پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
شیر مادر؛ اولین مایع حیات

هر ساله از اول ماه آگوست تا هفتم هیمن ماه برابر با 10 مرداد تا شانزدهم را هفته جهانی شیر مادر می‌نامند. این روز یا به عبارتی این هفته از سوی سازمان بهداشت جهانی دارای اهمیت فراوانی است به همین دلیل آموزش‌های و اطلاعات زیادی در اختیار بانوان سراسر دنیا از سوی رسانه های بین‌المللی قرار داده می‌شود. به همین بهانه ایبنا نگاهی به وضعیت اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی کتاب‌ها و محتوای رسانه‌ درباره شیر مادر و فواید آن داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «حمايت همه جانبه از مادران برای تداوم تغذیه با شیر مادر» این شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر است که سازمان بهداشت جهانی را به مناسبت هفته جهانی شیر مادر آن را عمومی کرده است. هر ساله از تاریخ 1 اگوست(10 مرداد) تا 7 اگوست(16 مرداد) از سوی انجمن جهانی تغذیه با شیر مادر، سازمان بهداشت جهانی و و صندوق بین المللی کودکان سازمان ملل متحد بنیان گذاشته شده است.

هفته جهانی شیر مادر 25 سال است که برگزار می‌شود. پیش‌گیری از ابتلا به دیابت و چاقی، افزایش هوش و توانایی بالای جسمی در کودکان و جلوگیری از رشد برخی باکتری‌ها در روده نوزاد توسط املاح موجود در شیر مادر گزاره‌هایی هستند که اغلب دانشمندان و پژوهش‌گران در حوزه غدد اطفال، به ویژه نوزادان بر آن تاکید دارند.
 
اغلب می‌دانیم که هیچ غذایی برای نوزادان سودمندتر و فایده‌بخش‌تر از شیر مادر برای کودکان نیست؛ با این حال سبک زندگی و عدم تحرک و تغذیه نامناسب و مهم‌تر از این موارد اطلاعات ناکافی مادران و بانوان از فواید شیر مادر و راه‌های افزایش آن باعث شده نوزادان و کودکان زیادی از منابع دیگر مانند برند‌های مختلف شیر خشک تغذیه شوند. هر ساله در سراسر دنیا به بهانه هفته جهانی شیر مادر آموزش‌های و اطلاعات زیادی در اختیار بانوان سراسر دنیا از سوی رسانه‌های بین‌المللی قرار داده می‌شود، به همین دلیل ایبنا با پرستو رستمی، پزشک و مولف غدد کودکان درباره میزان اهمیت شیر مادر در میان بانوان و محتوای بازتاب داده شده در فضای رسانه‌ها و کتاب‌ها به گفت‌وگو پرداخت.

 
رستمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اهمیت شیر مادر و مهم شمرده شدن آن از سوی رسانه‌ها چقدر این اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها به لحاظ علمی دارای صحت و سقم هستند و شما چگونه ارزیابی می‌کنید، توضیح داد: امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در خانواده‌ها بسیار رایج شده است چرا که دسترسی به آنها ساده‌تر است. در سال‌های اخیر افراد اطلاعات پزشکی زیادی را از این رسانه‌ها ریافت می‌کنند؛ اینکه چقدر اطلاعات بارگزاری شده دارای صحت و سقم هستند پاسخی است که نمی‌توان درباره آن به راحتی اظهار نظر کرد؛ چون بسیاری از گرداننده‌های صفحات مجازی پزشکان و یا پژوهشگرانی هستند که اطلاعاتشان کاملا دست و روشن است. اما در بسیاری موارد شاهد انتشار اطلاعاتنی هم هستیم که چندان معتبر نیستند و نمی‌توان اعتماد کامل کرد بنابراین در حیطه سلامت نیز این رسانه‌های زیادی وجود دارند. در رسانه‌های عمومی در زمینه اهمیت شیر مادر متاسفانه اطلاع رسانی کمتری شده است و نیازمند توجه بیشتری در این زمینه دارد.
 
وضعیت کتاب خوب است
وی درباره روند تالیف کتاب در این حوزه گفت: خوشبختانه چندین کتاب در زمینه اهمیت شیر مادر منتشر شده است که قطعا مطالعه آن‌ها در راهنمایی مادران برای شیردهی بسیار مؤثر است. می‌توان این کتاب‌ها را به مادران و بانوانی که فرزندان شیرخوار دارند توصیه کرد و اغلب آن‌ها از سوی پژوهشگران نگارش یافته‌اند.
 
این پزشک متخصص درباره میزان اعتمادی که به پژوهش‌های انجام شده باید داشت، گفت: پژوهش در زمینه های مختلف سلامت نیازمند بومی‌سازی است. این بومی‌سازی کمک بسیاری به پزشکان و نسل آینده پزشکی می‌کند دلیل آن هم واضح است وقتی یک پزشک مثال‌هایی از جامعه‌ای که در آن پزشکی می‌کند بداند با آگاهی بیشتری به این فعالیت می‌پردازند و اطمینان بیشتری برای تجویز دارو و غیره خواهد داشت؛ قطعا و پژوهش‌هایی که توسط همکاران در حیطه سلامت به ویژه غدد کودکان انجام شده و می‌شود قابل اعتماد است.
 
وی در انتها ضمن معرفی کتاب‌های ارزنده و مطرح در حوزه فواید شیرمادران برای بانوان گفت: کتاب «اهمیت شیر مادر» نوشته اصغر صفری فرد و «اصول تغذیه با شیر مادر» منتشر شده  توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، کتاب‌هایی است که اطلاعات کافی برای بانوان دارد و با ادبیاتی مردم پسند نگارش یافته‌اند. همچنین سایت انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر نیز اطلاعات مفیدی در اختیار مادران قرار می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها