سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
42 میلیارد تومان تراکنش مالی در نمایشگاه کتاب تهران

قائم‌مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تراکنش 42 میلیارد تومانی در نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: میزان تراکنش تا پایان روز ششم نمایشگاه کتاب در مقایسه با عدد سال گذشته حدود 5 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امیرمسعود شهرام‌نیا؛ قائم‌مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر روز سه‌شنبه 18 اردیبهشت همزمان با هفتمین روز نمایشگاه کتاب در جمع خبرنگاران فهرست تراکنش مالی نمایشگاه را اعلام کرد.
 
وی در این زمینه گفت: میزان تراکنش تا پایان روز ششم نمایشگاه کتاب، حدود 42 میلیارد تومان است، در این میان امسال با توجه به اینکه حوزه‌های متفرقه بیشتر است و 40 درصد غیر از سیستم بانک عامل تراکنش در نمایشگاه وجود دارد، این مبلغ افزایش می‌یابد.
 
شهرام‌نیا افزود: بنابراین 40 درصد به 42 میلیارد تومان اضافه کنیم، حدود 59 میلیارد تومان فروش تا پایان روز ششم نمایشگاه بوده است. این عدد در مقایسه با عدد سال گذشته حدود 5 درصد رشد داشته است.
 
وی با بیان اینکه در برخی بخش‌ها از دستگاه غیر از سیستم کلی بانک استفاده می‌شود، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که برخی ناشران در حوزه آموزشی از دستگاه‌های کارتخوان متفرقه استفاده می‌کنند، اما چون مشکلات مخابراتی وجود داشت زیاد سختگیری نکردیم.
 
شهرام‌نیا درباره میزان رضایت برخی ناشران کوچک‌تر نیز توضیح داد: نکته جالب اینجا است که رضایت ناشران از فروش بیشتر است و تصور می‌کنم علت این است که فروش منصفانه‌تر تقسیم می‌شود و ناشران کوچکتر نیز انتفاع بیشتری به دلیل سبک موجود در چنینش غرفه‌ها می‌برند.
 
وی تاکید کرد: سال گذشته ناشران کوچک گلایه زیادی داشتند اما امسال غالب آن‌ها راضی‌تر هستند و می‌گویند که فروش بهتری داشتند و عدالت توزیع بهتری داشتند.
قائم‌مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به افزایش قیمت کتاب، عنوان کرد: کتاب‌هایی که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است، قبل از موج افزایش قیمت کتاب است و با کاغذهای بهمن به بعد چاپ نشده‌‌اند و اغلب افراد متعلق به قبل از آن است، به صورت طبیعی اگر بخواهیم افزایش قیمت را در نظر بگیریم،‌ باید بگوییم که فروش رشد قابل توجهی نداشته است.
 
وی با بیان اینکه تراکنش پایانه‌های مستقر در سال گذشته، حدود 83 میلیارد تومان بوده است، گفت: این موضوع بدون احتساب پایانه‌های متفرقه و فروش‌های نقدی بوده است.
 
شهرام‌نیا همچنین درباره یارانه چهار هزار و 200 تومانی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر آن را داد، نیز گفت: ناشران موظف هستند کتاب‌های تا قبل از سال 2017 و 2018 را با نرخ مصوب دولت، ارائه کنند ولی به ناشران گفته بودیم که کتاب‌های دو سال اخیر را می‌توانند با قیمت روز بفروشند و سپس با تخفیف جبران کنند، زمانی که این موضوع به اطلاع مسئولان رسید، معاون اول رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و بانک مرکزی را موظف کرد که ارز مورد نیاز کتاب خارجی نمایشگاه را در اختیار قرار بدهند.
 
وی ادامه داد: از روز ششم نمایشگاه به همه ناشران ابلاغ شد که موظف هستند فقط بر مبنای نرخ رسمی دولت، قیمت کتاب‌ها را محاسبه کنند و هر تخلفی در فروش قیمت بالاتر یا عدم ارائه تخفیف 10 درصدی منجر به برخورد با ناشر خواهد شد.
 
شهرام‌نیا با اشاره به تمهیدات این حوزه گفت: در این زمینه ساز و کارهایی پیش‌بینی شده است و فاکتورهای سه برگی صادر می‌شود، همچنین ابزارهای کنترل نیز داریم و از طریق شبکه کارتخوان بانکی و هم کتاب‌هایی که از طریق گمرک آمده و ارزشیابی شده، فاکتورها کنترل خواهد شد و بعد از نمایشگاه، مابه‌التفاوت نرخ ارز به آن‌ها پرداخت خواهد شد یا مطابق آن می‌توانند ارز دریافت کنند.
 
به گفته وی، در این زمینه بانک شهر بانک عامل شده است و نمایندگان آن‌ها مستقر شده‌اند و از روز گذشته بر روی کار کردن بر روی این موارد است تا شاهد فروش کتاب با نرخ غیرمصوب دولت نباشیم.
 
سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت ماه از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط