یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
​مترجم «تاریخ ترسناک جهان» : تاریخ را برای بچه‌ها جذاب کنیم

پیمان اسماعیلیان، مترجم کتاب‌ «تاریخ ترسناک جهان» که به تازگی منتشر شده، معتقد است معمولا تاریخ ازجمله مباحثی است که جذابیتی برای بچه‌ها ندارد و نویسندگان باید در پی راه‌هایی باشند تا این مبحث را برای آن‌ها جذاب کنند اما توجه زیادی به این موضوع ندارند.

پیمان اسماعیلیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره پرداختن به مسائل تاریخی در کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: معمولا تاریخ ازجمله مباحثی است که جذابیت زیادی برای بچه‌ها ندارد و اغلب از درس تاریخ فراری هستند. براین اساس نویسندگان کودک و نوجوان باید در پی راه‌هایی باشند تا این مبحث را برای بچه‌ها جذاب کنند.
 
وی افزود: اما در میان کتاب‌های تالیفی موجود، کتابی ندیده‌ام که به این صورت باشد و اقبال پدیدآورندگان ما به این حوزه کم است. درحالیکه اگر نویسنده‌ای تلاش می‌کرد مباحث تاریخی را به شیوه‌ای جذاب برای بچه‌ها بیان کند، آن‌ها به تاریخ علاقه‌مند می‌شدند. مانند کاری که تری دیری در مجموعه «تاریخ ترسناک» انجام داده و تلاش کرده تاریخ را برای بچه‌ها جذاب کند. البته او این کار را با سایر مباحث مانند جغرافیا، علوم، ریاضیات و ... نیز انجام داده است.
 
این مترجم افزود: تری دیری تلاش کرده بوسیله مجموعه «تاریخ ترسناک» بچه‌ها را به مسائل تاریخی و کلا درس تاریخ علاقه‌مند کند. زیرا به گفته خودش هیچوقت به تاریخ علاقه نداشته است و سعی کرده این درس را به شکل دیگری برای بچه‌ها بیان کند.
 
اسماعیلیان درباره کتاب «تاریخ ترسناک جهان» توضیح داد: این کتاب نهمین جلد از مجموعه «تاریخ ترسناک» است که با تصویرگری مارتین براون ارائه شده. 8 جلد قبلی آن از سوی مهرداد تویسرکانی ترجمه و از سوی نشر افق منتشر شده بود و ترجمه سایر جلدهای این مجموعه به سفارش ناشر برعهده من گذاشته شد.

 
 

وی در ادامه بیان کرد: این کتاب ترکیبی از متن و کمیک است. تری دیری در این جلد از مجموعه «تاریخ ترسناک» به بیان وقایع تاریخی نقاط مختلف جهان پرداخته است. درواقع نویسنده در سایر کتاب‌های این مجموعه با تخصصی کردن موضوعات مختلف، مبحث مورد نظر را پیش برده است اما در این کتاب موضوع را عمومیت داده و از تاریخ چین، اروپای شرقی، مصر، هندوستان و ... اطلاعات کلی را در قالب ترکیبی از متن و کمیک بیان کرده است.
 
اسماعیلیان همچنین به ویژگی‌های این جلد از مجموعه اشاره کرد و گفت: این کتاب برخلاف سایر جلدهای این مجموعه با تصاویر رنگی چاپ شده و در آن شوخی‌های بامزه‌ای با شخصیت‌ها و رویدادهای تاریخی شده است و گاهی مطالب در قالب شعر بیان شده است. همچنین از بعضی شخصیت‌ها کاریکاتورهای تصویری یا کاریکاتورهای شخصیتی ارائه شده و به بیان قصه‌هایی جذاب درباره انسان‌ها از نئاندرتال‌های مغزخوار تا سربازان نوجوان و وحشت‌زده حاضر در جنگ‌های قرن بیستم پرداخته است.
 
این مترجم درباره سایر جلدهای این مجموعه نیز توضیح داد: 6 جلد دیگر این مجموعه را ترجمه کردم و به ناشر تحویل دادم و درحال ترجمه جلد 16 هستم. در این جلدها به رومیان، شوالیه‌ها و دژها، مصریان معرکه، یونانی‌ها و ... پرداخته شده است.  
 
انتشارات افق، کتاب «تاریخ ترسناک جهان» را در قالب 104 صفحه رنگی با شمارگان دوهزار نسخه و قیمت 285 هزار ریال منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها