چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
وضعیت نشر بعد از نمایشگاه خراب است

علیرضا بهشتی که وجود کشش و تقاضا را عامل اصلی تقویت شبکه توزیع کتاب در کشور می‌داند، معتقد است نسل جوان بیشتر و بهتر از هم‌نسلان او کتاب می‌خوانند.

سید علیرضا بهشتی؛ مدیر و صاحب‌ امتیاز انتشارات روزنه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره میزان رضایت از سی‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: با توجه به بازگشت نمایشگاه به مصلا و دسترسی آسان مردم، میزان فروش رضایت‌بخش بود؛‌ علاوه براین معتقدم که مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برای برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور مکان مناسبی نیست.
 
به گفته وی موفقیت سی‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای نشر روزنه بیش از حد تصور بود.
 
بهشتی با اشاره به رکود و آغاز خواب تابستانی نشر بعد از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: وضعیت بازار کتاب بعد از نمایشگاه خیلی خراب است؛ به‌طوری که کتابفروشان وحشت کرده‌اند. علاوه براین ماه‌رمضان و همچنین تعطیلات پیش‌رو بر این نگرانی تاثیر گذاشته است. فروش خرداد‌ماه با توجه به همه این عوامل و تلاش ناشران برای عرضه محصولات خود در نمایشگاه به نصف فروش اردیبهشت رسیده و موجب شده تا سفارش‌ها متوقف شود و شاهد افزایش و به اصطلاح سیل  کتاب هستیم.   
 
این فعال حوزه نشر درباره بهبود وضعیت شبکه توزیع کتاب بیان کرد: به نظر می‌رسد برای ایجاد و یا تقویت شبکه توزیع کتاب، باید کتابخوان وجود داشته باشد. به عبارت دیگر افرادی باید دنبال کتاب باشند تا به افزایش توزیع و فروش امیدوار باشیم. زمانی که از آن سو، کشش وجود داشته باشد افرادی نیز به فکر ایجاد شکبه توزیع و تاسیس کتابفروشی می‌افتند.
 
بهشتی با اشاره به کلام ملاصدرا درباره تاثیر منفی زور و اجبار افزود: ملاصدرا معتقد است که زور مانع از ادامه هر فعالیتی می‌شود؛ علاوه بر این حمایت‌های دوره‌ای نیز چندان موثر نیست بنابراین اصل در ایجاد شبکه توزیع قوی، کشش و تقاضاست. اگر مشکل تقاضا را حل نکنیم حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندان موثر نیست چراکه قوام اقتصادی ندارد و بعد از اتمام دوره‌های حمایتی، بحران ایجاد می‌شود.    
 
این استاد دانشگاه درباره سرانه مطالعه کتاب در کشور به‌‌ویژه دربین جوانان بیان کرد:  با نگاه تخمینی می‌توان گفت که نسل جدید بهتر از هم‌نسلان من کتاب می‌خواند. البته منظورم از بهتر کتاب‌خواندن آن‌ها این بود که بیشتر از نسل گذشته کتاب می‌خواند.
 
بهشتی دربیان دلیل افزایش سرانه مطالعه نسل جدید در مقایسه با نسل قدیم ادامه داد: توسعه آموزشی مهم‌ترین توجه نسل جدید به کتاب است. میزان فارغ‌التحصیلان دانشگاه سال 55 با دهه اخیر قابل مقایسه نیست علاوه براین امروز شاهدیم که روستائیان ما نیز لیسانس دارند. دانشجو مجبور به مطالعه است و با توجه به جمعیت دانشجویی کشور شاهد افزایش سرانه مطالعه هستیم.
 
وی فراغت و مسائل اقتصادی را در میزان کتابخوانی موثر دانست و بیان کرد: کتاب در ایران محصول گرانی است. به‌طور میانگین رمان 500 صفحه‌‌‌ای 50 هزار تومان است؛ بنابراین اگر رغبت و میلی برای خرید کتاب وجود دارد؛ باید قدرت خرید نیز وجود داشته باشد.
 
بهشتی با بیان این مطلب که 60 درصد فروش کتاب به رمان اختصاص دارد، گفت: جوان‌ها بد کتاب نمی‌خوانند. رفتار و گرایش ناشران هم نشان می‌دهد که مخاطبان جوان بیشتر به مطالعه رمان تمایل دارند. شاید از منظر سیاسی این میزان توجه به رمان قابل بررسی باشد. جوان‌ها کمتر به کتاب‌های جدی می‌خوانند البته رمان خواندن تمرینی برای شروع  مطالعه کتاب‌های جدی است.                              

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها