یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
کارشناسان کمیته خرید از 1545 غرفه ناشر خصوصی بازدید می‌کنند

دانش،‌ ضمن تشریح جریان خرید کتاب در سی‌‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به توزیع کتاب‌های خریداری شده در شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب اشاره کرد.

مهر‌زاد دانش؛ مدیر کل امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سی‌‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار‌(ایبنا) درباره خرید کتاب براساس میزان اجاره‌بهاء از ناشران بیان کرد: پیش از پایان تعطیلات نوروز، موضوع خرید کتاب از ناشران را به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد دادم.

به گفته این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ 11  اردیبهشت‌ماه و در آستانه برگزاری  نمایشگاه با تشکیل کمیته حمایت و خرید کتاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موافق شد. بنابراین مقرر شد مانند دو سال گذشته از ناشران خصوصی بر مبنای اقتضائات نمایشگاهی کتاب خریداری شود.  
 
دانش افزود: با توجه به استقبال ناشران خصوصی از جریان خرید کتاب، به‌نظر می‌رسد که این فضا برای دوستان ناشر مطلوب است. اگر‌چه  این میزان خرید کمک و تسهیلاتی است که برای  ناشران در نظر گرفته شده ناچیزاست.
 
دانش در بخش دیگر صحبت‌های خود عنوان کرد: در هماهنگی‌ با دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌های خریداری شده با توجه به مصوبات مربوط به پایتخت کتاب ایران، شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب به این بخش واگذار می‌شود.   
 
این مقام مسئول ادامه داد: مرحله نخست براساس فهرست ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب که از موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران دریافت و برحسب ضوابط آئین‌نامه و تعیین فیلتر‌ ناشران خصوصی از ناشران غیر‌خصوصی تفکیک شناسایی می‌شوند همچنین ناشران براساس متراژ غرفه و هزینه‌ای که پرداخت کردند سهم سقف خرید آن‌ها مشخص می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت شیوه خرید کتاب دوره سی‌ و یکم در مقایسه با نمایشگاه سی‌‌ام ادامه داد: امسال خرید کتاب برخلاف سال گذشته به سه شکل انجام می‌شود؛ بنابراین خرید کتاب براساس متراژ‌ تا 40 متری، تا 80 متر و بالای 80 متر تعیین شده است. شورای سیاست‌گذاری مصوب کرده تا سقف یک میلیارد و 250 میلیون تومان کتاب بخرند و این میزان در سال‌های گذشته نیز نزدیک به این مبلغ تعیین شده بود.
 
به  گفته  دانش، احتمال کمتر شدن مبلغ خرید نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های قبل وجود دارد.   
            
وی درباره دیگر مراحل خرید کتاب از ناشران خصوصی بیان کرد: بعد از محاسبه قیمت‌ها، فهرستی تعیین و به دست کارشناسان سپرده می‌شود که متاسفانه تعداد این کارشناسان اندک است. سال گذشته مراحل انتخاب کتاب سیستمی انجام شد به‌عبارت دیگر براساس فهرست ناشران در سیستم موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کتاب‌ها دسته‌بندی شد.
 
وی ادامه داد: ما با مشکلاتی از‌جمله اطلاعات ناقص‌ روبرو بودیم به عنوان مثال برخی قیمت‌ها به تومان درج شده بود، بنابراین جریان انتخاب کتاب چند بار تکرار می‌شد. برای پیشگیری از بروز این مشکلات با تعیین گروه‌‌ 10 نفره کارشناسی میدانی وارد میدان شدیم و کارشناسان کمیته خرید هزار و 545 غرفه ناشران خصوصی را بازدید کنند.

دانش افزود: اولویت کمیته کتاب‌های چاپ نخست و کاربردی است. ارتقاء دانش و ذوق عمومی هدف اصلی خرید کتاب است و در این زمینه تلاش می‌کنیم با شان و وزانت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متناسب باشد؛ به‌عنوان مثال کتاب‌هایی مانند تعبیر خواب و یا روانشناسی سنخیتی با وجه فرهنگی وزارتخانه هماهنگ نیست.  
 
این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:  مرحله دوم خرید کارشناسان شابک، قیمت و اسم  کتاب را در غرفه را ثبت می‌‌کنند و بعد از مراحل ثبت اطلاعات رد سیستم نرم‌افزاری خرید ثبت می‌شود.

مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اطلاعات در حین و بعد از برگزاری نمایشگاه در سیستم ثبت می‌‌شود و مقرر شده است تا اطلاعات روز‌های تعطیل نیز ادامه پیدا کند.  همچنین پردازش محاسباتی  مرحله بعدی این فرآیند است و تنظیم و صدور حواله‌ها انجام و بعد از هماهنگی با انبار در فرصت مقتضی آمار‌های خرید اعلام می‌‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها