سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
فروشگاه‌های الکترونیکی آمار مطالعه را افزایش داده‌اند

قادر اسدی مهم‌ترین تاثیر فروشگاه‌های الکترونیکی کتاب را افزایش دسترسی به کتاب دانست و رشد این فروشگاه‌ها را اجتناب ناپذیر ارزیابی کرد.

قادر اسدی؛ مدیر فروشگاه الکترونیکی کتاب «واواک» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره تاثیر فعالیت کتاب‌فروشی‌های الکترونیکی بر کتاب‌فروشی‌های سنتی گفت: طی دو سال گذشته که به حوزه کتاب‌های عمومی ورود پیدا کرده‌ایم، حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در قالب تخفیف‌های فصلی، شامل حال فروشگاه‌های اینترنتی کتاب نمی‌شود. علاوه براین تلاش‌ها برای گرفتن غرفه در نمایشگاه‌ها بین‌المللی کتاب تهران نیز ثمر بخش نبوده است.

به گفته وی، جانمایی فعالان حوزه فروشگاه‌های اینترنتی در بخش ناشران دیجیتال برای فروشگاه‌های اینترنتی کتاب محدود است. با توجه به این شرایط، باید پرسید آیا دلیلی برای وجود فروشگاه‌های الکترونیکی کتاب وجود دارد؟ آیا این دست از فعالیت‌ها، برای کتابفروشی‌های سنتی تهدید به حساب می‌آیند؟

اسدی گفت: شاید کتاب‌فروشی‌های اینترنتی برای کسب و کار کتاب‌فروشی‌های سنتی و به اصطلاح فیزیکی تهدید باشد اما برای کالای کتاب مفید‌‌ند.
 
این فعال حوزه فضای مجازی، در اثبات ادعای خود درباره تاثیر مثبت فروشگاه‌های الکترونیکی برای کتاب ادامه داد: تاثیر مثبت فروشگاه‌های الکترونیکی، مانند تاثیر و موفقیت نرم‌افزاری‌هایی مثل اسنپ و یا سایت دی‌جی‌کالا است. این سایت‌ها و سایت‌های مشابه محدودیت‌هایی را از بین برده‌اند و پاسخگوی بسیاری از نیاز‌ها بوده‌اند. مهم‌ترین خدمت فروشگاه‌های اینترنتی، افزایش امکان دسترسی مخاطبان به کتاب است.
 
اسدی با تاکید بر افزایش دسترسی ساکنان مناطق دور افتاده کشور به کتاب گفت: یکی از تجارب دو سال گذشته واوک، ظهور کاربران مناطق دور افتاده حتی برای کتاب‌های درسی است. بنابراین وجود فروشگاه‌های الکترونیکی به افزایش آمار مطالعه و همچنین میزان دسترسی بسیار با اهمیت است. وجود این فروشگاه‌ها، به‌ذات برای کتاب فوق‌العاده مفید و برای ناشران فرصت ایجاد کرده‌اند.

وی با اشاره به تعطیلی تعدادی از کتاب‌‌فروشی‌های قدیمی طی جند سال گذشته گفت: تعطیلی این کتاب‌فروشی‌های سنتی به این معنا نیست که فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی در تعطیلی آن‌ها موثر بوده‌اند و باید متوقف شوند؛ چراکه  رشد این فروشگاه‌ها مانند رشد فناوری‌های نوین اجتناب‌ناپذیر است.

مدیر فروشگاه الکترونیکی کتاب «واواک» با بیان این مطلب که چندان با درد کتاب‌فروشی‌های سنتی آشنا نیستم افزود: به نظر می‌رسد که رشد  فروشگاه‌های الکترونیکی کتاب دلیل اصلی رکود بازار این دسته از کتاب‌فروشی‌ها نیست، بلکه زمینه افزایش تعداد مخاطبان را نیز فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: البته باید برای حفظ کتاب‌فروشی‌های سنتی و فیزیکی نیز تلاش کرد. وجود این کتاب‌‌فروشی‌‌ها از نظر اجتماعی و فرهنگی برای هر شهری بسیار ضروری است.

اسدی درباره فروشگاه «واوک» بیان کرد:  فروشگاه الکترونیکی «واوک» سال 1395 فعالیت خود را در حوزه کتاب‌های عمومی آغاز کرد پیش از این به مدت سه سال فقط به عرضه کتاب‌های حوزه فناوری نانو می‌پرداخت. 

این کتاب‌فروش افزود: یکی از دلایل توجه به افزایش خدمات به کاربران، اهمیت هماهنگی فروشگاه‌های الکترونیکی با تحولات بازار نشر مانند عرضه کتاب‌های پرفروش حوزه‌‌های عمومی است. با توجه به استقبال کاربران، واوک در عرضه این خدمات موفق عمل کرده است.
 
وی درباره مراحل خرید کتاب از واوک گفت: تلاش کردیم در مقایسه با سایر فروشگاه‌های الکترونیکی، مراحل را کاهش دهیم کاربران برای خرید، فقط باید کتاب را بعد از انتخاب در سبد خرید قرار دهند. بعد از پرداخت اینترنتی، کتاب از طریق پیک برای کاربران تهرانی ارسال می‌شود، البته امکان مراجعه حضوری نیز وجود دارد. خرید کاربران شهرستانی نیز از طریق پست پیشتاز ارسال می‌شود.
 
به گفته اسدی، کاربران می‌توانند با هر خرید از تخفیف «ویرگول» نیز استفاده کنند. تخفیف ویرگول از یک سال گذشته اعمال می‌شود. تخفیف‌ها به میزان  و بازه زمانی خرید بستگی دارد. و فقط بخشی از خرید‌‌ها، شامل تخفیف می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها