شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
توجه به نقش ناشران استانی در اتحادیه سراسری نشر

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم با بیان اینکه در تشکیل اتحادیه سراسری نشر باید از ظرفیت همه استان‌ها بهره برد، گفت: باید شرایطی پیش‌بینی شود که اهالی نشر از همه استان‌هایی که اتحادیه دارند با توجه به سابقه و پیشینه افراد، در هیات مدیره حضور داشته باشند و به صورت جمعی و کشوری کارها جلو برود.

حمید خرمی؛ رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به لزوم تشکیل اتحادیه سراسری ناشران گفت: تشکیل اتحادیه سراسری نشر می‌تواند به عنوان بازوی کمکی صنعت نشر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای بحث واسپاری فعالیت‌های این حوزه به ناشران و اهالی نشر نقش به‌سزایی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: این اتحادیه می‌تواند مانند شرکت اتحادیه تعاونی‌های ناشران (آشنا) و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به کمک این وزارتخانه بیاید و همانطور که در سال‌های اخیر در زمینه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی از کمک آن‌ها بهره گرفتند از ظرفیت‌های این اتحادیه استفاده شود.
 
خرمی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت همه استان‌ها باید در دستور کار این اتحادیه قرار گیرد، گفت: این اتحادیه باید با تعامل، همکاری و همیاری از ناشران سراسر کشور و استان‌های مختلف شکل بگیرد و در کنار شرکت تعاونی‌ آشنا همکاری خوبی برای برگزاری نمایشگاه‌ها، برنامه‌ها و پیگیری منافع صنف را دنبال کند.
 
وی یادآور شد: البته پس از تشکیل اتحادیه نیز باید شرایطی پیش‌بینی شود که از همه استان‌هایی که اتحادیه دارند با توجه به سابقه و پیشینه افراد، اهالی نشر از استان‌ها و شهرهای مختلف در هیات مدیره حضور داشته باشند و به صورت جمعی و کشوری کارها را جلو ببرند.
 
رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم درباره اثرات تشکیل این اتحادیه بر فعالیت ناشران استانی بسیاری از ناشران مثل اتحادیه قم خارج از پایتخت قرار دارند اما در این میان اتحادیه تهران توانسته است تعامل بیشتری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار کند و حقوق خود را پیگیری کنند اما این تعامل‌ها ما استانی‌ها به سختی داریم.
 
خرمی تاکید کرد: دراین میان با تشکیل اتحادیه سراسری، در زمینه پیگیری حقوق و مطالبات خود می‌توانیم از ظرفیت این اتحادیه با حضور نماینده خود در جلسه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بهره‌مند شویم زیرا ما نیز به عنوان یک عضو از استان دیگر حق رای داریم و می‌توانیم خواسته‌های خود را در این اتحادیه و در تعامل با دستگاه‌های دیگر مطرح کنیم.
 
وی افزایش مشارکت را یکی دیگر از ثمرات شکل‌گیری اتحادیه سراسری معرفی کرد و گفت: با تشکیل این اتحادیه استان‌ها نیز در رویدادهایی که در حوزه فرهنگی در حال رخ دادن است سهیم خواهند شد در حالی که الان بیشتر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران توانسته است حقوق خود را به درستی پیگیری کند؛ زیرا استان‌ها نمی‌توانند ارتباط زیادی با مرکز داشته باشند و به دلیل بعد مسافت این کار تقریبا سخت است. اما با تشکیل اتحادیه سراسری ما ناشران استانی نیز از همه اتفاقات و رخدادهایی که در حوزه فرهنگ رخ می‌دهد سهیم خواهیم بود.
 
خرمی همچنین درباره لزوم پیش‌قدم شدن اهالی نشر برای شکل‌گیری این اتحادیه سراسری نیز گفت: من پیش از این بارها با رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران صحبت کردم و در جریانم که او پیگیر کار است اما در استان‌ها هم باید افرادی دنبال این کار بروند و به عنوان یک درخواست جمعی و گروهی تشکیل این اتحادیه را مطالبه کنند تا به نتیجه برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها