دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
بعضی کتاب‌فروش‌ها 6 میلیون حقوق می‌گیرند

کیائیان، کتاب‌فروشی را فعالیت مبتنی بر تخصص و ویژگی‌های عام فروشندگی دانست و تاکید کرد که کتاب‌فروش باید بتواند با چند سوال ساده ذائقه مشتری خود را بشناسد.

کاوه کیائیان، مدیر بخش فروش نشر چشمه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره معیار‌های سنجش و استخدام کتاب‌فروش بیان کرد: نشر چشمه پنج کتاب‌فروشی در تهران و شهرستان‌ دارد و مهم‌ترین روش استخدام کتاب‌فروش با توجه به تفکیک موضوعی کتاب‌ها با مصاحبه از متقاضیان انجام می‌شود.  
 
وی با اشاره به ویژگی‌های کتاب‌فروش ادامه داد: کتاب‌فروش در وهله اول باید دارای یک‌سری خصوصیت فردی باشد که هر فروشنده‌ای به آن نیاز دارد؛ مثلا خنده‌‌رو باشد و از ادبیات گیرایی برای جذب مخاطب استفاده کند. مجموع این ویژگی‌ها تاثیری کوتاه مدت بر مشتری می‌گذارد اما دومین ویژگی کتاب‌فروش تخصص در حوزه نشر است.
 
کیائیان در تشریح معیار تخصص برای کتاب‌فروشان افزود: کتاب‌فروش باید به اصطلاح اهل کتاب و حداقل تورق باشد و از تازه‌های نشر تخصصی و عمومی برای پاسخگویی به مشتری مطلع باشد.   
این فعال حوزه نشر در مقایسه آمار کتاب‌فروشان زن و مرد گفت: به نظر نمی‌رسد که کتاب‌فروشان زن در مقایسه با مردان کمتر‌ند، اما باید توجه داشت که بخشی از فعالیت کتاب‌فروشی به اصطلاح یدی محسوب می‌شود و مرتب کردن قفسه‌ها و ایستادن‌های طولانی، کاری مردانه است.  
 
کیائیان درباره فعالیت زنان در کتاب‌فروشی‌های نشر چشمه بیان کرد: آمار دقیقی در اختیار ندارم اما در تقسیم‌بندی فعالیت‌های بخش‌های مختلف، فروشندگی محصولات‌ غیرکتابی مانند گیفت‌ و صندوق به خانم‌ها سپرده شده و بخش فروش کتاب بیشتر بر عهده مردان است.
 
وی توجه به مقوله آموزش برای تربیت کتاب‌فروش را وابسته به مولفه‌های ابتدایی تعریف کتاب‌فروش دانست و بیان کرد: کتاب‌فروش پیش از آموزش باید کتاب‌خوان و توانایی معرفی آنچه را که خوانده داشته باشد علاوه‌بر این باید به‌عنوان مثال تفاوت کیفیت ترجمه‌ها را بشناسد. تاکید دارم که کتاب‌فروش باید دغدغه کتاب داشته باشد و با چند سوال ساده بفهمد ذائقه مشتری چیست. کتاب‌فروش باید با جدید‌ترین‌‌ها آشنا باشد. مجموع این مباحث در دوره‌های آموزشی قابل تدریس نیست.      
 
مدیر بخش فروش نشر چشمه با بیان این مطلب که مجموعه نشر چشمه برای کتاب‌فروشان تازه‌کار دوره‌های آموزشی برگزار نمی‌کند ادامه داد: کتاب‌فروشانی که به مجموعه نشر چشمه اضافه می‌شوند روش‌‌های برقراری ارتباط با مشتری و بسیاری از نکات دیگر این فعالیت را از طریق تعامل با کتاب‌فروشان با تجربه کسب می‌کنند.
 
کیائیان درباره لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی نهاد‌های مربوطه مانند اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران افزود: آنچه در کارگاه‌های تربیت کتاب‌فروش قابل ارائه است همانند فروشندگی مشاغل دیگر است. به‌عنوان مثال، همیشه با لباس آراسته در محل کار حاضر شوند و خوش‌بو باشند، واکنش درمقابل پرسش مشتریان با پوزخند و بی‌تفاوتی همراه نباشد، به‌عبارت دیگر مشتری‌مداری اولویت مشترک بین همه مشاغل است. بخش دیگر نیز به تخصص مربوط می‌شود.    
این عضو مجموعه نشر چشمه معیار دریافت دستمزد کتاب‌فروشان این نشر افزود: میزان حقوق کتاب‌فروشان نشر چشمه از حداقل دستمزد بالاتر است. علاوه براین با توجه به تجربه (تحصیلات به‌ویژه تحصیلات مرتبط) حقوق افزایش پیدا می‌کند. برخی از کتاب‌فروشان در چشمه 6 میلیون و بعضی هم یک‌‌و‌نیم تا دو میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سینا رامی ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    نشر چشمه و کار کردن در کتابفروشی‌هایش را دوست دارم. چطور می‌شود در یکی از این کتابفرشی‌ها کار کرد؟ لطفا راهنمایی کنید.
  • جوزدانی ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    خب کتابفروشهای رانتی خوب حقوق میدهند وگرنه بازار کتاب که به گفته همه ورشکسته است مگر اینکه از رانتها برخوردار باشند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط