات را دقیقا شناسایی کنند. اصناف می‌توانند با توجه به ضوابط و مقررات تعیین شده از سوی دولت و سیاست‌گذاری‌های کلی برای صدور پروانه نشر به متقاضیان اقدام کنند.
  
این فعال حوزه نشر درباره برنامه‌های کمیته آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعدادی از متقاضیان دریافت پروانه نشر را به اتحادیه ناشران و کتابفروشان معرفی می‌کند و اتحادیه برای این افراد یک دوره کوتاه مدت سه روزه برگزار می‌‌کند. مدیریت نشر، بازار‌یابی الکترونیک، بازاریابی نشر، چاپ و نشر مسائل فنی، قوانین و مقررات نشر، قوانین و مقررات صنفی، تولید فرهنگی مانند نحوه نگارش و فروش از‌جمله سرفصل‌های دوره‌های آموزشی اتحادیه است.         
 
به گفته وی، براساس نظر‌سنجی اتحادیه، شرکت‌کنندگان دوره‌های آموزشی رضایت بالایی از برگزاری دوره‌های آموزشی دارند. اتحادیه پیش از برگزاری این دوره‌‌ها میزان آشنایی افراد با صنعت نشر را بررسی و پس از آن برای حضور آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.  
 
علی‌‌بیک درباره تاثیر دوره‌های آموزشی اتحادیه گفت: معتقدم برگزاری این دوره‌‌ها صرفا برگزاری یکسری کلاس‌های تشریفاتی نیست. تاثیر این دوره‌ها که به نظر من بنیادی است موجب شد تا دانشگاه جامع علمی کاربردی از اتحادیه برای برگزاری دوره و معرفی کارشناس دعوت کند. اتحادیه برای تدوین قوانین و مقررات صدور پروانه نشر از توانایی لازم برخوردار است.        
 
وی درباره ورود کمیته آموزش اتحادیه به مقوله نشر بین‌الملل افزود: با توجه به اینکه ایران هنوز به کنوانسبون برن نپیوسته است، بنابراین موضوع نشر بین‌الملل چندان اولویت اتحادیه نیست.
 
این فعال حوزه نشر درباره رد صلاحیت متقاضیان پروانه نشر از سوی اتحادیه بیان کرد: بعد از برگزاری دوره‌های آموزشی آزمون برگزار می‌شود. اگر فردی موفق به کسب نمره قبولی نشود باید دوباره در آزمون شرکت کند. داشتن مدرک کارشناسی صِرف، برای دریافت مجوز نشر کفایت نمی‌کند، بلکه فرد باید زمینه‌های ابتدایی مدیریت نشر را  بداند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها