شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
شبکه توزیع از ارتقاء کیفیت کتاب‌ها تاثیر‌ می‌گیرد

شهروز گهواره، با رد ادعای برخی از فعالان حوزه نشر مبنی بر فقدان شبکه توزیع کتاب در ایران،‌ مولفه‌هایی مانند تولید کتاب بی‌کیفیت و بی‌توجهی به نیاز‌سنجی را عواملی دانست که موجب متهم کردن شبکه توزیع می‌شود.

شهروز گهواره؛ مدیر مرکز پخش کتاب ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره وضعیت شبکه توزیع کتاب در ایران بیان کرد: دیدگاه برخی فعالان حوزه نشر درباره نبود شبکه جامع توزیع کتاب در ایران قابل احترام است اما معتقدم که شبکه توزیع در ایران وجود دارد و در شرایط خوبی فعالیت می‌کند. حداقل می‌توان مدعی بود که شبکه توزیع کتاب دانشگاهی از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
 
وی ادامه داد: برای ریشه‌یابی دلایل دیدگاه برخی از فعالان نشر درباره فقدان شکبه توزیع کتاب را باید بررسی کرد. بی‌توجهی به نیاز‌سنجی بازار نشر یکی از مهم‌ترین دلایل ادعای نبود شبکه توزیع کتاب است.
 
گهواره در بیان تاثیر نیاز‌سنجی در فعالیت مطلوب شبکه توزیع کتاب افزود: ناشران چندان به محتوای کتاب تالیفی و یا ترجمه توجه نمی‌کنند؛ علاوه براین ناشر به نیاز بازار نیاز بی‌توجه است. شکست در جذب مشتری در نهایت موجب می‌شود که  شبکه توزیع به ناکار‌آمدی متهم شود.
 
این فعال حوزه نشر با بیان این مطلب که شبکه توزیع کتاب‌های عمومی چندان مشکلی ندارد گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که موجب می‌شود وضعیت صنعت نشر را به گردن شکبه توزیع بیندازند نظام ارتقاء استادان دانشگاه است. معیار ارتقاء استادان دانشگاه و تاکید بر تالیف کتاب برای متقاضیان ارتقاء موجب شده تا مدرسان دانشگاه در سطوح مختلف علمی به تالیف و یا ترجمه اقدام کنند؛ بنابراین شاهدیم که جزوه‌‌های درسی بی‌کیفیت به کتاب تبدیل می‌شود و البته از سوی مخاطبان استقابل نمی‌شود.  

گهواره ادامه داد: توزیع‌کننده هر کتابی را که منتشر می‌‌شود را توزیع می‌کند چراکه یکی از اهداف درآمد‌زایی کسب سود است. علاوه‌براین علاقه‌مند است که گردش کتاب در انبار وجود داشته باشد و کتاب‌ها در انبار نمانند.
 
مدیر مرکز پخش کتاب ایران با اشاره به تاثیر کتابفروشی‌ در بهبود جریان توزیع کتاب بیان کرد: در حالی‌که همیشه تاکید می‌شود شبکه توزیع ناقص، مانع از دسترسی مردم به کتاب می‌‌شود اما به نظر می‌رسد که کمبود کتابفروشی مانع اصلی دسترسی مردم به کتاب است. به‌عنوان مثال، کنار هر یک از واحد دانشگاهی در شهرستان‌ها کتابفروشی تاسیس می‌‌شود که در واقع توانایی پاسخگویی به دانشجویان را ندارد.
 
گهواره برگزاری نمایشگاه استانی عامل کاهش انگیزه کتابفروش دانست و ادامه داد: هرچند که نمایشگاه استانی سالانه برگزار می‌شود باید به فکر افزایش انگیزه کتابفروشان باشیم.
 
وی با تاکید بر توجه همزمان به حلقه‌های نشر افزود: متاسفانه در ایران  حلقه‌های نشر کنار یکدیگر دیده نمی‌شوند؛ به‌عنوان مثال بی‌توجهی به ویراستاری قابل قبول یا محتوای بی‌کیفیت و کاهش فروش و تقاضای کم موجب می‌شود که شبکه توزیع متهم شود.
 
این عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به هزینه‌های سنگین توزیع‌کنندگان تاکید کرد: توزیع‌کنندگان در حالی‌که از هیچ‌گونه معافیت مالیاتی برخوردار نیستند باید هزینه‌های سنگین انبار‌، خودرو حمل و ارسال بار، نگهداری و بیمه را نیز پرداخت کنند. با وجود همه مشکلات تاکید دارم که شبکه توزیع کتاب در ایران کامل است.

گهواره افزود: توزیع‌کنندگان کتاب نیازمند حمایت هستند اگر توزیع‌کنندگان حمایت شوند و ناشران حرفه‌ای‌‌تر رفتار کنند و کتابفروشی‌ها نیز پشتیبانی شوند می‌توان به بهبود وضعیت نشر امید‌وار بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها