جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
بیش از 25 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه قرآن عرضه شده است

رجبعلی سالاریان با اشاره به عرضه 25 هزار و 299 عنوان کتاب در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، گفت: از این تعداد 2 هزار و 330 عنوان کتاب از سوی ناشران خارجی و 24 هزار و 635 عنوان کتاب از سوی ناشران داخلی عرضه شده است.

رجبعلی سالاریان، مدیر کمیته فروش ناشران و محصولات فرهنگی و هنری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره این بخش از نمایشگاه، بیان کرد: در بخش فروش ناشران این دوره از نمایشگاه قرآن، در مجموع 211 ناشر داخلی شامل 178 ناشر مستقل و 48 ناشر در قالب نمایندگی و 32 ناشر خارجی شامل 11 ناشر مستقل و 21 ناشر در قالب نمایندگی حضور دارند. از ناشران خارجی حاضر می توان به ناشرانی از کشورهای مصر، عراق، سوریه، ترکیه و لبنان اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: در مجموع ناشران داخلی و خارجی، 25 هزار و 299 عنوان کتاب را در نمایشگاه عرضه کرده اند. از این تعداد 2 هزار و 330 عنوان کتاب از سوی ناشران خارجی و 24 هزار و 635 عنوان کتاب از سوی ناشران داخلی عرضه شده است.
 
سالاریان با اشاره به شرایط حضور ناشران در این دوره از نمایشگاه، گفت: ناشرانی مجوز حضور در نمایشگاه را داشتند که حداقل 30 عنوان کتاب در زمینه های مرتبط با قرآن و عترت در پنج سال اخیر به چاپ رسانده باشند. اولویت بعدی برای حضور ناشران در نمایشگاه و همچنین اختصاص متراژ غرفه، تعداد آثار چاپ نخست بوده است.
 
مدیر کمیته فروش ناشران و محصولات فرهنگی و هنری، افزود: بخش فروش ناشران در سه قسمت کودک، بزرگسال و بین الملل فعالیت می کند. در بخش کودک حدود 16 ناشر به صورت مستقل و 24 ناشر در قالب نمایندگی در مجموع سه هزار و 260 عنوان کتاب در نمایشگاه عرضه کرده اند. امسال این بخش بسیار فعال است، چراکه تقریبا ناشران حاضر از ناشران خوب و برگزیده سال در حوزه کودک هستند.
 
وی همچنین درباره نحوه نظارت بر بخش ناشران در این دوره از نمایشگاه، اظهار کرد: سه نوع نظارت در این بخش صورت می گیرد؛ نخست، نظارت بر عرضه قرآن هایی است که عرضه شده اند. با همکاری سازمان دارالقرآن، قرآن ها باید حتما هم مجوز چاپ و هم مجوز توزیع داشته باشند. هر چند روز یکبار این نظارت انجام می شود و اگر ناشرانی هر یک از دو مجوز را نداشته باشد، برای دریافت مجوز لازم، راهنمایی می شود. اگر هم ناشری این دو مجوز را نداشته باشد، از ادامه حضورش در نمایشگاه جلوگیری خواهد شد.
 
سالاریان در این زمینه ادامه داد: مورد دوم، نظارت مربوط به کتاب های عرضه شده است که خارج از موضوعات قرآن و عترت نباشند. آثار غیرمرتبط حتما جمع آوری می شوند. در این زمینه با توجه به حواشی که در سال های گذشته بوجود آمده، حساسیت ما زیاد است. سومین مورد نظارتی نیز مربوط به جلوگیری از فروش کتاب ناشران دیگر است. در این نمایشگاه فقط کتاب ها باید متعلق به خود ناشر و یا ناشرانی باشد که نمایندگی آنها را پذیرفته است. یک ناشر نمی تواند کتابش را در چند غرفه عرضه کند. تاکنون تخلفاتی نیز وجود داشته که به ناشران تذکر شفاهی و در ادامه تذکر کتبی داده شده و اگر تخلف تکرار شود، قطعا مطابق مقررات نمایشگاه با آنها  برخورد خواهد شد.
 
مدیر کمیته فروش ناشران و محصولات فرهنگی و هنری، با بیان اینکه از 6 استان تهران، مازندران، البرز، گلستان، اصفهان و هرمزگان کتاب و محصولات فرهنگی در نمایشگاه عرضه شده، گفت: در فروش محصولات فرهنگی و صنایع دستی مرتبط با قرآن، حدود 71 شرکت در مجموع سه هزار و 500 عنوان محصول را عرضه کرده اند. این بخش امسال از لحاظ کیفی نسبت به دوره های گذشته رشد محسوسی داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه ناشران و فروشندگان محصولات فرهنگی، حداکثر مجاز به ارائه 30 درصد تخفیف هستند، افزود: در این دوره تاکنون فروش در این بخش راضی کننده نبوده و ناشران هم چندان راضی نیستند. شاید یکی از دلایل نزدیکی این نمایشگاه به پایان نمایشگاه کتاب تهران است. به نظر می رسد جانمایی بخش فروش هم در استقبال بازدیدکنندگان تاثیرگذار باشد. البته این نارضایتی در بخش مکتوب نسبت به بخش فروش محصولات فرهنگی، کمتر است.
 
سالاریان در پایان درباره بُن کارت های اختصاص داده شده نیز بیان کرد: یک دسته از بُن کارت ها از سوی معاونت قرآن و عترت برای این دوره از نمایشگاه اختصاص پیدا کرده است. با موافقت دکتر جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمامی بُن کارت های عرضه شده در نمایشگاه کتاب، در این نمایشگاه هم قابل استفاده هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط