یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
اتحادیه از عهده صدور پروانه نشر بر‌می‌آید

مسعود پایدار گفت: امید‌واریم در صورت اصلاح کامل سیاست‌های حمایتی در همه ابعاد، هجوم و تقاضا برای دریافت پروانه نشر متعادل شود.

مسعود پایدار؛ نائب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره معیار‌های صدور پروانه نشر بیان کرد: سال 1366 قانون شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شد و براساس قانون، صدور پروانه نشر جزو وظایف این وزارتخانه قرار گرفت.
 
رشد نامتوازن در بخش تولید و فروش کتاب
وی با بیان این مطلب که نشر کشور، در نسبت بخش تولید و فروش کتاب، رشد نامتوازن دارد، افزود: براساس اصل 28 قانون اساسی مبنی بر آزادی انتخاب شغل، نباید حتی به قصد رشد متوازن، مانعی برای صدور پروانه کار ایجاد کرد. اما با توجه به سیاست‌های کلی نظام و گرایش  دولت به کاهش تصدی‌گری در امور ملت و اصناف، لازم است در انتقال صدور پروانه نشر از دولت به اتحادیه صنفی اهتمام ورزند.
 
پایدار ادامه داد: اتحادیه‌های صنفی متولی صنوف خود هستند، بنابراین اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و یا اتحادیه همگن در امر صدور پروانه کسب دخالت دارند. اتحادیه همگن به معنای اداره امور صنف از سوی اتحادیه‌ در شهری است که فعالان حوزه نشر آن‌ها به حد نصاب نرسیده و مجبور هستند تا با اتحادیه دیگری مسئولیت‌های خود را پیگری کنند.
 
فاصله پروانه نشر تا پروانه کسب
این عضو اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران گفت: با توجه به قانون نظام صنفی، اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای متقاضیان پروانه کسب صادر می‌کند، اما براساس قانون، صدور مجوز نشر بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی با اشاره به تداخلات احتمالی در فعالیت اتحادیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به صدور مجوز نشر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انگیزه چندانی برای متقاضیان باقی نمی‌ماند تا برای دریافت پروانه کسب به اتحادیه مراجعه کنند. بنابراین صدور مجوز نشر و پروانه کسب دو موضوع مجزاست.  

اتحادیه از عهده صدور پروانه نشر بر‌می‌آید
این عضو اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران افزود: معتقدم صدور پروانه نشر، نه صرفا پروانه کسب، می‌تواند از سوی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان صادر شود. شاید به دلیل ناهماهنگی‌‌‌ها، همزمان با تدوین قانون، شاهد بروز این اشکالات هستیم. علاوه براین به نظر می‌رسد که صدور پروانه نشر با توجه به تجارب به دست آمد، از عهده اتحادیه صنفی برمی‌آید. علاوه براین قانون نیز قابلیت اصلاح دارد.
 
پایدار درباره اتخاذ سیاست‌‌ها و تمهیدات برای تعیین معیار‌‌های تخصصی برای صدور پروانه نشر ادامه داد: همانطور که گفته شد براساس اصول قانون اساسی انتخاب شغل برای افراد آزاد است،.بنابراین ایجاد مانع برای افراد متقاضی چه از سوی اتحادیه و چه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به شخصه مغایر قانون اساسی می‌‌دانم.  
 
وی گفت: اتحادیه صنفی می‌تواند آموزش‌هایی را برای متقاضیان پروانه نشر برگزار کند. البته کمیسیون اتحادیه گونه‌‌هایی از این آموزش‌ها را دارد. برگزاری دوره‌های آموزشی براساس قانون نظام صنفی که مقرر کرده، هر اتحادیه باید پنج کمیسیون داشته باشد که یکی از آن‌ها کمیسیون آموزش است این دوره‌ها را برگزار می‌کند. به‌عبارت دیگر برگزاری این دوره‌ها جزو وظایف اتحادیه است.
 
عضویت در اتحادیه و دوره‌های آموزشی
پایدار با تاکید بر تاثیر قابل توجه برگزاری دوره‌های آموزشی در بهبود وضعیت نشر بیان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی جزو وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی اتحادیه محسوب می‌شود. البته تاکید دارم که برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی اتحادیه تلاشی حداقلی است.
 
وی با  بیان برگزاری سه دوره آموزشی برای ناشران و کتابفروشان ادامه داد: طی 10 سال گذشته تلاش شده تا دوره‌های عمیق‌تری از سوی اتحادیه برگزار شود، بنابراین سه دوره آکادمی فرانکفورت با موضوعاتی مانند بازار‌یابی که لزوما جزو وظابف اتجادیه نبوده، برگزار شده است.
 
پایدار با اشاره به لزوم تعیین معیار‌های دقیق‌تر صدور پروانه نشر برای بهبود وضعیت صنعت نشر گفت: معتقدم که بازار و مخاطب بهترین معیار‌های موثر برای ادامه فعالیت ناشران هستند. بهترین گواه این سخن فعالیت 10 درصد از صاحبان مجوز نشر است. به‌عبارت دیگر، براساس اعلام مراجع ذی‌ربط در حال حاضر 15 هزار پروانه نشر از ابتدای انقلاب برای متقاضیان صادر شده که تعداد قابل توجهی از آن‌ها فعال نیستند.  
 
دست بازار ناشران را غربال می‌‌کند
به گفته این فعال حوزه نشر، باقی ماندن و یا نماندن ناشران به تصمیم و انتخاب که ناشی از عملکرد ناشران است بستگی دارد. دست بازار، ناشران حرفه‌ای و غیر‌حرفه‌ای را غربال می‌کند.  
 
نائب رئیس دوم اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تاکید کرد: امید‌واریم در صورت اصلاح کامل سیاست‌های حمایتی در همه ابعاد، هجوم و تقاضا برای دریافت پروانه نشر متعادل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها